بهترین گزینه جمهوری اسلامی؛ بشار اسد

نویسنده
شیرین کریمی

» دیدار بروجردی با دیکتاتور سوریه

در حالی که اعتراضات مردمی در سوریه همچنان ادامه دارد، رئیس کمیسیون امنیت ملی پارلمان جمهوری اسلامی به این کشور سفر کرده است تا به دیکتاتور سوریه اطمینان خاطر دهد تهران دست کم تا یک سال دیگر از سرکوب های وی حمایت خواهد کرد. همزمان بشار اسد نیز ضمن قدردانی از حمایت های جمهوری اسلامی گفته است تمام توطئه ها را خنثی خواهد کرد.

علاالدین بروجردی دیروز پس از دیدار با بشار اسد در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: “معتقدیم بهترین گزینه، ادامه حضور بشار اسد در پست ریاست جمهوری تا تابستان ۲۰۱۴ است.”

دردو ساله گذشته چیزی جز خشونت در  سوریه حاکم نبوده است. همزمان با گسترش “بهار عرب” در خاورمیانه ، شهروندان سوری نیز علیه رئیس جمهور مادام العمر سوریه قیام کردند.اما تظاهرات مسالمت آمیز آنان در یک سال نخست به شدت توسط رژیم بعث اسد سرکوب شد و در نتیجه از سال دوم  مخالفان نیز با حمایت کشورهای عربی خلیج فارس و غرب دست به اسلحه بردند. جمهوری اسلامی اما در هر دو دوره به صورت مالی و تسلیحاتی از کشتار مخالفان بشار اسد حمایت کرده است.

در راستای همین سیاست بروجردی روز دوشنبه ، پیش از آنکه در کنفرانس مطبوعاتی حاضر شود در دیدار با بشار اسد با این جملات به او روحیه داد: “جمع‌آوری دشمنان سوریه با عنوان غیرواقعی دوستان سوریه توسط برخی از کشورهای منطقه آب در هاون کوبیدن است.”

سوریه متحد کلیدی جمهوری اسلامی در منطقه محسوب می شود و رهبران نظام بر این باورند که کنار رفتن بشار اسد منافع نظام را تهدید خواهد کرد. از این رو با وجودی که تاکنون دست کم ۷۰ هزار نفر در درگیری های دو سال اخیر سوریه کشته شده اند، سرداران و مقامات سیاسی نظام رغبتی برای پایان خون ریزی ها در سوریه، به قیمت از میدان به در شدن بشار اسد، نشان نداده اند.

بروجردی دیروز در بیان مواضع  خود بدون اشاره به سرکوب های خونبار شهروندان سوریه توسط ارتش و نیروهای شبه نظامی وفادار به بشار اسد، زبان به انتقاد از مخالفان مسلح وی گشود و خاطرنشان کرد: “افرادی که با توطئه و تشویق بیگانگان به ویژه آمریکا با سلاح، برادران و فرزندان خود را می‌کشند با تغییر سیاست جنگ یا مذاکره در پایان دادن به بحران و خنثی نمودن توطئه رژیم صهیونیستی نقش ملی خود را ایفا نمایند.”

وی سپس در کنفرانسی خبری که به نوشته تابناک  مستقیما از تلویزیون دولتی سوریه پخش  شد، از کشورهای منطقه‌ و همسایه سوریه که به حمایت مالی و لجستیکی از مخالفان سوری می‌پردازند، انتقاد کرد.

بروجردی بدون اشاره به ترکیه ، تلویحا این کشور و دیگر کشورهای منطقه را که از مخالفان سوریه حمایت می کنند “موذی” خواند و تصریح کرد: “ین کشورها باید بدانند که این بحران دیر یا زود به پایان خواهد رسید و تنها چیزی که در خاطره ملت سوریه باقی خواهد ماند، اقدامات موذیانه و اشتباه این کشورها است.”

پیش از وی رئیس ستاد نیروهای مسلح جمهوری اسلامی هم کشورهای حامی مخالفان سوریه را “ارتجاع منطقه” نامیده بود.

ترکیه ، عربستان سعودی و قطر در راس کشورهای منطقه خاورمیانه هستند که از کناره گیری بشار اسدحمایت می کنند. در کنار آنها ایالات متحده و اتحادیه اروپا نیز از اسد خواسته اند دست از ریختن خون مخالفان خود بردارد و کناره گیری کند؛امری که بعید است اسد زیر بار آن برود.

 او که حمایت تمام و کمال نظام جمهوری اسلامی را پشت سر دارد در دیدار با بروجردی ضمن ابلاغ “سلام گرم” خود به آیت الله خامنه ای گفته است: “من از کمک‌های اقتصادی ایران به سوریه صمیمانه قدردانی می‌نمایم و اعلام می‌کنم دولت و ملت سوریه قدردان زحمات جمهوری اسلامی هستند.”

تهران از آغاز انقلاب سال ۵۷ روابط گرمی با حافظ اسد و فرزند او بشار اسد داشته است و دمشق را متحد استراتژیک خود در خاورمیانه و جهان می‌داند.

بشار اسد ۴۸ ساله، از نخستین روزهای هزاره سوم، با مرگ پدرش حافظ اسد، به عنوان رئیس جمهور سوریه روی کار آمد.

با افزایش تعداد کشته شدگان در سوریه، مجمع عمومی سازمان ملل متحد در ۱۷ فوریه ۲۰۱۲، با “تصویب” قطعنامه‌ای سرکوب معترضان در این کشور را محکوم کرد. قطعنامه تصویب شده در مجمع عمومی از دولت بشار اسد می‌خواست که ظرف ۱۵ روز طرح اتحادیه عرب را اجرایی کند. اتحادیه عرب خواستار کناره گیری بشار اسد از ریاست جمهوری و انتقال قدرت به معاونش بود.

۱۳۷ کشوری که به این قطعنامه رای مثبت دادند، خواستار پایان خشونت‌ها در سوریه شده‌اند. ۱۲ کشور از جمله جمهوری اسلامی، روسیه، چین، کوبا، ونزوئلا و کره شمالی به این قطعنامه رای منفی دادند.

با این وجود بشار اسد در دیدار با رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اسلامی به طور تلویحی از جدیت خود برای ادامه سرکوب ها در سوریه سخن گفته و خاطرنشان کرده است :” دولت در نجات ملت سوریه از توطئه‌ طراحی شده توسط دشمنان این ملت بسیار جدی است و همه توطئه‌ها را با قاطعیت خنثی خواهد نمود.”

ائتلاف ملی سوریه که مهمترین گروه سیاسی مخالف بشار اسد محسوب می شود بارها خواستار کناره گیری بشار اسد شده و اعلام کرده در صورت تمایل وی به حضور در قدرت هیچ گفتگویی به نتیجه نخواهد رسید.

بر اساس آماری که نهادهای بین المللی حقوق بشری ارائه داده اند تاکنون بین 70 تا 80 هزار نفر از شهروندان سوریه کشته شده اند. جمعیت این کشور 22 میلیون نفر است. آخرین مورد از درگیری ها روز گذشته در شهر جدید الفضل، در نزدیکی دمشق به وقوع پیوست. درگیری میان ارتش بشار اسد و مخالفان 80 کشته بر جای گذاشت. مخالفان می گویند اجساد زنان و کودکان در میان کشته شدگان وجود دارد.

به رغم  این ها هیات پارلمانی جمهوری اسلامی در دیدار با بشار اسد از “تمایل ” نظام برای ادامه حمایت از سوریه در مقابله با حملاتی که با آن مواجه است، تاکید کرده است.