شکایت ایران رد شد

نویسنده

» گزارشی از ایندیپندنت ماجرای تیم فوتبال دختران

فیفا شکایت ایران در مورد فوتبال بانوان را رد کرد و اعلام داشت که علیرغم ادعای ایران این که دختران ایرانی نمی توانند با این پوشش در مسابقات ظاهر شوند به ایرانی ها اطلاع داده شده بود.

ایران گفته بود که به دلیل متوقف شدن تیم فوتبال بانوان ایران از دور دوم رده بندی مسابقات المپیک لندن 2012، از فیفا شکایت می کند. دلیل متوقف شدن ایران پوشش زنان تیم بود که با بدن های کاملا پوشیده و روسری مطابق به قوانین اسلامی در مسابقات شرکت کرده بودند.

رقیب ایران در این مسابقه اردن بود که با 3-0 برنده مسابقات شد و مقامات ایران گفتند که این تصمیم باعث شد تا تیم ایران از المپیک 2012 باز بماند.

فیفا گفت که قبل از مسابقه روز جمعه قوانین و مقررات بازی به هر دو تیم ابلاغ شده بود و در نتیجه تیم اردن تصمیم گرفت که تعدادی از بازیکنانش را به زمین نیاورد.

مقامات اداری فدراسیون فوتبال آسیا  به رویترز توضیح دادند: “فیفا در سال 2010 تصمیم گرفت که به بازیکنان اجازه بدهد که با کلاه موهایشان را بپوشانند اما این کلاه نباید از گوش پایین تر بیاید و گردن را بپوشاند. برخلاف اطمینانی که هیئت ایرانی در مورد فهمیدن این قانون به ما دادند، روز مسابقه با حجاب وارد زمین شدند و سر و گردنشان کاملا پوشانده شده بود که این برخلاف قوانین مسابقه است.”

فیفا نوشت: “کمسیون بازی ها و داور ها به همین دلیل تصمیم گرفتند این قانون را اجرا کنند که به همین دلیل منجر به برگزار نشدن مسابقه شد.”

فریده شجاعی، رئیس امور زنان در فدراسیون فوتبال ایران، گفت که ایران بعد از ممنوعیت سال گذشته فیفا تغییراتی در پوشش تیم زنان ایران ایجاد کرد و ما گمان می کردیم که این پوشش مورد تایید فدراسیون جهانی  و رئیس آن سپ بلاتر است.

فریده شجاعی گفت: “ما اصلاحات مورد نیاز را انجام دادیم و بعد از آن هم بازی کرده بودیم.”

وی گفت: “ما در دور قبلی مسابقات با همین پوشش آمدیم و کسی جلوی بازی را نگرفت و هیچ مشکلی وجود نداشت. معنایش این است که مانعی در راه ما وجود نداشته است و ما می توانستیم در بازی های المپیک شرکت کنیم.”

قوانین فیفا در مورد المپیک 2012 چنین است: “پوشش بازیکنان و مسئولان تیم ها  نباید حامل پیام سیاسی، مذهبی، تبلیغاتی و شخصی باشند یا شعار هایی روی آن نوشته شده باشد.”

شجاعی می گوید: “در واقع لباس بازیکنان ایران نه مذهبی بود، نه سیاسی و نه باعث آزار سایر بازیکنان می شد.”

وی گفت: “کشورهایی که سرمایه گذاری کرده اند و پول و زمان خود را صرف کرده اند تا در دور دوم شرکت کنند، مسلما نمی خواهند این بازی تکرار شود بخصوص هفته گذشته که مشخص شد کدام تیم به فینال خواهد رسید. به همین دلیل این مسئله بعید است.”

ایندیپندنت، 6 ژوئن