فیلم

نویسنده
نوشین جعفری

گمانه‌زنی ها در باره فیلم‌هایی که به سمت جشنواره می‌روند

 

در حالی که حدود دو ماه به آغاز بیست‌وهشتمین جشنواره‌ی فیلم فجر زمان باقی مانده و با توجه به قرار داشتن فیلم‌ها در مراحل مختلف تولید، گمانه‌زنی‌ها در مورد حضور فیلم‌های مختلف در این جشنواره که مهم‌ترین رویداد سینمایی کشورمان محسوب می‌شود آغاز شده. این تصور وجود دارد که این جشنواره از سطح کیفی نازل‌تری نسبت به دوره‌های قبل برخوردار باشد. با نگاهی به لیست فیلم‌هایی که احتمال دارد در جشنواره امسال حضور داشته ‌باشند به سادگی درمی‌یابیم که بعید است جشنواره‌ی امسال، جشنواره‌ی چندان جذابی از آب در بیاید اما به هر حال حضور فیلمسازان مطرحی از جمله داریوش مهرجویی، ابراهیم حاتمی‌کیا، بهروز افخمی، رسول صدرعاملی و … می‌تواند به پربار شدن این رویداد فرهنگی کمک کند. از همین رو نگاهی داریم به فیلم‌هایی که احتمال دارد در جشنواره‌ی بیست‌وهشتم حضور یابند.

 

 

یکی از فیلم‌هایی که احتمال حضورش در بیست ‌وهشتمین جشنواره‌ی فیلم فجر وجود دارد “تهران در جستجوی زیبایی” به کارگردانی مشترک داریوش مهرجویی و مهدی کرم‌پور است که ساختاری اپیزودیک دارد. داریوش مهرجویی اپیزود اول با نام “تهران، تهران” را کارگردانی کرده. داستان این اپیزود در مورد گردش یک گروه توریست در تهران است. پانته‌آ بهرام و فریده سپاه منصور از جمله بازیگرانی هستند که در این اپیزود در مقابل دوربین مهرجویی قرار گرفته‌اند. اپیزود دوم “تهران، سیم آخر” نام دارد و قصه‌ی چند جوان می‌باشد که به دنبال مکانی برای برگزاری کنسرت می‌گردند. در این اپیزود بازیگرانی از جمله رعنا آزادی‌ور، طناز طباطبایی، برزو ارجمند، رضا یزدانی، فرهاد قائمیان و سروش صحت به ایفای نقش می‌پردازند.

 

فیلم “به رنگ ارغوان” به کارگردانی ابراهیم حاتمی‌کیا بعد از حدود پنج سال بلاتکلیفی احتمالاً در جشنواره‌ی امسال رنگ پرده را می‌بیند. در خلاصه‌ی این فیلم آمده: «شفق یکی از عوامل گروهک های سیاسی که اوائل انقلاب با به پا کردن آشوب از کشور گریخته اند، پس از سال ها تصمیم می گیرد برای دیدن دخترش ارغوان که دانشجوی دانشکده جنگلداری است مخفیانه به ایران بازگردد. یکی از مأمورین امنیتی به نام بهزاد به عنوان دانشجو وارد دانشکده شده و از تمامی امکانات مدرن امنیتی استفاده می کند تا با کنترل ارغوان، شفق را به دام اندازد. در این میان بین او و ارغوان رابطه ای عاطفی بوجود می آید. از طرف دیگر همکاران سیاسی شفق نیز تصمیم دارند او را ترور کنند تا به دست مأمورین امنیتی نیفتد…» و بازیگرانی از جمله حمید فرخ‌نژاد، خزر معصومی، کوروش تهامی، رضا بابک در آن بازی کرده‌اند.

همچنین این احتمال وجود دارد که بهروز افخمی با دو فیلم در جشنواره‌ی بیست‌وهشتم حضور داشته‌باشد. فیلم‌های “فرزند صبح” و “سن‌پترزبورگ” مراحل مختلف تولید را پشت سر گذاشته‌اند که “فرزند صبح” داستان زندگی رهبر انقلاب ایران آیت‌الله خمینی است و هدیه تهرانی، آتیلا پسیانی، سحر دولتشاهی، الیکا عبدالرزاقی از جمله بازیگرانی هستند که در این فیلم مقابل دوربین رفته‌اند. در کنار “فرزند صبح”، افخمی فیلم “سن‌پترزبورگ” را آماده‌ی نمایش دارد که داستانی کمدی با بازی امین حیایی، محسن طنابنده، بهاره رهنما، اندیشه فولادوند، امید روحانی، پیمان قاسم‌خانی، شیلا خداداد، ماه‌چهره خلیلی، سروش صحت و سیامک انصاری است.

 

رسول صدرعاملی مراحل مختلف تولید فیلم “یک خاطره بگو، حواسمو پرت کن” که در ابتدا “زندگی با چشمان بسته” نام داشت را به پایان رسانده. این فیلم داستان خواهر و برادری است که در محله زندگی‌شان با مشکلاتی روبه‌رو می‌شوند و بازیگرانی که در آن به ایفای نقش می‌پردازند عبارتند از: پولاد کیمیایی، فرهاد آئیش، ترانه علیدوستی، حامد بهداد، عزت اله انتظامی، پریوش نظریه و فرهاد قائمیان.

بیژن میرباقری نیز که سال گذشته فیلم “دوزخ، برزخ، بهشت” را در جشنواره داشت، در حال طی کردن مراحل تولید فیلم “طبقه سوم” است که مهناز افشار، پگاه آهنگرانی، مهرداد ضیایی و پاشا رستمی در آن به ایفای نقش می‌پردازند و احتمالاً این فیلم به جشنواره‌ی امسال خواهد رسید.

“بار هستی” آخرین ساخته‌ی زنده‌یاد امیر قویدل بر اساس وعده‌های مسئولان سینمایی وزارت ارشاد در جشنواره‌ی امسال فیلم فجر به نمایش در می‌آید و داستان دختری به نام هستی است که به عنوان پزشک در یک بیمارستان کار می‌کند. در این فیلم بازیگرانی از جمله ایرج نوذری، سارا خوئینی‌ها، ناصر ممدوح، لیلا بوشهری و نیما گرانی به ایفای نقش می‌پردازند.

فیلم دیگری که این احتمال وجود دارد در جشنواره‌ی بیست‌وهشتم به نمایش درآید “شب واقعه” به کارگردانی شهرام اسدی و با بازی حمید فرخ‌نژاد، لادن مستوفی، باران کوثری، حبیب دهقان‌نسب و … است که در خلاصه‌ی داستان آن آمده: «چهلمین روز بعد از آغاز جنگ تحمیلی، دریاقلی سورانی پس از آن که خانواده‌اش را از شهر آبادان راهی می‌کند، به اوراق‌فروشی خود در حاشیه بهمن‌شیر برمی‌گردد و با ماجراهایی روبرو می‌شود…». شهرام اسدی پیش از این فیلم “روز واقعه” را کارگردانی کرده‌بود.

 

“هیچ” به کارگردانی عبدالرضا کاهانی یکی دیگر از فیلم‌هایی است که حضورش در جشنواره محتمل است. کاهانی که سال گذشته فیلم “بیست” را در جشنواره بیست‌وهفتم داشت و با این فیلم در جشنواره‌های مختلف جهانی نیز مورد تقدیر قرار گرفت، فیلم “هیچ” را با بازیگرانی از جمله مهدی هاشمی، نیره فراهانی، مرضیه برومند، پانته‌آ بهرام، مهران احمدی، باران کوثری،احمد مهرانفر، نگار جواهریان، صابر ابر آماده‌ی نمایش دارد.

علیرضا رئیسیان “چهل سالگی” را آماده‌ی نمایش دارد که بازیگرانی از جمله لیلا حاتمی، محمدرضا فروتن، عزت‌الله انتظامی  در آن بازی می‌کنند و در خلاصه‌ی داستان آن آمده: «چهل سالگی آغاز میانسالی است. خیلی ها در این دوره یاد گذشته می کنند و عشق های قدیمی شان را به یاد می آورند و قصه هایشان را مرور می کنند و شاید برای بچه هایشان بخوانند: روزی پادشاهی در میان مردم چشمش به دختر جوانی افتاد و عاشق او شد. پادشاه تا دختر را به قصرش آورد، دختر بیمار شد. هیچ کدام از طبیب های شهر نتوانستند بیماری دختر را تشخیص دهند. پادشاه دست به دعا برداشت و در خواب طبیب پیری را دید…»

“عصر روز دهم” به کارگردانی مجتبی راعی و با بازی هانیه توسلی، احمد مهران‌فر، آفرین عبیسی و … از دیگر فیلم‌هایی است که احتمال حضورش در جشنواره‌ی امسال وجود دارد و در خلاصه‌ی داستان آن آمده: «دکتر مریم شیرازی با گروهی از پزشکان هلال احمر برای کمک به مردم عراق عازم این کشور می شود و تصمیم به جستجو برای یافتن خواهر گمشده اش می‌گیرد…»

“بیداری” به کارگردانی فرزاد مؤتمن و با بازی نیکی کریمی، مهدی احمدی، نیره فراهانی، کیهان ملکی، مریم کاویانی، مهوش وقاری، فلور نظری، شیوا خنیاگر و … داستان زنی است که حافظه‌اش از زمانی که برای آخرین بار دختر 6 ساله‌اش یاسمن را دیده، متوقف شده و بعد از 24 سال با بازگشت حافظه‌اش قصد دارد دختر گمشده‌اش را بیابند. این احتمال وجود دارد مؤتمن که سال گذشته با فیلم متفاوت “صداها” در جشنواره‌ی فیلم فجر حضور داشت امسال نیز با فیلم “بیداری” در جشنواره حضور یابد.

“پسر آدم، دختر حوا” به کارگردانی رامبد جوان و با بازی مهناز افشار، حامد کمیلی، رامبد جوان، لیلا اوتادی و … نیز در راه جشنواره‌ی بیست‌وهشتم قرار دارد و داستان دو وکیل تازه‌کار است که برای به دست آوردن یک دفتر وکالت با هم رقابت می‌کنند.

 

 

“حوالی اتوبان” به کارگردانی سیاوش اسعدی یک درام اجتماعی است که گلچهره سجادیه، شهاب حسینی، نورا هاشمی، بهناز جعفری و … بازیگران آن هستند. فیلمنامه “حوالی اتوبان” را سعید نعمت‌الله بر اساس طرحی از اسعدی نوشته و داستان زوج جوانی است که با ورود زنی میانسال زندگی شان دستخوش تغییر می‌شود.

“زخم شانه حوا” به کارگردانی حسین قناعت از معدود فیلم‌های دفاع مقدس است که احتمالاً در جشنواره امسال اکران می‌شود. قناعت که با دو فیلم قبلی‌اش علاقه خود را به سینمای کودک و نوجوان نشان داده بود در سومین فیلمش فضایی تازه را تجربه می‌کند. در این فیلم بازیگرانی از جمله آهو خردمند، حسین عابدینی، سحر دولتشاهی بازی کرده‌اند و در خلاصه‌ی داستان این فیلم آمده: «در اسطوره‌ی ایرانی، زن «زهره» است و «زهره» نگاهبان آتش خانه! یعنی زن به جامعه‌ی ایرانی، از تاریخ اسطوره تا واقعیت جاری، به جان ایران، گرما و زندگی داده‌است. یکی از بارزترین جلوه‌های گرما و زندگی بخشی زن ایرانی، سال‌های پایداری ملی در برابر تجاوز دشمنان ایران و ایرانی ست. یعنی سال‌های دفاع مقدس! «زخم شانه حوا» روایتگر حماسه‌سازی، اسطوره‌پروری و در عین حال زخم‌های پیدا و پنهان مادران سترگ ایران‌زمین در هشت سال دفاع مقدس است و نیز «زخم شانه حوا» می‌کوشد آینه‌ای روشن و شفاف ـ گرچه کوچک ـ در برابر روح بزرگ مادرانی باشد، که اگر نبود حماسه‌ی مقاومت و البرز پایداری آن‌ها، اکنون مام میهن در چنگال اهریمنان متجاوز، بدترین روزگار خود را سپری می‌کرد!»

“آل” به کارگردانی بهرام بهرامیان که پیش از این سریال‌های پربیننده‌ی “مشق عشق” و “ساعت شنی” را کارگردانی کرده‌بود نیز با توجه به فضایی ماورایی، تجربه‌ای تازه در سینمای ایران است که احتمال می‌رود در جشنواره‌ی امسال به روی پرده برود. در خلاصه‌ی داستان این فیلم آمده: «مهندس جوانی از طرف مدیر شرکت محل کارش، همراه زن باردار خود عازم مأموریت کاری به ارمنستان می شود. به تدریج زندگی آفتابی این زوج، جای خود را به روزهای تیره می‌دهد. حوادث عجیبی در راه است…» بازیگرانی که در این فیلم به ایفای نقش می‌پردازند عبارتند از مصطفی زمانی، آناهیتا نعمتی، همایون ارشادی و هنگامه حمیدزاده.

“کیمیا و خاک” به کارگردانی عباس رافعی نیز در مسیر جشنواره قرار دارد و داستان آن درباره 5 نفر است که در فضای ملتهب آبان ماه سال 1357 درصدد هستند تا به آخرین پروازی که از ایران خارج می شود، برسند. در این فیلم امیر آقایی، حسین یاری، آزیتا حاجیان، پریوش نظریه، سیاوش طهمورث و … به ایفای نقش می‌پردازند.

سعید اسدی که فیلم “آواز قو” را در کارنامه‌ی کاری‌اش دارد، با فیلم “خیابان بیست و چهارم” در مسیر جشنواره قرار دارد. داستان این فیلم در مورد مرد جوانی است که به ظاهر عاشق خانواده است و بازیگرانی همچون شیلا خداداد، نیکی کریمی، مهدی ماهانی، بهاره افشاری و جمشید هاشم‌پور در آن بازی می‌کنند.

 

بهرام توکلی با فیلم “پرسه در مه” که در مورد اتفاقات بعد از ازدواج یک آهنگساز و نوازنده‌ی پیانو است راهی جشنواره‌ی بیست و هشتم شده. در این فیلم لیلا حاتمی، شهاب حسینی، مسعود رایگان و احمد ساعتچیان به ایفای نقش می‌پردازند.

علی رویین‌تن نیز فیلم “زمهریر” را در مسیر جشنواره دارد که در آن بازیگرانی از جمله افسانه بایگان، بیتا بادران، امین تارخ، محسن تنابنده، محمود پاک نیت، ابوالفضل پورعرب به ایفای نقش پرداخته‌اند.

“یک گزارش واقعی” به کارگردانی داریوش فرهنگ با بازی کامبیز دیرباز، مهدی سیری، مهرداد ضیایی، کوروش سلیمانی، رحیم نوروزی و …، “آناهیتا” به کارگردانی عزیزالله حمیدنژاد با بازی میترا حجار، شهاب حسینی، نرگس محمدی، پوریا پورسرخ، مریم سلطانی و محید صفایی، “آدمکش” به کارگردانی رضا کریمی با بازی حامد بهداد، بهرام رادان، مهتاب کرامتی و قطب‌الدین صادقی، “جایی نزدیک زمین” به کارگردانی مهدی رحمانی با بازی محمدرضا فروتن، مریلا زارعی، مهران رجبی و …، “باغ قرمز” به کارگردانی امیر سماواتی با بازی امین تارخ، شقایق فراهانی، رامین راستاد، لیلا اوتادی و …، “نویسنده” به کارگردانی نادر طریقت با بازی مهناز افشار، پژمان بازغی، لادن طباطبایی، شبمن قلی‌خانی، پوریا پورسرخ و …، “شکارچی” به کارگردانی رفیع پیتز با بازی رفیع پیتز، صبا یعقوبی و …، “طلا و مس” به کارگردانی همایون اسعدیان با بازی بهروز شعیبی، نگار جواهریان، سحر دولتشاهی و رضا رادمنش، “چراغ قرمز” به کارگردانی علی غفاری با بازی انوشیروان ارجمند، پوریا پورسرخ، الناز شاکردوست، مریم امیرجلالی، محسن قاضی‌مرادی، رضا شفیعی‌جم و …، “معبد جان” به کارگردانی محمد درمنش با بازی شهراد وثوقی، رضا توکلی، پرستو گلستانی، محبوبه بیات و …، “خانواده دکتر ارنست” به کارگردانی محسن دامادی با بازی لاله اسکندری، امین زندگانی، پوراندخت مهیمن، نفوذی به کارگردانی جمال شورجه با بازی جمشید هاشم‌پور، امیر جعفری، نسرین مقانلو، محمد کاسبی، امیرضا دلاوری و علی رام‌نورایی، “شکلات داغ” به کارگردانی حامد کلاهداری با بازی >فریبرز عرب‌نیا، نیکی کریمی، داریوش ارجمند، حامد کمیلی، علیرضا خمسه، وحید اسماعیلی، فرزین محدث و …، “سفر مرگ” به کارگردانی حسن آقاکریمی با بازی آتیلا پسیانی، مهران رجبی، محمود پاک‌نیت، مهرداد صدیقیان و …، “غریبه‌ای در شهر” به کارگردانی جهانگیر جهانگیری با بازی >اکبر عبدی، رضا شفیعی‌جم، ارژنگ امیرفضلی، حدیث فولادوند، شاهرخ استخری>و …،> به کارگردانی مصطفی قربانپور>با بازی گلاب آدینه، مریم کاویانی و محمدجواد جعفرپور،> به کارگردانی شهریار بحرانی با بازی امین زندگانی، ژاله علو، محمود پاک نیت، حسین محجوب، ارژنگ امیرفضلی، الهام حمیدی و … از دیگر فیلم‌هایی هستند که احتمال حضور آن‌ها در بخش‌های مختلف بیست‌وهشتمین جشنواره‌ی فیلم فجر وجود دارد.

ضمن اینکه تنها بانوی فیلمسازی که احتمال می‌رود در جشنواره‌ی امسال حضور داشته‌باشد پوران درخشنده با فیلم “خواب‌های دنباله‌دار” است که بازیگرانی از جمله پانته‌آ بهرام، علیرضا خمسه، مهران احمدی، فرشته صدرعرفایی در آن به ایفای نقش می‌پردازند. در خلاصه‌ی داستان این فیلم آمده: «ریحانه 8 ساله موجب پیدا شدن معلم گم شده‌اش می‌شود و حوادثی را به دنبال می‌آورد…»