شرح

نویسنده
بهاره خسروی

حسین فردرو و ساخت مناظره های تلویزیونی برای انتخابات ریاست جمهوری

محله برو بیا!

برگزاری نخستین مناظره از سلسله مناظره‌های انتخابات ریاست‌جمهوری، واکنش‌های زیادی را به همراه داشت که بسیاری از آن‌ها منفی بودند. این انتقادها باعث شد تا برخی به صرافت آن بیفتند که کارگردان این مناظره را پیدا کنند. مساله‌ای که بسیار زود هم مشخص شد: حسین فردرو، کسی بود که کارگردانی این مناظره را انجام داده بود.

وی که کارگردان هنری مناظره بود، در گفت‌وگویی با ایسنا، چنین درباره آن اظهارنظر کرد: “قصد بود این برنامه هم مناظره باشد و هم مسابقه و هم مقایسه؛ صحبت بدی نمی‌بینم که در جایی می‌آورند، مسابقه‌ی هفته برگزار کرده‌اند. برای جذابیت تلاش کردیم، اما برای تشنج نه!”

 

حسین فردرو کیست؟

فردرو شهرت خود را بیشتر مدیون ساخت مسابقه‌ها و برنامه‌های سرگرم‌کننده برای صدا و سیمای جمهوری اسلامی است.

وی سال 1354 از مدرسه عالی تلویزیون و سینما و در رشته تولید تلویزیون، فارغ‌التحصیل شد و از سال 58 فعالیت‌های خود را در قالب و ساختارهای مختلف نمایشی و غیرنمایشی دنبال کرد. سپس با همکاری در ساخت تئاترهایی مثل “سوزنبانان”، “باجناق‌ها” و… سریال‌های تاریخی تلویزیونی مثل “مرغ حق” و مجموعه “قرن سرنوشت” به فعالیت های خود ادامه داد.

پس از آن فردور شروع به ساخت فیلم های سینمایی کرد که از تلویزیون پخش می شدند که از میان آنها می توان به “دسیسه”، “کلاغ” و “گام آخر” اشاه کرد. در کارنامه فردرو همچنین یک مجموعه تاریخ معاصر به نام “مش‌خیرالله و صندوقچه اسرار” نیز دیده می شود. وی همچنین پخش مستقیم مسابقات فوتبال، جنگ‌های تلویزیونی مخصوص شب‌های عید، مسوولیت اختتامیه‌ جشنواره‌های ویدئویی و جشنواره‌های سینمایی را نیز به عهده داشته است.

بیشترین کارهایی که در سال‌های اخیر ساخته شامل تولیداتی با ساختار مسابقه و میزگرد با موضوع‌های مختلف بوده است. وی از سال 74 شروع به ساخت مسابقات تلویزیونی گسترده کرد که با “مسابقه بزرگ” در شبکه تهران شروع شد . مسابقه‌های 101 و 301 از دیگر برنامه هایی است که او در زمینه مسابقه و سرگرمی ساخته است.

او همچنین در ساخت برنامه‌های ترکیبی نمایشی برای کودکان مثل “محله بروبیا” و “محله بهداشت” نیز مشارکت داشته است.

 

فردرو و ساخت مناظره های انتخاباتی

به گفته فردرو برای ساخت این مناظره “به عنوان یکی از برنامه‌های مهم تلویزیون از ماه‌ها قبل دغدغه‌ی مستقیم مدیران ارشد بوده و بسیار تمرکز داشته‌اند تا ضمن اینکه عامل تشنج نباشد و عامل اشکالاتی که در دوره‌ی قبل به انتخابات وارد شد، شکل نگیرد، به شکل کاملا مقایسه‌ای برگزار شود” و به همین دلیل “تمام مدیریت‌های ما در کیفیت برنامه نقش داشتند و تمام مواردی که شما در جهت برنامه‌سازی مهم می‌دانید از تاثیر نور گرفته تا دکور و صدا همه و همه حساب شده است”.

وی به ایسنا پیرامون برنامه مناظره گفته است: “هدف ما مقایسه است نه ایجاد تشنج. انتقادات مردم حتما مد نظر است اما باید توجه کنیم که هدف صداوسیما چه بوده است. آیا تشنج بوده است؟ اگر می‌گوییم مسابقه، مسابقه هم یکی از قالب‌های مهم است. می‌شد این برنامه را هم به شیوه‌ی میزگرد ارائه داد و هم مناظره. اما انگار مخاطبان مسابقه‌ی مشت‌زنی را بیشتر دوست دارند”.

فردرو گفته است که مناظره‌ها “زیر نظر حوزه‌ی ستادی و مرکز تولیدی و فنی سازمان انجام می‌شود و از بهترین ‌های سازمان در ساخت این برنامه گلچین شده بودند. توجه به امور هنری خیلی مورد توجه قرار گرفت. در نتیجه باید منصفانه بررسی کنیم و بگوییم زحمت کشیده شده بود. البته وظیفه‌ی سازمان صداوسیما این است که برنامه‌ها را به سمتی پیش ببرد که بی‌عیب‌ترین شکل باشد”.

او در پایان گفت‌وگوی خود به عنوان کسی که از نزدیک ناظر روند ساخت بخش‌های مختلف این برنامه بود، توضیح داد: “آقای ضرغامی این مناظره را یکی از برنامه‌های صداوسیما می‌داند. او در تمام لحظات حضور پیدا کرد و شخصا احساس نمی‌کند مناظره‌ها برنامه‌ای باشد که علاقه به شخصیت خاص را نشان دهد. فضایی که ایجاد شد، شرایطی کاملا مساوی و سوالاتی متنوع و عادلانه را برای همه‌ی کاندیداها به وجود آورد”.

گفتنی است که برخی از کاندیداهای حاضر در مناظره، از این روش انتقاد کردند و محمدرضا عارف حاضر نشد به برخی سوال‌ها پاسخ گوید. علاوه بر آن، بسیاری از چهره‌های سیاسی هم به انتقاد از شیوه برگزاری این مناظره پرداختند. هم‌زمان با پخش این مناظره، برخی از کاربران ایران در شبکه‌های اجتماعی نیز به انتقاد از این شیوه پرداختند. کار به جایی رسید که جتی برخی از فعالان سیاسی نیز این مناظره را بیشتر شبیه “مسابقه هفته” – که با اجرای مرحوم منوچهر نوذری برگزار می‌شد – توصیف کردند تا مناظره میان هشت کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری.

حجم انتقادها حتی به سایت خبرآن‌لاین – نزدیک به علی لاریجانی – نیز رسید. این سایت در مطلبی طنز، با اشاره به پخش مناظره‌ها، نوشت: “در این بخش، 10 دقیقه فرصت دارید، انشایی در 4 صفحه برای ما بنویسید؛ موضوع انشاء “تابستان خود را چگونه گذراندید؟” البته کارشناسان ما در گوشی به من تذکر دادند که تابستانی که در پیش است، مد نظر ماست. می​دانید که جمعی از بهترین اساتید ارتباطات ما را در طراحی مناظرات و سوالات همراهی کرده​اند. همونا الان به من این نکته مهم رو گفتن”.