پول های کثیف کجا خرج می شود؟

نویسنده
حسین محمدی

» لاپوشانی حدادعادل نسبت به خرج درآمدهای ناسالم

سخنان عبدالرضا رحمانی‌فضلی درباره ورود پول کثیف به عرصه سیاست و انتخابات در ایران، هم‌چنان مورد توجه سیاست‌مداران جناح‌های مختلف است و آن‌ها به اظهارنظر در این‌باره مشغول‌اند.

در آخرین اظهارنظر از این دست غلام‌علی حدادعادل،‌ رییس مجلس هفتم، گفت که رحمانی‌فضلی “هشدار داده بودند، نه اینکه این اتفاق افتاده است”. به گفته حدادعادل “ایشان این هشدار را داده بودند که اگر جلوی این تجارت کثیف گرفته نشود ممکن است پول از هر کجایی سر در بیاید، اما این به آن معنا نبوده که بگوید فضای سیاسی کشور ما آلوده به چنین امری است”.

با این وجود به نظر می‌رسد که تمام سیاست‌مداران ایرانی با حدادعادل موافق نیستند و برخی بر این عقیده‌اند که نه تنها “پول‌های کثیف” در سیاست و انتخابات ایران حضور دارند، بلکه سرنوشت‌ساز هم هستند.

امیر خجسته، رییس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس، در این‌باره گفت: “این پول‌ها در هر انتخاباتی وجود دارند، متاسفانه این پول‌های کثیف و پشت پرده می‌خواهند در آینده انتخابات سرنوشت‎‌ساز باشند”.

خجسته اضافه کرد: “کسانی با پول‌های بادآورده و مفاسد اقتصادی یا زور و قدرت و ثروت با هم هماهنگ می‌شوند که نماینده را تقویت کنند تا در آینده آن نماینده آدم آن شخصیت یا جریان و گروه باشد. این رویه بدون شک مورد پسند جامعه نیست. متاسفانه در هر انتخاباتی این قسم اقدامات اتفاق می‌افتد و بسیار نیز نگران‌کننده است”.

عبدالرضا رحمانی‌فضلی، وزیر کشور، هفته گذشته با اشاره به گردش سالانه‌ی ۲۰ هزار میلیارد تومانی قاچاق مواد مخدر در ایران، گفته بود: “بی‌شک بخشی از این پول در حوزه سیاست، انتخابات و انتقال قدرت سیاسی در کشور وارد می‌شود”. این سخنان وزیر کشور واکنش‌های مختلفی را به همراه داشت.

سخنان رحمانی‌فضلی که چند روز پس از انتشار نامه محمدرضا رحیمی خطاب به محمود احمدی‌نژاد بیان شده بود، باعث توجه بیشتر رسانه‌ها به این مساله شد. رحیمی در نامه خود نوشته بود: “آقای احمدی‌نژاد عزیز! برای انتخابات مجلس هشتم کمیته‌ای متشکل از برخی چهره‌های اصولگرا برگزار و بنا شد به قریب ۱۷۰ نفر از کاندیداهای مجلس هشتم، از طرف فردی به نام جابر ابدالی مبلغ یک میلیارد و دویست میلیون تومان برای پشتیبانی و حمایت مالی پرداخت شود. آیا شما اطلاع نداشتید”؟

برخی نمایندگان مجلس با اشاره به این بخش از نامه رحیمی، چنین پول‌هایی را نیز مصداق “پول کثیف” توصیف کردند. کمال‌الدین پیرموذن، نماینده مجلس، در این‌باره گفت: “بی‌تردید آن ۱۷۰ نامزد انتخابات مجلس هفتم از این پول کثیف استفاده کرده‌اند. این پولی که به دست این افراد رسیده از راه صادرات و واردات غیرقانونی کالا و قاچاق ارز به دست آمده است. در آن زمان با مبلغ ۳۰ میلیارد دلار واردات می‌توانستند کشور را اداره کنند اما با ۸۰ میلیارد دلار این کار را نمودند. آن ۵۰ میلیارد دلار معلوم است صرف چه کارهایی شده است”.

عوض حیدرپور، نماینده‌ی اصول‌گرای مجلس نیز در گفت‌وگویی با روزنامه شرق چنین درباره این مساله اظهارنظر کرده بود: “در دوره احمدی‌نژاد تخلف‌هایی اتفاق افتاده و رانت و تخلف مالی کم گزارش نشده، به هر شکل هر آدم عاقلی می‌داند این پول‌ها زمانی پنهان می‌شود زمانی دیگر پیدا. سیاست هم فرصت خوبی برای خرج‌کردن پول‌هایی از این دست است… خیلی اوقات پول قاچاق، رانت و پول کثیف وسط کار می‌آید که باید از آنها حذر کرد. متاسفانه دوباره فضای انتخابات فعال شده و به‌جز رحیمی که روانه زندان شده، بقیه تیم همگی فعالند”.

او همچنین اضافه کرده بود: “هر نامزدی که بنای نماینده‌شدن دارد، باید رقمی حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان هزینه کند. حالا تصور کنید از همان‌ساختمان معروف تماس بگیرند که ما شما را حمایت می‌کنیم. سیاست هم این روزها ‌گران شده و نمی‌شود همین‌جوری ورود کرد”.

 پیش از او غلام‌علی جعفرزاده، نماینده رشت در مجلس نیز گفته بود: “به جد بر این باورم که اگر در این زمینه کنکاش بیشتری شود، هزینه‌کرد دولت سابق در انتخابات، و مداخله آن برای کسب کرسی‌های مجلس بسیار بیشتر از اینها بوده است….اگر افرادی که پول گرفته‌اند، شناسایی نشوند و اقدامی در این زمینه انجام نشود، ما مدافع واقعی حقوق ملت نخواهیم بود”.

هفته گذشته خبرگزاری ایلنا نیز گفت‌وگویی با یک نماینده مجلس را - بدون ذکر نام وی - منتشر کرده بود. به گفته این نماینده مجلس: “برخی از مفسدان اقتصادی که در دولت پیشین ثروت‌های بادآورده به دست آورده‌اند، قصد دارند انتخابات آتی مجلس شورای اسلامی را با خریدن رای مردم تحت تاثیر قرار دهند….گزارش‌هایی به دست من رسیده که براساس آن، این افراد قصد دارند به صورت سازمان یافته در انتخابات آتی مجلس دخالت کنند و تحت عنوان نهاد‌های خیریه آرا مردم را خریداری کنند”.