فقط احمدی‌نژاد حق دارد آمار بدهد

نویسنده
جواد ملک‌زاده

» عدم انتشار آمارهای اقتصادی دولت

در حالی که احمدی‌نژاد همچنان به ارائه آمار و اطلاعات غلط در خصوص عملکرد چهار ساله دولت نهم ادامه می‌دهد، منابع خبری فاش کرده‌اند که دستگاههای رسمی همچون بانک مرکزی، مرکز آمار و وزارت اقتصاد از اعلام آمارهای مربوط به وضعیت اقتصادی کشور منع شده‌اند و تا زمان انتخابات هیچ دستگاهی حق ندارد اطلاعات دقیقی درباره شرایط واقعی کشور ارائه دهد.

ده روز از سومین ماه سال 87 می‌گذرد و هنوز هیچ آماری در خصوص وضعیت پولی، مالی و بودجه‌ای کشور در پنج ماه گذشته منتشر نشده؛چرا که تنها کسی که این روزها حق دارد آمار و اطلاعات مربوط به تحولات اقتصادی کشور را به مردم ارائه دهد، احمدی نژادست.

در هفته‌های اخیر، در شرایطی که نهادهای رسمی اقتصادی و آماری از  اعلام اطلاعات دقیق وضعیت اقتصادی منع شده‌اند، رئیس دولت و برخی وزیران و حامیان او به اعلام آمارهایی در خصوص سال 87 می‌پردازند که با آنچه تا پایان آذر ماه سال گذشته اعلام شد، مغایر است و بیشتر مصرف انتخاباتی دارد.

این آمارهای غلط، اعتراض شدید حسن روحانی، عضو جامعه روحانیت، را برانگیخت که هفته قبل گفت: “برخی مسئولان یک سری آمار و ارقامی را ارائه می‌کنند که برای هیچ عاقلی قابل فهم نیست. مثلاً یکی از مسئولان اعلام کرده که سرمایه گذاری در دولت نهم 400 برابر دولت قبلی است که هرکس می‌فهمد این آمار دروغ و بی‌اساس است. یا یکی از مسئولان گفته که رشد در سال گذشته 8 درصد بوده است که البته ممکن است به دلیل ایام انتخابات مجبور به اعلام چنین آماری شده باشد. خوب است مسئولین مبانی این آمار را اعلام کنند. البته مردم آن قدر هوشیار هستند که تحت تأثیر آمارهای واهی قرار نگیرند، اما کسانی که این آمار را می‌دهند، کمی هم فکر کنند که اعتماد مردم در این بین چه می‌شود.”

 

آمارهای رسمی ممنوع!

احمدی‌نژاد در حالی به اعلام یکجانبه آمارهای غیر قابل اعتماد در تریبون‌های رسمی می‌پردازد که برخی منابع خبر می‌دهند دستگاههای ناظر بر تحولات اقتصادی کشور همچون بانک مرکزی، وزارت اقتصاد و مرکز آمار ایران از اعلام کارنامه اقتصادی دولت در ماههای اخیر خودداری می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، در حالی که 2 ماه و نیم از پایان سال 87 می‌گذرد، نهادهای دولتی از انتشار آمارهای اقتصادی این سال خودداری کرده‌اند.

این در حالی است که طبق روال همیشگی، در همایش سیاست‌های پولی و بانکی که در اردیبهشت‌ماه هر سال برگزار می‌شود، وزیر اقتصاد و رئیس کل بانک مرکزی آمارهای جدیدی از عملکرد اقتصادی سال قبل کشور را اعلام می‌کنند.

اما در همایش امسال برخلاف سال‌های گذشته، بهمنی رئیس کل بانک مرکزی و حسینی وزیر اقتصاد به شکلی هماهنگ فقط از آمارهای سال 86 سخن گفتند و از اعلام آمارهای مربوط به شاخص‌های اقتصادی کشور در 12 ماهه سال 87 خودداری کردند. جالب اینجاست که در حاشیه این همایش نیز آمارهایی فراتر از آمارهای 9 ماهه سال 87 ارائه نشد.

از سوی دیگر با گذشت 72 روز از سال 88 بانک مرکزی برخلاف روال گذشته، هنوز آمار شاخص‌های پولی و بانکی سال گذشته را اعلام نکرده و وزارت اقتصاد نیز از عملکرد بودجه‌ای دولت در سال 87 گزارشی ارائه نداده است. بدین ترتیب آخرین آمارهای رسمی اعلام شده از سوی دولت، مربوط به 9 ماهه اول سال 87 است.

دولت احمدی نژاد در حالی اعلام اطلاعات رسمی شش ماه منتهی به انتخابات را ممنوع کرده که این ممنوعیت حتی به قیمت اقلام خرده‌فروشی کالاها نیز تسری یافته است؛ به طوری که از 21 فروردین ماه تا امروز، هیچ آماری در این خصوص اعلام نشده است تا تحلیلگران نتوانند نبض قیمت‌ها را در دست داشته باشند. این در حالی است که طبق روال گذشته، بانک مرکزی به طور هفتگی اطلاعات قیمتی اقلام خرده‌فروشی کالاهای مصرفی را اعلام می‌کرد.

 

آمارها در خدمت انتخابات

محمود احمدی‌نژاد در سخنان تبلیغاتی خود در چند روز اخیر، تصویری از وضعیت اقتصادی کشور ارائه داده که به زعم ناظران، شگفت‌انگیز است. او در اولین نطق تبلیغاتی خود در تلویزیون، وضعیت اقتصادی کشور را بسیار خوب و باثبات توصیف کرد و از دستاوردهای بسیار عظیم دولت نهم در این عرصه سخن گفت.

او در همین راستا ادعا کرد: “در این دولت بیش از صد هزار پروژه شروع شد که هفتاد هزار تای آن تمام شد. این هفت، هشت! میلیون تن فولاد که اضافه شد، همه‌اش در این دولت بود. پالایشگاه گاز پارسیان که بزرگترین پالایشگاه گازی کشور است، در همین دولت کلید خورد و در همین دولت تمام شد و ما نرسیدیم بریم افتتاحش کنیم. همچنین بسیاری از پتروشیمی ها و بعضی از فازهای پارس جنوبی، فاز 9 و 10 در این دولت شروع شد و در این دولت تمام شد.”

این ادعاها به حدی اغراق آمیزست که حتی خشم اصولگرایان حامی موسوی را برانگیخته و باعث شده سایت این گروه به نقل مفصل ماجرای افتتاح پالایشگاه پارسیان توسط محمد خاتمی در سال 82 و فعالیت‌های وزارت نفت دولت اصلاحات در این زمینه بپردازد و نیز خاطرنشان کند که فازهای 9 و 10 میدان گازی پارس جنوبی را هم خاتمی کلنگ زده و آغاز این پروژه‌ها ربطی به دولت نهم ندارد.

با این وجود احمدی‌نژاد در نطق انتخاباتی خود، آمارهای متعددی درباره رشد صنایع فولاد و سیمان، ثبت اختراعات و پیشرفت‌های علمی مطرح کرد که حیرت شنوندگان و بینندگان را برانگیخت.به گونه ای که

دو روز قبل وزیر صنایع دولت اصلاحات در گفت‌وگو ایلنا به تکذیب صریح آمارها و ادعای احمدی‌نژاد پرداخت و گفت: “از آمارهایی که آقای احمدی‌نژاد در برنامه تلویریونی خود اعلام کردند به شدت متعجب شدم، چرا که این آمارهایی که در بخش صنعت مطرح شد با واقعیت فاصله فراوانی دارد.”

جهانگیری در این گفت‌وگو که در روزنامه “کلمه سبز” نیز منتشر شد، تصریح کرده که: “سال گذشته میزان تولید فولاد در کشور کمتر از 10 میلیون تن بوده است. در طول 4 سال گذشته این بخش کمتر از 10 درصد رشد داشته است. پس نتیجه‌گیری رشد 70 درصدی توسط آقای احمدی‌نژاد اصلا منطقی نیست.”

وی سه ماه پیش از این هم با ارسال نامه‌ای به احمدی‌نژاد، از آمارهای ارائه شده از سوی رئیس دولت در مصاحبه تلویزیونی انتقاد کرده و هشدار داده بود که آینده نامطمئنی در انتظار صنعت کشور است و آمار و اطلاعات نیز کمکی به این مشکل نمی‌کند و تنها باعث بی‌اعتمادی بیشتر مردم می‌شود.

وزیر اسبق صنایع دیروز هم در واکنش به جوابیه وزارت صنایع، ضمن اعلام آمادگی برای مناظره با وزیر فعلی، از دومین نامه خود به احمدی‌نژاد خبر داد و گفت: “بنده در سخنان اخیر خود و در نامه‌ای که به آقای احمدی‌نژاد نوشتم، تنها به دو آماری که به صورت غیرواقعی به اطلاع ایشان رساندند، اشاره کردم. نمی دانستم که این دو آمار اینگونه آقایان را برآشفته می‌کند و آنها را از مرز ادب و احترام خارج می‌کند. آمارهای بسیاری از ناکامی‌های حوزه صنعت و معدن وجود دارد که در نامه دیگری بدان‌ها خواهم پرداخت.”