شایعه ای که دولتی ها می سازند

نویسنده
نیما فرح آبادی

» اول خبر مرگ حالا وخامت حال هاشمی

محمد هاشمی رییس دفتر مجمع تشخیص مصلحت نظام، خبر وخامت حال و بستری شدن هاشمی رفسنجانی برادر خود و رئیس این مجمع را تکذیب کردند.

روز گذشته، تعدادی از سایت های خبری نزدیک به دولت احمدی نژاد در خبری مشترک مدعی شدند که هاشمی رفسنجانی در هفته گذشته “دو بار” در بیمارستان بستری شده است.

سایت خبری “هفت صبح” که به نظر می آید نخستین منبع انتشار خبر بود، در این خصوص نوشت که در این مدت “برخی از مقامات” به دیدار او رفته و از خداوند برای وی طلب “شفای عاجل” کرده‌اند.

در ساعات اولیه انتشار این خبر هیچ یک از منابع رسمی یا نزدیک به رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در خصوص آن اظهار نظری نکردند و این مسئله باعث شد تا سایت هفت صبح، با ابراز تعجب در این خصوص بنویسد که “دلیل سکوت دفتر ایشان مشخص نیست.”

همچنین سردبیر این سایت خبری نزدیک به دولت که هویتش مشخص نیست، ابراز امیداوری کرد تا “آقای هاشمی طول عمر بیشتری از خدا بگیرند و بتوانند خساراتی که نظام و دولت و اشخاص مختلف از جانب اقدامات ایشان و نزدیکان ایشان متحمل شده را جبران کنند.”

اما با گذشت ساعاتی از انتشار خبر وخامت حال رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، برادر او  و رییس روابط عمومی مجمع  این خبر را تکذیب کرد.

محمد هاشمی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام  در مصاحبه با سایت باشگاه خبرنگاران جوان، گفت که برادرش در “سلامت کامل” به سرمی برد و “در دفتر کار خود مشغول به فعالیت است.”

رییس دفتر رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز در مصاحبه با همین سایت، خبر منتشر شده درباره بستری بودن هاشمی رفسنجانی را “شایعاتی” دانست که “هیچ پایه و اساسی ندارد.”

معاون سابق رییس جمهور با رد شایعه بیماری هاشمی رفسنجانی  این شایعات را به جریان انحرافی نسبت داد. همچنین محمد هاشمی عضو مجمع تشخیص نظام نیز از سلامت کامل حال او خبر داد.

سلیمانی هم گفته بود: “آیت الله هاشمی رفسنجانی عصر دیروز (دوشنبه) با نماینده ای از عراق دیدار داشته و امروز نیز برسر کار خود در مجمع حاضر شده است.”

 

برکناری هاشمی، درگذشت هاشمی

پیش از این و تنها یک روز پس از برکناری اکبر هاشمی رفسنجانی از ریاست مجلس خبرگان رهبری، سایت های رسمی این مجلس و مجمع تشخیص مصلحت نظام با انتشار اخباری درباره درگذشت او و پیام تسلیت اعضای خبرگان و حتی رهبر جمهوری اسلامی به روز شدند؛ خبری که اعلام شد شخص هاشمی رفسنجانی با شنیدنش به آن خندیده است.

در آن هنگام، رسانه های رسمی جمهوری اسلامی گزارش دادند این اتفاق بر اثر هک شدن این سایت ها رخ داده اما هیچ گروهی مسئولیت آن را بر عهده نگرفته است.

در آن اتفاق ابتدا سایت دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری مورد حمله سایبری قرار گرفت و خبری جعلی حاکی از درگذشت هاشمی رفسنجانی و پیام تسلیت اعضای این مجلس در آن منتشر شد.

به فاصله چند ساعت بعد، این اتفاق برای سایت رسمی مجمع تشخیص مصلحت نظام هم رخ داد با این تفاوت که همان پیام تسلیتی را که در سایت مجلس خبرگان از جانب اعضای این مجلس منتشر شده بود با اندکی تفاوت از قول آیت الله خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی منتشر کرد.

متن پیام تسلیت منتشر شده در سایت دبیرخانه مجلس خبرگان از جانب نمایندگان این مجلس به این شرح بود:

بسم الله الرحمن الرحیم‏

من المؤمنین رجال صدقوا ما عاهدوا الله علیه فمنهم من قضی نحبه و منهم من ینتظر و ما بدلوا تبدیلا

 مجاهد بزرگ انقلاب، سیاستمدار فقید و دانشمند فرزانه و سرباز صادق و فداکار دین و قرآن، عالم پارسا و پرهیزکار، حضرت آیت الله جناب آقای اکبرهاشمی رفسنجانی  امروز براثر بیماری رحلت فرمودند. این نه اولین و نه آخرین باری است که دلی نورانی و سرشار از عشق و ایمان و وفاداری به آرمانهای بلند الهی و انقلاب اسلامی، را از دست میدهیم. او مانند دیگر مردان حق از روزی که قدم در راه انقلاب نهادند همواره سر و جان خود را برای نثار در راه خدا بر روی دست داشتند. به فرموده حضرت امام (ره):هاشمی زنده است تا نهضت زنده است.

از دوران تحمل شکنجه های سخت طاغوت و تا سالها صبرو تدبر و فرماندهی جنگ تحمیلی و پس از آن دوران سازندگی ایران اسلامی، و در سالهای اخیر تدبیر و فرزانگی و سیاست مداری ایشان،سالها شاهد آمادگی و فداکاری این انسان پاک نهاد و مصمم و شجاع بوده و انقلاب اسلامی  صدها خاطره از ایثارها و از خود گذشتگی او حفظ کرده‏است. ایشان فردی وفادار به انقلاب و نظام بودند که ماخود شاهد جانفشانی های ایشان بوده ایم.

رحمت و فضل بیکران الهی بر روح پرفتوح این دانشمند فرزانه وحکیم انقلاب اسلامی باد. هیئت رئیسه و اعضای مجلس خبرگان رهبری جمهوری اسلامی ایران رحلت این بنده‏ی برگزیده‏ی خدا را به ملت ایران بخصوص به یاران حضرت امام خمینی (ره)، انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و ایثارگران جبهه‏های نور و حقیقت و به خانواده‏ی گرامی و فداکار و بازماندگان محترم ایشان سلیت و صمیمی‏ترین درود خود را بر روح پاک ایشان ثار می‏نمایند.

والسلام علی عباد الله الصالحین‏

مجلس خبرگان رهبری

متن پیام تسلیت آیت الله خامنه ای هم که در سایت مجمع تشخیص مصلحت نظام آمده بود، عینا به همین صورت بود و تنها دربخشی از آن درباره دروغ بودن شایعات پیرامون فساد مالی هاشمی رفسنجانی سخن گفته شده بود.