شمس الواعظین و اولویت پالایش انجمن صنفی

نویسنده
فیروزه متین

» همزمان با دور جدید فشار بر مطبوعات

در حالی که ماشالله شمس الواعظین،رئیس هیات مدیره انجمن صنفی روزنامه نگاران ایران، خبر از بازگشایی این انجمن تا پایان دی ماه البته با “پالایش اعضاء” و حذف “فتنه گران” از عضویت در این انجمن داده، دور جدید فشار بر مطبوعات از سوی نهادهای امنیتی و قوه قضاییه با صدور قرار مجرمیت برای روزنامه “بهار” و هفته نامه “شهروند امروز” آغاز شده است.علاوه بر این، سایت “توس پرس” که مدیریت آن را محمدصادق جوادی حصار بر عهده دارد، از روزگذشته در اختیار نیروهای امنیتی قرار گرفته و گفته شده است که مدیر فنی این سایت برای همکاری با آنها تحت فشار قرار دارد.

خبر بازگشایی انجمن صنفی روزنامه نگاران را خبرگزاری های مختلف از جمله فارس و تسنیم که به حفاظت اطلاعات سپاه وابسته هستند، بازتاب داده و به نقل از ماشاء الله شمس الواعظین نوشته اند: “بر اساس گفت و گوهای صورت گرفته، قول مساعد داده شده که تا پایان دی ماه انجمن صنفی روزنامه نگاران دوباره بازگشایی شده و وظایف روزنامه نگاران بر دوش این انجمن نهاده شود.گفت و گوهایی که تا کنون صورت گرفته و بر اساس دستور مساعد رییس جمهوری سه وزیر کار، ارشاد و اطلاعات برای حل و فصل این موضوع انتخاب شده بودند. خستین وظیفه انجمن اعاده انتخابات هیات مدیره است. ما آخرین هیات مدیره قانونی انجمن هستیم اما رای روزنامه نگاران را برای دوره بعد نداریم و بر این اساس ابتدا باید مجمع عمومی فوق العاده را برای برگزاری انتخابات و انتخاب هیات مدیره جدید برگزار کنیم”.

او با تاکید بر اینکه “هر نوع نگرانی را برطرف می کنیم” افزوده است: “فراخوان برای عضویت و پالایش اعضا و حذف اعضایی که به خارج از کشور رفته اند از دیگر اولویت های انجمن صنفی روزنامه نگاران است. از همه همکاران رسانه ای در ایرنا و دیگر رسانه ها می خواهم که به محض اعلام مجمع عمومی فوق العاده در آن مشارکت کنند و نامزد مورد نظر خود را حتی از بین نمایندگان اقشار گوناگون و تفکرات سیاسی مختلف به هیات مدیره بفرستند تا انجمن با تعادل و موازنه بیشتر به فعالیت خود ادامه دهد. انجمن صنفی روزنامه نگاران ب ا داشتن ۴ هزار عضو، نخستین انجمن سندیکایی بعد از انقلاب در کشور است که عضویت در سازمان بین المللی کار و دیگر سازمان های بین المللی دارد”.

او در ادامه گفته: “زمانی بخش عمده ای از امور تحت تکفل دولت به این انجمن واگذار شده بود اما به دلیل رویدادها و حوادث سال ۸۸ و پس از انتخابات، در چارچوب تدابیر پیشگیرانه و نه وقوع جرم بسته شد. هیچ جرمی از سوی انجمن صورت نگرفته و هیچ حکم قضایی درباره آن وجود ندارد که البته در صورت وجود چنین مسایلی اجازه بازگشایی مجدد آن را نمی دادند. ما یک شاکی داشتیم که آن هم وزارت اطلاعات بود که رسما اعلام کرده که بسته شدن انجمن در چارچوب تدابیر پیشگیرانه و جلوگیری از توسعه بحران های ناشی از انتخابات است که ما آن را قابل درک و فهم می دانیم. به صورت مسالمت آمیز و گفت و گوهایی که با مقامات بلندپایه امنیتی صورت گرفته، اعلام کرده ایم که ما هرگونه نگرانی را بر طرف می کنیم. حتی می گوییم وزارت ارشاد عهده دار مسایل شود، گر چه دولت باید این اقدامات را به خود صنف ها واگذار کند. این انجمن زمانی بیمه بیکاری می داد، طرح ترافیک توزیع می کرد، کمیته انضباطی و کمیته رفاهی داشت، نشست های منطقه ای و کارگاه های آموزشی برگزار می کرد”.

شمس الواعظین در حالی از بازگشایی انجمن صنفی روزنامه نگاران خبر داده که خود طی سه ماه گذشته و با وجود لابی های گسترده و دادن تعهدات گوناگون، سرانجام مجوز انتشار روزنامه اش یعنی “نشاط” را به دست نیاورد و از انتشار این روزنامه بازماند.

هم اکنون به نظر می رسد مجوز بازگشایی این انجمن به شرط حذف اعضای منتقد امکانپذیر شده؛شرطی از دیروز و پس از انتشار سخنان شمس الواعظین، با انتقاد روزنامه نگاران مواجه شده است.

در همین حال روزگذشته رسانه های خبری اعلام کردند که دادگاه مطبوعات، روزنامه “بهار” و هفته نامه “شهروند امروز” را مجرم شناخته است.

سایت فرارو در اینباره نوشت: “در دادگاه مطبوعات، مدیران مسئول روزنامه «بهار» و هفته‌نامه «شهروند امروز» بنا به آراء هیات‌ منصفه دادگاه مطبوعات مجرم شناخته شدند. مدیرمسئول هفته‌نامه شهروند امروز (حمید عطریانفر) به اتهام توهین و نشر اکاذیب مجرم شناخته شد و همچنین بر اساس آراء هیئت‌منصفه دادگاه مطبوعات مستحق تخفیف دانسته نشد. در ادامه این دادگاه مدیرمسئول روزنامه بهار (سعید پورعزیزی) در کیفرخواست اول به اتهام اشاعه فحشا و منکرات و انتشار تصاویر خلاف عفت عمومی مجرم شناخته نشد اما در کیفرخواست دوم به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام مجرم شناخته شد اما مستحق تخفیف دانسته نشد.پورعزیزی همچنین در کیفرخواست سوم به اتهام نشر مطالب خلاف موازین اسلامی، ایجاد اختلاف مابین اقشار جامعه، اهانت به دین مبین اسلام و مقدسات آن، پخش شایعات و مطالب خلاف واقع و همچنین انتشار مطالب علیه اصول قانون اساسی در هر ۵ عنوان مجرم شناخته شد و متهم به تخفیف دانسته نشد”.

به نوشته این سایت، همچنین در این دادگاه به اتهامات سیدعلی اصغر غروی، نویسنده مقاله “امام؛ پیشوای سیاسی و یا الگوی ایمانی؟” رسیدگی شد و در پایان هیات منصفه مطبوعات متهم را با عناوین اتهامی نشر مطالب خلاف موازین اسلامی، پخش شایعات و مطالب خلاف واقع و انتشار مطالب علیه اصول قانون اساسی مجرم شناخت و مستحق تخفیف در مجازات ندانست. وی هم اکنون در بازداشت به سر می برد.

همزمان محمد صادق جوادی حصار، مدیرمسئول سایت “توس پرس” نیز با انتشار اطلاعیه ای از خارج شدن مدیریت این سایت از دست وی توسط نیروهای امنیتی خبرداده است.

وی در اطلاعیه ای که در فیس بوک منتشر کرده نوشته است: “مدیریت سایت توس پرس - toospress.ir- از دسترس من خارج شده است. بنابراین از امروز صبح مسئولیت هیچیک از مطالبی که بر روی سایت مذکور قرار گیرد بر عهده اینجانب نخواهد بود. گفتنی است مدیر بخش فنی مدعی شده بود که مدتی است از سوی یکی از بخش های ذیربط برای همکاری با توس پرس تحت فشار قرار گرفته است”.