بازداشت اعضای هیات مدیره میزان

نویسنده
نازنین کامدار

» ادامه اعتراض مالباختگان در مشهد

با بالاگرفتن اعتراض مالباختگان موسسه مالی-اعتباری “میزان” در مشهد و فراخوان مجدد آنان برای تجمع در برابر این موسسه، رئیس دادگستری مشهد اعلام کرد تمامی اعضای هیات مدیره این موسسه بازداشت شده اند. میزان یک موسسه مالی-ـ اعتباری با ۷۰۰ هزار سپرده گذار است که از طریق تبانی با شرکت “پدیده شاندیز”، از مردم کلاهبرداری کرده است.

به نوشته سایت های خبری، تصمیم به بازداشت سه عضو هیات مدیره میزان پس از آن گرفته شد که مالباختگان بر شدت اعتراضات خود نسبت به فساد موجود در این تشکیلات افزودند.

علی مظفری رئیس کل دادگستری خراسان رضوی در اینباره گفته است: “به اعضای هیات مدیره موسسه میزان مهلت ۲ هفته‌ای داده شد تا بتوانند حقوق مردم را پرداخت و جلب رضایت کنند، اما چون نتوانستند در مهلت مقرر به تعهدات خود عمل کنند از روز شنبه ۱۹ اردیبهشت هر ۳ عضو هیات‌مدیره این موسسه در اختیار دستگاه قضایی هستند. نیازی به مراجعه مالباختگان به دادگستری و تشکیل پرونده از ناحیه افراد نیست و مردم مطمئن باشند که دستگاه قضایی وظیفه قانونی خود را در جهت حفظ حقوق آن‌ها انجام می‌‎دهد”.

او افزوده: “اموال متعلق به مردم و یا سپرده گذارانی است که وجوه خود را در برخی موسسات به امانت گذاشتند و در صورتی که افرادی بخواهند اقدام به آشوب و یا اخلال در نظم عمومی کنند با قاطعیت تمام برخورد می شود و دستگاه قضایی در این گونه جرایم هیچ گونه اغماضی نخواهد داشت”.

گفتی ست، اشاره رئیس دادگستری به “اخلال در نظم عمومی” پس از آن مطرح می شود که چند هفته قبل یکی از مالباختگان اقدام به آتش زدن موسسه میزان کرد.

در همان زمان، یک منبع آگاه به باشگاه خبرنگاران گفته بود: “یکی از مراجعان سپرده گذار در یکی از شعبات موسسه اعتباری میزان در شهر مشهد، وقتی خواست دست به آتش سوزی این شعبه بزند، دستگیر شد. این فرد میانسال که موفق به دریافت سپرده خود از شعبه موسسه اعتباری میزان در شهر مشهد نشده بود،‌ در اقدامی عجیب با ریختن مقداری بنزین در داخل این شعبه، قصد آتش سوزی داشت. با اقدام به موقع مردم این مرد موفق به آتش زدن موسسه نشد و هنگام فرار توسط پلیس بازداشت شد”.

تجمع دیگر مالباختگان نیز در برابر این موسسه روزانه شده و همین امر شرایط امنیتی شهر را تحت تاثیر قرار داده است.

بازداشت اعضای هیات مدیره “میزان” پس از پایان مهلت دو هفته ای به آنها برای پرداخت پول مردم صورت می گیرد؛ وعده ای که آنها نتوانستند عملی کنند و حالا سایت اقتصاد آنلاین را به پیش بینی درباره آینده این موسسه واداشته است: “موسسه میزان که شرایط بسیار نگران کننده ای دارد، احتمالا منحل خواهد شد.متاسفانه باتوجه به اینکه این موسسه تحت نظارت بانک مرکزی نبوده است مشخص نیست تاکنون چگونه فعالیت هایی داشته است و برآورد درستی از مسایل مالی و حجم سپرده‌های این موسسه وجود ندارد. به هرشکل چندیست شایعاتی پیرامون وضعیت نگران کننده موسسه میزان مطرح شده و گفته می شود بانک مرکزی احتمال احیای این موسسه را غیر ممکن می داند”.

ماجرای کلاهبرداری این موسسه، پس از آن در سطح مشهد گسترده شد که مالباختگان دریافتند این موسسه وام های میلیاری کلانی را در اختیار شرکت “پدیده شاندیز” قرار داده است.

در همان زمان، ایرنا، خبرگزاری رسمی دولت در گزارشی از اولین تجمع مردم در برابر این موسسه نوشت: “ماجرا از آنجا آغاز شد که چندی پیش مسوولان موسسه میزان، تسهیلات ۳۰۰میلیارد تومانی را با درخواست شرکت پدیده شاندیز به ازای دریافت وثیقه‌ای به میزان سه برابر ارزش وام که شامل بهترین ساختمان‌های پدیده در مشهد بود را به این شرکت پرداخت کردند. شرکت پدیده شاندیز نیز متعهد شد این میزان تسهیلات را با احتساب سود به میزان ۴۲۰ میلیارد تومان به موسسه میزان بازپرداخت کند که این شرکت براساس تعهدات یادشده از زمان پرداخت تسهیلات تاکنون حدود ۱۲۰ میلیارد تومان اقساط را پرداخت کرده است.اما در روزهای گذشته و در پی بروز مشکلات برای شرکت پدیده شاندیز، شایعاتی درخصوص ناتوانی این شرکت در بازپرداخت تسهیلات به موسسه میزان منتشر شد که همین امر سبب گردید تا مشتریان با مراجعه به شعب نسبت به دریافت سپرده های خود اقدام کنند.البته ناگفته نماند که هجوم سپرده گذاران از شهرهای کوچکی همانند استان خراسان جنوبی از جمله گناباد، تربیت حیدریه و بجستان آغاز و درنهایت این وضعیت به استان خراسان جنوبی و مشهد نیز کشیده شد. این در حالی است که مسوولان میزان به سپرده گذاران این موسسه بارها اعلام کرده بودند که شرکت پدیده همانند سایر تسهیلات گیرندگان از این موسسه تسهیلات دریافت کرده و به ازای آن وثیقه نیز اخذ شده و این شرکت تاکنون تمام اقساط خود را پرداخت کرده است.با بحرانی شدن وضعیت، بانک مرکزی و نیروهای اطلاعاتی شهر گناباد نیز وارد عمل شدند به نحوی که براساس شنیده ها تاکنون چندین نفر از عوامل شایعه بازداشت شده اند”.

گفتنی ست، غفور حلمی، رئیس هیات مدیره “میزان” در بهمن ماه سال گذشته و پس از افشای زد و بند این موسسه با “پدیده”، هر گونه اعطای وام به این شرکت را تکذیب کرده بود.او تا کنون طی چند موضع گیری وعده هایی در خصوص بازپس دادن پول مالباختگان داده بود، اما سرانجام دو روز قبل به دلیل پایان مهلت پرداخت، به ادعای مقامات دادگستری روانه بازداشتگاه شده است.