افشای اتحاد هاشمی با مجاهدین

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» مصباح یزدی چه پول هایی به آنها داد؟

دفتر محمدتقی مصباح‌یزدی، از روحانیون منتقد دولت روحانی، بخش‌هایی از متن گفت‌وگوی منتشر نشده وی با حبیب‌الله عسگراولادی را منتشر کرده. سخنانی که در آن پدر معنوی جبهه پایداری به انتقاد از هاشمی‌رفسنجانی می‌پردازد و خبر می دهد که هاشمی با مارکسیست اتحاد داشت و به مجاهدین چه پول هایی داده بود. این اتهام ها در پاسخ سخنان تازه هاشمی رفسنجانی و سید حسن خمینی است که بدون نام بردن از مصباح وی را مخالف انقلاب خوانده بود و ادعا کرده بود که به همین جهت خامنه ای ده سال با او قهر بوده است.

مصباح در دیدار که سال ها قبل با عسگراولادی داشته و اینک بخش هایی از متن آن را در سایتش منتش رکده با اشاره به این‌که وی از ابتدا قصد داشته در هیچ حزبی حضور نداشته باشد، گفته” بنده آن کاری را می‌کنم که در پیشگاه خداوند برای آن جوابی داشته باشم”.

وی البته اضافه کرده که در حزب جمهوری‌اسلامی “آقای باهنر، جمعیت‌های موتلفه، آیت‌الله خامنه‌ای و هاشمی‌رفسنجانی” حضور داشتند و این حرکت را “تخطئه” نمی‌کند.

وی همچنین با نقل خاطره‌ای از پیش از انقلاب، گفت که هاشمی‌رفسنجانی در دیداری خطاب به وی گفته که “ما باید با مارکسیست‌ها هم اتحاد داشته باشیم” و خطاب به او گفته “بیا و با مجاهدین همکاری کن”. به گفته مصباح‌یزدی در زمانی که هاشمی‌رفسنجانی سخن می‌گفت، آیت‌الله خامنه‌ای سکوت کرده بود.

وی گفته که “کمک‌های آقای هاشمی به منافقین را نیز نباید فراموش کرد. چه پول‌هایی که به آن‌ها داد”.

سخنان مصباح‌یزدی درباره دعوت وی از سوی برخی روحانیان فعال در انقلاب سال ۵۷ برای حضور بیشتر در حالی مطرح می‌شود که در سال‌های گذشته اصلاح طلبان و برخی اصول‌گرایان، وی را به عدم حضور در فعالیت‌های انقلابی و حتی مخالفت با آیت‌الله خمینی در آن‌ سال‌ها متهم کرده‌اند.

مصباح‌یزدی از جمله منتقدان اصلی هاشمی‌رفسنجانی و محمد خاتمی است. او در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۸۴ از حامیان اصلی محمود احمدی‌نژاد و در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۹۲ حامی سعید جلیلی بود.

مساله‌ای که باعث شد پس از انتخابات برخی از اصول‌گرایان به انتقاد از آن بپردازند و نحوه عمل مصباح‌یزدی و جبهه پایداری را از عوامل تشتت در میان اصول‌گرایان و شکست آن‌ها در انتخابات معرفی کنند.

سال گذشته محمد یزدی هم گفته بود که رفتارهای مصباح‌یزدی باعث شده بود که جامعه مدرسین حوزه علیمه قمتا مرز انشعاب پیش برود.

مصباح‌یزدی در دولت روحانی نیز انتقادهای خود را ادامه داده. از جمله ماه گذشت وی با اشاره به این‌که برخی مسوولان وظیفه خود را “تنها رفع احتیاجات دنیایی مردم” می‌دانند، گفت که “آنها برداشتن تحریم‌ها، رفع تورم و حل معضل بیکاری را مهم‌ترین دغدغه خود می‌دانند، اما حتی همین کارها را نتوانستند انجام دهند”.

به گفته مصباح‌یزدی “اگر کسی صحبت از آخرت کند اینها می‌گویند شما بیکارید که فکر آخرت مردم هستید، ما کار داریم و باید تحریم‌ها را برداریم، حالا دیدیم که چقدر هم تحریم‌ها برداشته شد، کار ایجاد شد، گرانی‌ها برطرف شد”.

اشاره‌ی وی به حسن روحانی بود که ماه گذشته جدال لفظی با برخی منتقدان خود داشت. برخی از منتقدان دولت آن زمان وظیفه دولت را ایجاد شرایطی برای رفتن مردم به بهشت دانسته بودند. روحانی اما این افراد را “بیکار و دچار توهمات” توصیف کرده بود که “مدام غصه دین و آخرت مردم را می خورند، نه دین را می دانند چیست و نه می دانند آخرت چیست اما همیشه غصه آخرت را می خورند”.

با این حال سخنان روحانی همان زمان با واکنش مصباح‌یزدی مواجه شده بود وی با اشاره به سخنان روحانی درباره “دین دولتی” گفته بود: “برخی از افراد عمامه به‌سر که دارای مسوولیت هستند، در واکنش به اجتماع مردم در خصوص بدحجابی و نگرانی علما از وضع دین و فرهنگ و تجمع روحانیت در فیضیه، آنها را کسانی معرفی می‌کنند که اسلام را نشناخته‌اند و آ‌نها را متهم به توهم می‌کنند. باید از او پرسید مگر خود تو دینت را از کجا یاد گرفته‌ای؟ از فیضیه یا از انگلستان”؟

محمدتقی مصباح‌یزدی به عنوان پدر معنوی جبهه پایداری شناخته می‌شود. اعضای این گروه سیاسی،‌از جمله منتقدان اصلی حسن روحانی هستند و در نزدیک به یک سال گذشته، بارها به انتقاد از دولت پرداخته و تلاش کرده‌اند که در مجلس نیز وزرای دولت را استیضاح کنند.

مصباح‌یزدی ماه گذشته درباره اکبر هاشمی‌رفسنجانی، رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام، نیز چنین سخن گفته بود: “آدمی که پایش لب گور است و به قدری دارد که اگر خودش و هفت پشتش بخورند تمام نمی‌شود، حرف‌هایی نامربوط می‌زند و آبروی خود و اطرافیانش را می‌برد”.

همان زمان و در واکنش به انتقادهای مصباح‌یزدی، رسول منتجب‌نیا، عضو حزب اعتمادملی خطاب به وی گفته بود: “سوابق انقلابی رئیس‌جمهور منتخب که مشخص است، اما می‌خواهید من بگویم که شما چند سفر انگلیس و آمریکا رفته‌اید و با چه افرادی جلسه داشته‌اید؟ می‌خواهید پرونده‌تان را بگویم چیست”؟

ابتدا فصل جاری روزنامه جمهوری اسلامی در یادداشتی با نام “ شش نکته با آیت‌الله مصباح یزدی” ضمن اعتراض به سخنان مصباح درباره حسن روحانی، آورده بود: “پرسش این است که ایشان و مجموعه‌ای که اینک این قدر با شداد و غلاظ از ولایت فقیه و حضرت امام(ره) دفاع می‌کند، چطور در زمان حیات ایشان، یک بار از این حمایت‌ها نکردند؟ و به عکس، گاه اتفاقات دیگری می‌افتاد! مساله این است که در ماجرای نیمه شعبان قبل از انقلاب، وقتی که امام(ره)، جشن و چراغانی آن سال را تحریم فرمودند، چرا یکی از همان مجموعه‌های خاص، چراغانی کردند و جشن گرفتند؟”