مطالب کمیسیون امنیت درست منعکس نشد

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» گفته های ظریف درباره نیویورک، در مصاحبه روز با صفر نعیمی

یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس می گوید که محمدجواد ظریف در جلسه یکشنبه گذشته این کمیسیون نگفته است که دیدار او با جان کری و گفتگوی تلفنی حسن روحانی با باراک اوباما نابجا بوده است.

صفرنعیمی در مصاحبه با “روز” برخی مطالب منتشر شده در این خصوص را تکذیب کرده و میگوید که وزیرامورخارجه ابراز پشیمانی نکرده و برعکس؛ او، حسن روحانی و هیات همراه، تحولات جدید در مناسبات دو کشور را که در جریان سفر هیات ایرانی به سازمان ملل صورت گرفته مثبت ارزیابی کرده و نسبت به ادامه این روند خوش بین هستند.

این نماینده مجلس در عین حال میگوید که این مساله به حسن نیت طرف مقابل بستگی دارد و اینکه مسولان کشور امریکا، گفتارها و شعارهایشان را به عمل تبدیل کنند و اسیر حاشیه های برخی کشورهایی که دوست ندارند دو کشور ایران و امریکا رابطه ای انسانی داشته باشند نشوند.

آقای نعیمی پیشتر هم در مصاحبه با “روز” گفتگوی تلفنی اوباما و روحانی و دیدار ظریف با جان کری را مثبت ارزیابی کرده و گفته بود “اگر حاکمان دو کشور براساس منافع ملی کشور خودشان و نه براساس خواسته های سران برخی کشورهای جنگ طلب و همچنین نیروهای افراطی داخلی پیش بروند روابط دو کشور به سمت عادی شدن پیش خواهد رفت”.

روزنامه کیهان یک روز پس از حضور آقای ظریف در جلسه کمیسیون امنیت ملی مجلس به نقل از او تیتر زده بود که “مکالمه روحانی با اوباما و دیدار طولانی من با جان کری نابجا بود”.

این ادعا، آقای ظریف را راهی بیمارستان کرد، از سوی سخنگوی وزارت امور خارجه تکذیب شد، از سوی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تایید نشده، و به گفته آقای ظریف با آنچه او در جلسه کمیسیون مجلس گفته مطابقت نداشته. با همه اینها روزنامه کیهان در شماره روز بعد خود نیز بر این مدعا اصرار کرد.

در همین زمینه رفته ام سراغ صفر نعیمی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی و زا او پرسیده ام که آیا مدعای کیهان واقعیت دارد؟ آقای نعیمی میگوید که وزیر امور خارجه چنین مطالبی بیان نکرده است.

مصاحبه “روز” با آقای نعیمی در پی می آید:

 

آقای نعیمی در جلسه کمیسیون امنیت ملی، آقای ظریف حضور یافتند و پیرامون مناسبات جدید ایران و امریکا مباحثی مطرح شده. ممکن است بفرمایید جلسه به چه صورتی بود؟

عرض میکنم خدمت شما که ما کشوری هستیم که رهبری داریم و سیاست کلی نظام را ایشان ترسیم میکند و خط قرمز ما ولایت است و رهبر معظم انقلاب در حقیقت هر دستوری بفرمایند مسولین ارشد نظام و مردم مطیع فرامین معظم له خواهند بود. حضرت امام در قید حیات بودند فرمودند ما با مردم امریکا و یا سایر کشورهای دیگر هیچ مشکلی نداریم و مردم امریکا و سایر کشورها هم با ما مشکلی ندارند. مشکل اینجا است آن زمان فرمودند حضرت اقا که دولتمردان امریکا و یا سایر کشورها مصالح و منافع خودشان را در نظر می گیرند نه مردم خودشان و نه مردم کشورهای دیگر را. یعنی اینجور وانمود شد که حالا از تعابیر تند نمیخواهم استفاده کنم که خدای ناکرده سانسور کنید یا دلسرد شوید.

 

نه من به هیچ عنوان سانسور نمیکنم و عین گفته های خود شما منتشر می شود.

مساله این بود که اگر حاکمان و دولتمردان امریکا و کشورهایی که به نوعی با ما تنش دارند و یا مابین جمهوری اسلامی و آن کشور کشش است، زیاده خواه نباشند، زورگو نباشند، مردم دوست باشند و در روابط بین المللی انسانی برخورد کنند ما مشکلی نخواهیم داشت. در صورتی که یکسری کشورها دنبال جنگ افروزی و آتش افروزی هستند از یکسری کشورها که اصلا دولت محسوب نمی شوند حمایت میکنند و همین حرکات نسنجیده باعث می شود جمهوری اسلامی ایران که یک کشور قدر است و می تواند تاثیرگذار باشد در همه ابعاد اعم از اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی، بین انها تنش ایجاد شود. ما دنبال تنش نیستیم، دنبال کشش نیستیم، ما دنبال صلح و ارامش هستیم. ما دولت مان هم دولت اعتدال و تدبیر و امید است. رهبر معظم انقلاب هم همواره بر حسن همجواری، همزیستی مسالمت امیز و رعایت حقوق متقابل همدیگر بر همه اینها تاکید دارند و همواره تاکید فرموده اند. دیگر کشورها اگر دولتمردان شان همین گونه فکر کنند ما مشکلی نخواهیم داشت.

 

دفعه پیش با شما مصاحبه کردم گفتید گفتگوی تلفنی اوباما و روحانی را مثبت ارزیابی میکنید و اگر مسولان دو کشوراسیر حواشی و تندروها نشوند گفتگوی تلفنی می تواند به مذاکره مستقیم بینجامد و..

من بابت انتشار بدون سانسور و سلیس مصاحبه از شما سپاسگزارم ثابت کردید فردی هستید که روی حرف خود پایبندید دوستان به من گفتند اصلا سانسور نشده بود.

 

شما گفته بودید مذاکره تلفنی مثبت بوده و اتفاقی که افتادن اش به مراتب بهتر است از نیفتادن اش.

بله الان هم همین را میگویم کشور ما یک کشور مستقل است و از هیچ کشوری تاثیرپذیر نیست. سران کشور ما هر چه بگویند روی حرف خودشان هستند و همواره پایبند این موضوع هستند که با همه کشورها دوست باشیم و دولتمردان شان را همیشه توصیه کرده اند که جانب مردم را داشته باشند ولی کشورهای مقابل ما هم همین شیوه را باید به کار ببندند یعنی تحت تاثیر مثلا جوانب قضیه رژیم اسرائیل و انگلیس و فرانسه و آلمان و.. که در حقیقت بدخواه کشور امریکا و کشور جمهوری اسلامی هستند قرار نگیرند. اینها نمی خواهند روابط بین ایران و امریکا شکل بگیرد و روابط دوستانه حاکم باشد.

 

فرانسه و المان و انگلیس هم معتقد هستید نمیخواهند روابط بین دو کشور ایران و امریکا شکل بگیرد؟

اینها میدانند امریکا کشور قدرتمندی در منطقه خودش است جمهوری اسلامی هم کشور عظیم و قدرتمندی است در حوزه خودش. اگر چنانچه این دو کشور قوی و قدرتمند در کنار هم باشند به موازی هم باشند و دولتمردان شان همدیگر را تحمل کرده با همدیگر تعامل داشته بانشد نه تقابل. آن کشورهایی که نقشه های شومی دارند اینها را از هم جدا کنند چنانچه به امیال شوم خودشان نرسند حاشیه پردازی میکنند. ما هیچ حاشیه سازی نداریم به دولت امریکا هم من به عنوان یک شهروند ایرانی، یک نماینده مردم و نماینده مجلس توصیه میکنم از حواشی بپرهیزند به طور حتم پرهیز آنها از حواشی و تاکید مدیران ارشد ومسولان ارشد نظام ما به جای خوبی ختم خواهد شد.

 

خب در همین زمینه در جلسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با حضور آقای ظریف چه گذشت؟ آقای ظریف گزارش سفرش را داد و چه ارزیابی در کمیسیون نسبت به این تحولات جدید وجود داشت؟

با توجه به مطالبی که در طول این چند دقیقه خدمت حضرتعالی عرض کردم اگر اینها شکل بگیرد عملی بشود و از طرف مقابل این شعارها به گفتمان انسانی تبدیل شود، به عمل تبدیل شود، ما که سونیتی ندرایم سراسر کشور ما نسبت به سایر کشورها مثبت است کشورهای مقابل هم چنانچه این حسن نیت را در خودشان ایجاد بکنند ما هیچ مشکلی نخواهیم داشت. جناب دکتر ظریف هم همین مطالب را اشاره داشتند و همین مسائل را خواستار بودند.

 

شما گفتگوی تلفنی را مثبت ارزیابی کرده بودید. کیهان یک مطلبی منتشر کرده که آقای ظریف گفته گفتگوی تلفنی و دیدار وزرای خارجه دو کشور نابجا بوده و.. آیا این صحت دارد؟

من خدمت تان عارضم که ضمن احترام به عقاید و نکته نظرات مثبت و در خور صلاحیت و شخصیت مردم دو کشور، آقای ظریف هم در گفتار های خودشان همین موارد را تاکید داشتند که چنانچه به حواشی پرداخته نشود همه قضایا حل خواهد شد. ولی گاها می بینیم یکسری مواردی را خواسته و ناخواسته از زبان سران کشور امریکا در نشریات و جراید منعکس میکنند که نه تنها دو کشور را به همدیگر نزدیک نمیکند گاها شکافی که در حال برداشتن است شاید آن شکاف را کمی بیشتر میکند. مثلا می گویند برنامه نظامی روی میز آقای فلانی است. من حتم دارم این حرف اقای جان کری یا اوباما نیست این حرف نتانیاهو و سایر همپیمانان شان است که میخواهند نگذارند این روابط انسانی و الهی شکل بگیرد.

 

سوالم بیشتر درباره جلسه کمیسیون و صحبت آقای ظریف است. ایشان تکذیب کرده و گله کرده اند از اعضای کمیسیون و این را هم گفته اند که بعد از این فقط در جلسات علنی اظهارنظر رسمی خواهند کرد.

عرض بکنم جناب آقای دکتر ظریف گله شان از اعضای کمیسیون امنیت ملی از آن باب نبود چرا که همه توانایی اظهارنظر و کشف موضوع و تجزیه تحلیل و ویرایش و آمایش مطالب را به دقت نمی توانند داشته باشند گاها نسنجیده صحبت می شود گاها تجزیه تحلیل غلط می شود گاها ویرایش غلط می شود خب به هر حال همه انگشتان یک دست مثل هم نیستند. ما باید دقت داشته باشیم. متاسفانه انعکاس مطالب درست نبوده. آنچه که خدمت شما عرض میکنم واقعیت است نه دروغ است نه جانبداری. یک تعدادی جانبداری میکنند و حق مطلب را ادا نمیکنند. من سعی ام بر این است که براسسا واقعیات سخن بگویم و تراوشات ذهنی خودم را نگویم و خدای ناکرده آنگونه که نیست جلوه ندهم.

 

یعنی آقای ظریف نگفته اند که مذاکره تلفنی آقای روحانی و اقای اوباما و دیدار او با جان کری نابجا بوده و یا از این قضیه ابراز پشیمانی نکرده اند؟

نه اصلا. این چنین حرفی در میان نیست. شاید در بطن اینکه همه مطالب را نمی شود گفت که مفید است یا مضر است چون به هر حال صاحبنظران تشخیص میدهند که کدام یک از مطالبی که مطرح شده مفید بوده و چه مطالبی مضر بوده. این را بزرگان نظام، مسولان نظام و رهبری نظام تشخیص میدهند. چیزی که از گفتار آقای ظریف بود این مسائلی که عنوان کردید نبود. چنین حرفی نزدند ایشان.

 

رهبری گفته که “برخی از آنچه در سفر نیویورک پیش آمد به نظر ما بجا نبود”. او مصداقی بیان نکرده اما برخی میگویند مذاکره تلفنی و دیدار وزرای خارجه دو کشور مقصود بوده. شما چی فکر میکنید؟

رهبری، نایب امام زمان هستند. ایشان مطالبی که عنوان میکنند از عهده کشف درونی من ساقط است و من به آن درجه از بینش و بصیرت نرسیده ام که کشف کنم. اگر چنانچه ایاشن توضیح ندهند من قادر به دست اوردن و کشف آن نیستم.

 

از این جهت سوال کردم که با استناد به این سخن رهبری، نوشتند که مقصود مذاکره تلفنی و دیدار مذکور بوده و آقای ظریف هم با اعتراف به همین گفته این دو مساله نابجا بوده و حتی گفتند ابراز پشیمانی کرده و..

آقای دکتر روحانی، جناب آقای دکتر ظریف و سرکار خانم دکتر افخم و هیات همراه، همه نسبت به این قضیه خوش بین بودند منتهی جامعه عمل پوشاندن به این خوش بینی مهم است اینکه مسولین کشور مقابل با عمل شان ثابت کنند.

 

آیا در کمیسیون تصمیمی گرفته شد مبنی براینکه دولت دررابطه با مبحث امریکا چگونه باید جلو برود و چه باید بکند؟

تاکنون که دولت بنا به مصلحت نظام پیش رفته و به لطف پروردگار و با عنایت رهبری و با پشتیبانی مردم ادامه پیدا خواهد کرد. من عرض کردم توصیه میکم به سران کشور مقابل که گفتارها و شعارها را تبدیل به عمل بکنند. حسن نیت خود را نشان دهند و بگذاریم مردم دو کشور خوشحال باشند.

 

آقای نعیمی اشاره کردید که آقای ظریف چنین مساله ای را بیان نکرده. سوال این است که چرا از کمیسیون امنیت ملی مجلس به این صورت خبر بیرون داده شد. چیزی که اقای ظریف هم بدان گله دارد. شما قبلا اشاره به برخی تندروها کرده بودید که نباید اسیر آنها شد در این زمینه هم..

ببینید چنین مطالبی اصلا نبوده و همه کسانی که آمده بودند خوش بین بودند، برخورد و رفتار مسولین کشور امریکا را پسندیده بودند و منتهی پشبرد مسائل مشروط به این است که همه حسن نیت داشته باشند تحت تاثیر حواشی نشوند به خصوص کشورهایی که چشم دیدن روابط انسانی ایران و امریکا را ندارند. به انها نباید میدان داده شود به تندروها هم نباید میدان داده شود.