شکستن درهای پلی تکنیک همراه با دانشجویان

نویسنده
نادر کرمی

» گزارش روز از حضورکروبی در دانشگاه امیرکبیر

مهدی کروبی دیروز برغم مخالفت مسئولین، وارد سیاسی‌ترین دانشگاه کشور شد؛ ورودی که به همراهی با دانشجویان این دانشگاه در شکستن درهای پلی تکنیک منجر شد.   

گرچه روزنامه اعتماد ملی دیروز در صفحه اول خود خبر از حضور و سخنرانی مهدی کروبی راس ساعت 11 صبح در دانشگاه امیرکبیر تهران داده بود، اما دانشجویانی که از ابتدای صبح شنبه برای ورود به دانشگاه امیرکبیر بایستی کارت دانشجویی ارائه می دادند با حضور در محیط دانشگاه اطلاعیه‌ای با امضای مدیریت دانشگاه مشاهده کردند که در آن آمده بود : “حسب خبر مندرج در روزنامه اعتماد ملی اعلام شده که آقای کروبی جلسه‌ انتخاباتی خود را امروز شنبه ‌۹/۳/۸۸ برگزار می‌نماید در حالیکه به دانشگاه از طریق اخبار غیررسمی از جمله تراکت‌های تبلیغاتی از موضوع مطلع شده است؛ لذا به اطلاع عموم دانشگاهیان می‌رساند برنامه مذکور فاقد مجوز قانونی بوده و هیچگونه وجاهت قانونی ندارد”.

این اطلاعیه افزوده بود: “حسب درخواست یکی از تشکل‌های دانشجویی مبنی بر دعوت از کاندیدای انتخاباتی موضوع در هیات نظارت مطرح و با درخواست آنها برای روز چهارشنبه ‌۱۳/۳/۸۸ موافقت شده است که به ستاد انتخاباتی آقای کروبی به صورت مکتوب منعکس شده است”.

این اطلاعیه که به صورت گسترده در سطح دانشگاه الصاق شده بود دانشجویان را با این پرسش مواجه کرد که آیا واقعا قرار است کروبی امروز به پلی تکنیک بیاید؟ این پرسش با حضور تعدادی از دانشجویان در مقابل در دانشگاه در خیابان حافظ که پلاکاردهایی در حمایت از مهدی کروبی و درخواست آزادی دانشجویان دربند داشتند رنگ جدی‌تری به خود گرفت؛اما آنها و خبرنگارانی که به پشت در دانشگاه آمده بودند خبر دادند که کروبی بدون درنظر گرفتن اطلاعیه رییس دانشگاه مراسم خود را برگزار خواهد کرد.

تا ساعت 11 این جمعیت به حدود هزار تن رسید و تقریبا همین تعداد نیز در داخل و آن‌سوی در دانشگاه که حالا دیگر عبور از آن کاملا غیرممکن شده بود، حضور داشتند. تا اینکه راس ساعت 11 از پیاده روی کنار خیابان حافظ مهدی کروبی و غلامحسین کرباسچی که به دلیل ترافیک سنگین مسافتی را پیاده به سمت در اصلی دانشگاه حرکت کرده بودند، به جمع دانشجویان آمدند.آنگاه کروبی همراه کرباسچی و الیاس حضرتی (مدیرمسئول روزنامه اعتماد) مستقیما به سمت در اصلی دانشگاه رفت و در کنار دانشجویانی که در صف اول تجمع کنندگان و در مقابل نرده‌های آهنی دانشگاه امیرکبیر حضور داشتند قرار گرفت.

در این هنگام ماموران حراست دانشگاه با تمام توان به محافظت از در آهنی دانشگاه برآمدند، در حالیکه شعارهای دانشجویان همراه با زورآزمایی آنان برای شکستن این در شدت گرفته بود. سرانجام پس از لحظاتی دانشجویان درحالی که مهدی کروبی جلوی آنها قرار گرفته بود همزمان با شعار “مرگ بر دیکتاتور” در آهنی و بلند دانشگاه امیرکبیر را شکستند و وارد دانشگاه شدندو راهپیمایی کردند.

این درحالی بود که تعداد دیگری از دانشجویان نیز که در مقابل در خیابان رشت این دانشگاه تجمع کرده بودند در دانشگاه را شکستند و وارد محوطه شدند و به جمع سایر دانشجویان پیوستند.

اما کروبی که مکانی برای سخنرانی پیدا نمی کرد سرانجام تصمیم گرفت به مسجد دانشگاه برود و در آنجا با هوادارانش سخن بگوید.

دانشجویان در این مسیر شعار می‌دادند: “کروبی حمایتت می‌کنیم”، “مرگ بر دیکتاتور”، “حامی دانشجویان حمایتت می کنیم”، “نصرمن الله و فتحا قریب، ننگ بر این دولت مردم فریب”، “احمدی پینوشه، رییس جمهور نمی‌شه”، “کروبی – کرباسچی نه یک تدارکاتچی” و….

کروبی با حضور در مسجد دانشگاه به بالای منبر رفت ولی به دلیل نبود امکانات صوتی، ابتدا موفق به ایراد سخنرانی نشد، با این حال دانشجویان توانستند سیستم صوتی مسجد را راه‌اندازی کنند و امکان سخنرانی وی را فراهم سازند.

کروبی در سخنان خود از دانشجویان و اساتید دانشگاه تشکر کرد و ضمن گلایه از رییس دانشگاه امیرکبیر گفت که معمولا اساتید با این شیوه‌های روسای دانشگاه‌ها مخالفند. در این هنگام دانشجویان در اعتراض به رییس این دانشگاه شعار دادند: “رهایی حیا کن دانشگاه رو رها کن”.

کروبی گفت: “ نماینده‌ ولی فقیه در دانشگاه اصرار داشت که این برنامه انجام شود. من هم فردا، پس‌فردا و روز بعد از آن به سفرهای مختلفی می‌روم و برنامه‌های فشرده‌ای دارم. من ضمن ابراز گله‌مندی از مسوولین، از اساتید و دانشجویان این دانشگاه تشکر می‌کنم. بسیار خوب و مبارک است که ما در مسجد و خانه‌ خدا حضور یافتیم و این توفیقی است که من در مسجد با شما دانشجویان سخن می‌گویم”.

کروبی تصریح کرد: “اگر من رییس جمهور شدم در دولت من ضمن حفظ حرمت دانشجویان و اساتید به یاری خدا فضایی در دانشگاه به وجود می‌آورم که آزادی، تعامل و تفاهم وجود داشته باشد و استقلال دانشگاه هم حفظ شود. اساتید، دانشجویان و گرایش‌های مختلف در دانشگاه هم باید ضمن حفظ مرزهای فکری خود با رفاقت، صمیمیت و حفظ حرمت بایکدیگر برخورد کنند”.

دبیر کل حزب اعتماد ملی، در حالی که دانشجویان شعار “دانشجوی زندانی آزاد باید گردد” سر می‌دادند با بیان اینکه “من به جای شعار دادن، عمل می‌کنم”، گفت: “این را به شما می‌گویم که اگر در دولت من هر انتقادی از من، وزرا و زیرمجموعه‌ام صورت گیرد از آن استقبال می‌کنم و با دانشجویان حرف می‌زنم. این اعتقاد من است که علی‌رغم وجود اختلاف سلیقه‌ها باید حرمت یکدیگر را داشت”.

وی ادامه داد: “به یاری خدا در دولت من زندانی سیاسی نخواهیم داشت و من همین حالا هم از توان، نیرو، حیثیت و سرمایه‌ام هزینه می‌کنم تا کسانی هم که گرفتار شده‌اند به زودی آزاد شوند. همانطور که تاکنون هم اگر مسئله و مشکلی بوده به کمک دستگاه قضایی موفق به کمک‌هایی در این زمینه شده‌ام”.

مهدی کروبی سپس با اشاره به بازداشت مسعود دهقان از فعالان دانشجویی دانشگاه امیرکبیر خاطر نشان کرد: “این دانشجو فرزند شهید است. زمانی که مادرش نزد من آمد و گفت که فرزندش پسر شهید دهقان است من ناخودآگاه متاثر شدم. برای ما مطلوب نیست که جشن پیروزی سوم خرداد بگیریم و از سوی دیگر فرزند شهید دهقان در زندان باشد. من از مسوولان خواسته‌ام این مسئله را پیگیری کنند تا ان‌شاءالله به زودی این دانشجو آزاد شود”.

پس از سخنان کروبی که بارها به دلیل تشویق‌ها و شعارهای دانشجویان قطع شد وی از دانشگاه خارج شد، اما دانشجویان عضو دفتر تحکیم وحدت که حمایت رسمی خود را از کاندیداتوری وی اعلام کرده‌اند به ادامه این مراسم پرداختند.

سعید رضوی فقیه دبیر اسبق دفتر تحکیم وحدت و مشاور کنونی کروبی در امور دانشجویان در سخنان کوتاهی اعلام کرد که “کروبی امروز فراتر از یک رییس جمهور عمل و نامش را در تاریخ ثبت کرد”. وی افزود:‌ “ به دلیل نزدیکی به حوادث بزرگی امروز را درک نمی کنیم اما ایندگان نام کروبی را با عملی که امروز انجام داد و موقعیتی که امروز در جنبش دموکراسی خواهی ایران پیدا کرده است در کنار رهبران انقلاب مشروطه خواهند نوشت”.

در این مراسم همچنین مهدی عربشاهی دبیر تشکیلات دفتر تحکیم وحدت نیز در سخنانی دانشگاه پلی تکنیک را قلب تپنده جریان دانشجویی خواند که هر وقت به خروش آمده کل جنبش دانشجویی را به تحرک واداشته است.

در پایان این مراسم همچنین اعلام شد که “مجید توکلی”‌ دانشجویی که پس از بیش از 120 روز در بازداشت بوده و روز گذشته آزاد شده همزمان با این مراسم به دانشگاه آمده است؛ این اعلام موجب شد تا دانشجویان به استقبال او بروند و او را بر دوش خود قرار دهند و به جمع خود بیاورند، صحنه‌ای که بسیاری از دانشجویان را تحت تاثیر قرار داد و آنها را به گریستن واداشت.  

در پایان این مراسم اعلام شد که “کارو صدقیانی” یکی از دانشجویان فعال در ستاد کروبی بازداشت شده است اما تا لحظه تنظیم این خبر اطلاعات دقیق‌تری از این ماجرا منتشر نشده است.