ایران نامزد دبیرکلی دارد و اوپک فعلا جلسه ندارد

نویسنده

» گزارش لیبراسیون از اظهارات وزیر نفت ایران

رستم قاسمی، وزیر نفت جمهوری اسلامی، روز شنبه برگزاری جلسه فوق العاده سازمان اوپک را نامحتمل دانست و خاطرنشان ساخت که قیمت فعلی نفت خام علی رغم کاهش اخیر آن در بازار، مسأله نگران کننده ای نیست.

به گفته وزیر نفت جمهوری اسلامی طی یک کنفرانس مطبوعاتی در حاشیه گردهمایی بین المللی بخش نفتی در تهران، در آخرین نشست اجلاس اوپک که در تاریخ ۱۲ دسامبر ۲۰۱۲ برگزار شد، “اعضا اعلام کردند که قیمت هر بشکه زیر ۱۰۰ دلار توجیه اقتصادی ندارد و تصمیم بر آن شد که اگر قیمت به زیر ۱۰۰ دلار رسید، جلسه فوق العاده ای برگزار شود”.

او در ادامه افزود: “ولی از آنجا که جلسه بعدی ۳۱ مه نزدیک است و قیمت نفت خام مدت هاست به زیر ۱۰۰ دلار نرسیده، نیازی به برگزاری یک نشست فوق العاده احساس نمی شود و ما در اجلاس بعدی اوپک درخصوص این مسأله مذاکره خواهیم کرد.”

او همچنین گفت: “ایران امیدوار است که قیمت نفت در حدود ۱۰۰ دلار بماند، زیرا این نرخ به رشد اقتصادی کمک می کند، درحالی که اگر زیر این قیمت باشد، به مانند ترمزی برای اقتصاد خواهد بود.”

رافائل رامیرز، ویر انرژی و نفت ونزوئلا، روز پنج شنبه اظهار داشت که “رایزنی هایی در مورد اینکه آیا برای نشست فوق العاده اوپک فراخوان خواهیم دادیم یا خیر انجام شده” تا درخصوص کاهش تولید نفت خام به توافق برسیم و این درحالی است که قیمت هر بشکه اخیراً به زیر ۱۰۰ دلار رسیده.

اخیراً یکی از مسؤولان ایرانی قیمت بین ۱۰۰ تا ۱۲۰ دلار را “منطقی” خواند، درحالی که ایران به شدت متحمل تحریم نفتی و دیگر تحریم های بانکی ای است که از اوایل سال ۲۰۱۲ ازسوی کشورهای غربی به هدف توقف برنامه های غنی سازی اورانیوم این کشور وضع شده است.

به گفته سازمان اوپک، تحریم ها باعث شده تا صادرات نفت خام ایران در اواخر سال ۲۰۱۲ روزانه به ۱ تا ۱ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه برسد و بدین ترتیب کاهشی در حدود یک چهارم در تولید ایجاد کند و تولید کل به کمتر از ۳ میلیون بشکه در روز برسد.

آقای قاسمی این اعداد را تأیید نکرد و گفت که “صادرات ما [در سال ۲۰۱۲] نسبت به سال قبل از آن کاهش داشته، زیرا کشورهای اروپایی دیگر آن را نمی خرند و طبیعتاً ما شاهد کاهش در تولید بودیم”. او خاطرنشان کرد: “ولی ما جدا از کشورهای اروپایی، مشتریان قدیمی خود را داریم و با دیگر کشورها نیز درحال مذاکره هستیم تا قراردادهای جدیدی منعقد کنیم.”

او به ویژه به کره شمالی به عنوان متحد تاریخی تهران از زمان انقلاب اسلامی ۱۹۷۹ اشاره کرد که آن کشور نیز به دلیل برنامه هسته ای اش متحمل تحریم های کشورهای غربی شده است. او دراین خصوص گفت: “ما در مورد واردات نفتی توسط پیونگ یانگ صحبت کرده ایم و امیدواریم به توافق برسیم.”

رستم قاسمی همچنین تأکید کرد که تهران مجدداً غلامحسین نوذری، وزیر سابق نفت را برای تصدی پست دبیر کلی گروه کشورهای اوپک معرفی خواهد کرد. احتمالاً این معرفی در تاریخ ۳۱ مه انجام خواهد شد.

عبدالله البدری، لیبیایی، که از سال ۲۰۰۷ این منصب را دراختیار دارد، در دسامبر سال گذشته به دنبال عدم توافق میان اعضا در رابطه با جانشین او در میان سه نامزد، در سمت خود ابقا شد. به گفته ناظران، احتمال اینکه آقای نوذری رأی کافی بیاورد کم است.

آقای قاسمی همچنین افزود: “ما پس از انقلاب ۱۹۷۹ با برخی از اعضای سازمان اوپک مشکل داشتیم.” او اشاره ای به نام این کشورها نکرد، ولی خاطرنشان ساخت که “فشارهای سیاسی بر کشورهای عضو وجود دارد”.

سازمان اوپک دارای ۱۲عضو است که ۳۵ درصد از نفت خام جهان را تولید می کنند.

منبع: لیبراسیون، ۲۰ آوریل