انتقاد تهمینه میلانی از عمل‌کرد صداوسیما

نویسنده

تهمینه میلانی٬ کارگردان سینما در گفت‌وگو با خبرگزاری کار ایران (ایلنا) از نحوه عمل‌کرد صداوسیمای جمهوری اسلامی انتقاد کرد. وی «نادیده گرفته شدن مردم» توسط صدا و سیما را عاملی برای «پناه آوردن» آن‌ها به «ماهواره» دانست و توضیح داد که در فیلم‌ها و سریال‌ها زنی «خوب» شناخته می‌شود که «فقط به همسرشان چشم بگوید».

میلانی گفت: «مردم عملا توسط مسولان صدا و سیما نادیده گرفته شده‌اند به همین دلیل امروز مخاطبان این رسانه به رسانه‌های دیگر و شبکه‌های ماهوره‌ای که صلاحیت ندارند؛ پناه آورده‌اند».

وی همچنین در انتقاد از ایفای نقش زنان در فیلم‌ها و سریال‌ها گفت: «در فیلم‌ها و سریال‌های تلویزیونی زنانی که به‌روز هستند و می‌توانند حرف بزنند؛ نقش منفی دارند. در این آثار زنی خوب است که در خانه باشد و فقط به همسرش چشم بگوید و دائم دیالوگ “حاج آقا هرچه شما بگویید” را تکرار کند».

میلانی در ادامه اشاره کرد که زنان طبقه متوسط در صدا و سیما «جایگاهی ندارند». وی از مادرانی مثال زد که «هر روز بچه‌هایشان را در مهد کودک می‌گذارند و سرکار می‌روند؛ بعد به خانه بازمی‌گردند و به کودک و همسرشان رسیدگی می‌کنند».

وی در انتقاد از برنامه‌های بخش کودکان در صدا و سیما گفت: «برنامه‌های کودک بسیار سطحی و کلیشه‌ای‌اند. سازندگان این برنامه‌ها فکر می‌کنند اگر دکور‌ها و دیوار‌ها را رنگ شاد بزنند؛ فضا شاد می‌شود درحالیکه این دکور همه چیز نیست و با تغییر رنگ دیوار و دکور؛ برنامه‌ی بزرگسال تبدیل به برنامه‌ کودک نمی‌شود».