شانزده آذر؛ همه در صحنه

سامناک آقایی
سامناک آقایی

» شورای هماهنگی اصلاح طلبان:

در حالی که موج احضارها و برخورد با فعالان دانشجویی در فاصله کمتر از پنج روز تا روز دانشجو، شدت بیشتری گرفته و اخبار حاکی از اعمال فشار بیشتر بر دانشجویان زندانی ست، گروه ها وتشکل های دانشجویی و سیاسی با صدور بیانیه و فراخوان، مردم را به شرکت در مراسم بزرگداشت 16 آذر دعوت می کنند. در همین راستا شورای هماهنگی اصلاح طلبان دیروز با انتشار بیانیه ای ضمن انتقاد از فضای حاکم بردانشگاه ها و برخوردهای صورت گرفته با دانشگاهیان، روز دانشجو را “منشا جوشش و انگیزش در مسیر پیگیری مطالبات و حقوق مردم” خواند. در همین حال بیش از سه هزار دانشجوی دانشگاه تهران نیز با امضای طوماری از موسوی و کروبی برای حضور در مراسم بزرگداشت روز دانشجو دعوت کردند.

 

دعوت از موسوی و کروبی

دانشجویان دانشگاه تهران دیروز با تهیه طوماری که به امضای بیش از سه هزار دانشجو رسیده، از میر حسین موسوی و مهدی کروبی، دو تن از رهبران جنبش سبز برای شرکت در مراسم روز دانشجو دعوت کردند.

به گزارش خبرنامه امیرکبیر، با نزدیک شدن به روز 16 آذر بیش از 3000 دانشجوی دانشگاه تهران برغم همه فشارهای نهادهای امنیتی ـ نظامی طوماری تهیه و در آن از دو رهبر اصلی جنبش سبز دعوت کرده اند تا در روز 16 آذر با حضور در مقابل دانشکده فنی دانشگاه تهران، “یادگاه آن 3 آذر در خون افتاده به گلوله کودتاچیان سال 32 با حمایت از دانشجویان و جنبش ریشه دار دانشجویی و با توجه به پیوند اعتراضات به نتایج انتخابات با روز دانشجوی سال 88 بر مواضع پیشین خود صحه گذارند و بار دیگر ایستادگی و اعتراض خود را در برابر استبداد اعلام نمایند.”

دانشجویان دانشگاه تهران در طومار خود خطاب به موسوی و کروبی نوشته اند: “آقای موسوی شما بارها از خطر شکل گیری یک دیکتاتوری خطرناک هشدار داده اید و شما آقای کروبی همیشه گفته اید کنار نخواهید کشید و تا پایان راه خواهید ایستاد، حال در تاریخی ترین روز استبدادستیزی تاریخ ایران و بزرگداشت مظلوم ترین و ایستاده ترین مبارزان راه آزادی و استقلال و دموکراسی با توجه به موقعیت حساس کنونی از شما مصرانه می خواهیم که در 16 آذر گسترده ترین جمع حامیان خود را تنها نگذارید و با اعلام حضور خود یاور جنبش دانشجویی و رهبرانی شایسته برای جنبش سبز مردم ایران باشید.”

در بخش دیگری از طومار دعوت از کروبی و موسوی آمده است که “کودتای ننگین انتخاباتی خرداد 88 و حوادث پس از آن بر همگان ثابت کرد که اگر غفلت کنند و اگر در مقابل انحرافات کنونی تردید کنند و نایستند، آینده بسیار تلخ در انتظار ایران است. آینده ای که همه خیانات و جنایات پس از انتخابات در مقابل آن اندکی بیش نخواهد بود. تقلب و حمله به منزل آزادی خواهان و یورش شبانه به کوی دانشجویان و بازداشت های غیرقانونی و توقیف روزنامه ها و حمله باتوم به دستان به جمع مردم و ماه ها بازداشت در سلول های انفرادی و تجاوز به زندانیان و قتل و جنایات بی شمار دیگر نشان داد که کودتاچیان برای حفظ قدرت از هیچ رذالت و رفتار غیرانسانی ابا ندارند و کشتار را نیز روا می دارند و فرش قرمز رسیدن به کاخ قدرتشان را از خون ایرانیان رنگ خواهند کرد.”

 

بیانیه شورای هماهنگی اصلاح طلبان

شورای هماهنگی جبهه اصلاحات نیز روز گذشته با انتشار بیانیه ای به مناسب 16  آذر، روز دانشجو را پیشاپیش گرامی داشت. در بخشی از متن این بیانیه که از سوی خبرگزاری کار ایران، ایرنا منتشر شد آمده است:سالگرد ۱۶ آذر برای ملت ایران به ویژه دانشجویان همواره منشأ جوشش و‌انگیزش در مسیر پیگیری مطالبات و حقوق مردم بوده است. این روز به ویژه یادآور پایداری و مقاومت دانشجویان بر دو خواسته ملی در تاریخ یک صدساله اخیر ایران است. استقلال‌طلبی و نفی مداخله بیگانگان و آزادی‌خواهی و نفی استبداد از شاخص‌ترین مطالباتی است که ملت ایران هزینه‌های زیادی برای تحقق آن پرداخته است.

این شورا با توجه به شرایط خطیر کشور و تضییقاتی که بر دانشجویان وارد می‌شود، به دست‌اندرکاران نسبت به تداوم این روند هشدار داده  و نوشته اند: “ما معتقدیم مطالبات و انتظارات جامعه دانشجویی اگر به نحوی درست و منطقی پاسخ داده نشود، پیامدی جز انباشت این مطالبات و بروز آن از مجاری پر‌خسارت متصور نیست. مردم از دست‌اندرکاران قضایی و سیاسی انتظار دارند هرچه زودتر شاهد تشکیل دادگاه‌های علنی و رسیدگی به جرائم و جنایات عاملین و آمرین فجایعی چون حمله به کوی دانشگاه تهران و بعضی دیگر از محیط‌های دانشگاهی و دانشجویی باشند. بی‌تردید اگر عاملین حوادث قبلی ازجمله فجایع حمله به کوی در سال ۱۳۷۸ به نحوی عادلانه مجازات شده بودند، شاهد تکرار آن فجایع در سال جاری نبودیم و بدون رسیدگی عادلانه به فجایع اخیر نیز آرامش پایدار به مجامع دانشگاهی باز نخواهد گشت.”

 

بیانیه کمیته همبستگی با دانشجویان دربند

کمیته همبستگی با دانشجویان زندانی نیز به مناسبت فرا رسیدن روز دانشجو و در حمایت و پشتیبانی از ده ها دانشجوی دربند بیانیه ای صادر کرد. بیانیه این کمیته با اشاره مختصری به فراز و فرودهای جنبش پر تحرک دانشجویی کشور و مصائب و مصیبت های وارد شده بر پیکر دانشگاه ها از سوی حاکمان، بر تداوم مبارزه علیه استبداد در دانشگاه ها تاکید کرده است.

در بخشی از این بیانیه با اشاره به فشارهای روز افزون بر دانشجویان و بازداشت های اخیر آمده است: “اکنون نیز باز سخن از سرکوب دانشجو است و دوباره این دانشجوست که در آستانه روزش، شانزده آذر به قربانگاه های خودکامگی فرستاده می شود، تا آن روز تاریخ ساز دوباره و دوباره حاکمان آشفته و بیمناک را برنیاشوبد. امروز دانشگاه و دانشجویان از همه طیف، زیر فشار حاکمیت پس از کودتای انتخاباتی خرداد هشتاد و هشت هستند. از دور و نزدیک خبر بازداشت هایی می رسد که در بند شدگان را جز آزادیخواهی جرمی نیست. این بازداشتها در آستانه روز دانشجو دقیقا بازداشت های پس از کودتای سیاه بیست و هشت امرداد را در اذهان زنده می کند و خاطرات آن دوران سیاه را در دل و جان بر می انگیزد و نشان می دهد که دادگاه های فرمایشی و احکام از پیش تعیین شده، بسان همان روزها تنها امر برقدرت نشستگان هستند.”

کمیته همبستگی با دانشجویان زندانی، در پایان بیانیه خود یادآور می شود: “ما دانشجویان بر اساس رسالت تاریخی و پایبندی بر آرمان آزادیخواهی و استقلال کشور، همانند تمامی ملت ایران، خود را در برابر رویدادهای میهن مسئول دانسته، همانگونه که به دلیل بازداشتها و فشارهای روز افزون و پرداخت هزینه های پیاپی، هر روز را روز دانشجو ساخته ایم بی آنکه اندک واهمه ای از قدرتمداران میهن سوز و آزادی ستیز در دل داشته باشیم برآنیم تا امسال، در روز تاریخی شانزدهم آذر ماه، اعتراض سراسری خود را در تمامی دانشگاه ها به یاری ملت ایران، نسبت به وضعیت سیاسی – اجتماعی حاکم بر ایران و همچنین بازداشت گسترده یاران دبستانیمان اعلام داریم و همانگونه که بارها گفته ایم تا آزادی تمامی زندانیان عقیدتی و سیاسی دست از مبارزه بر نخواهیم داشت.”

 

ادامه بازداشت ها و احضار ها

همزمان با تلاش و فعالیت گروه های دانشجویی و سیاسی به منظور آماده شدن برای برگزاری مراسم بزرگداشت روز دانشجو، منابع خبری و حقوق بشری از گسترش برخوردهای امنیتی با فعالان دانشجویی در حوزه های مختلف، خبر می هند. از سوی دیگر برخی از خبری از اعمال فشار و آزار و اذیت دانشجویان دربند حکایت دارد.

خبرهای منتشر شده از سوی کمیته گزارشگران حقوق بشر، حاکی از احضار و بازداشت چند تن از دانشجویان، فعال در حوزه حقوق بشر است. بنابر همین خبرها، صبح روز سه شنبه سعید جلالی فر عضو کمیته گزارشگران حقوق بشر توسط ماموران امنیتی بازداشت شد. این فعال حقوق بشر سال گذشته به دلیل فعالیت های حقوق بشری خود از ادامه تحصیل در دانشگاه محروم و اخراج شده بود. به طور همزمان سعید کلانکی دیگر همکار کمیته گزارشگران حقوق بشر نیز به دلایل نامشخص بازداشت شده است. همچنین سعید حبیبی یکی دیگر از اعضای کمیته گزارشگران حقوق بشر و فعال دانشجویی روز گذشته به وزارت اطلاعات احضار شده است. وی پیش از این نیز چندین بار از سوی نهادهای امنیتی احضار و مورد تهدید قرار گرفته بود. همچنین علی کلایی دانشجوی طیف چپ و عضو کمیته گزارشگران حقوق بشر نیز صبح دیروز در دادگاه محاکمه و با دو اتهام تجمع و تبانی به قصد برهم زدن امنیت کشور و تبلیغ علیه نظام روبرو شد. این فعال دانشجویی اتهامات وارد به خود را رد کرده است.

قابل ذکر است که علی کلایی و سعید حبیبی به خاطر داشتن پرونده ای مربوط به اعتراضات دانشجویی آذرماه 86 محاکمه شده اند. دادگاه پیش از این سعید حبیبی را به سه سال حبس تعزیری محکوم کرده بود.

کمیته گزارشگران حقوق بشر در خصوص احضار و بازداشت اعضای خود که بیشتر آنان جزو فعالان دانشجویی کشور بوده و قبلا نیز به خاطر فعالیت های مسالمت جویانه مدتی را هم دربازداشت بسر برده بودند، می نویسد:  ”بازداشت و احضار اعضای این کمیته در حالی است که سایر اعضای این کمیته از بعد از کودتا 22 خرداد بارها احضار و مورد تهدید قرار گرفته اند. اکنون نیز با نزدیک شدن به 16 آذر دور جدید از افشار و بازداشت فعالان دانشجویی و اجتماعی آغاز شده که به نظر می رسد تا روز 16 آذر ادامه داشته باشد.”

احضار، تهدید و بازداشت فعالان دانشجویی و حقوق بشری در حالی ادامه دارد که بنا بر خبرهای منتشر شده، بسیاری از دانشجویان دربند، کماکان در سلول های انفرادی بسر می برند و از آنان همچنان با روش ها خشونت آمیز بازجویی به عمل می آید. علاوه بر این کلیه تماس و ملاقات های بیشتر آنان نیز با خارج از زندان قطع شده است..