معراجی‌ها؛ جنگ، طنز و ده نمکی

نویسنده
یوسف محمدی

» پرده نقره‌ای/ اکران تهران

 ”معراجی‌ها” به کارگردانی مسعود ده نمکی، داستان جوانی به نام “محمد” است که می‌خواهد به جبهه برود اما با مخالفت سرسختانه پدر خود روبرو می‌شود. پس از آن‌که پدر محمد برای رفتن او به جبهه شرط های عجیب و غریب می گذارد، او شبانه از خانه فرار کرده و راهی میدان جنگ می شود. این در حالی است که پدرش نیز برای بازگرداندن او به خانه راهی منطقه جنگی شده است.

 این فیلم که محصول سال ۱۳۹۲ است، در ژانر طنز/ اجتماعی/ دفاع مقدس ساخته شده و اکران آن از ۲ اسفند ۱۳۹۲ در سینماهای تهران و شهرستان‌ها آغاز شده است. “معراجی‌ها” با فروش بیش از سه میلیارد تومان در حال حاضر در صدر پرفروش‌ترین فیلم‌های سینماهای ایران قرار دارد.

بازیگران: اکبر عبدی، برزو ارجمند، دانیال عبادی، بهاره افشاری، مهران رجبی، سید جواد هاشمی، پندار اکبری، پوراندخت مهیمن، اصغر نقی زاده، ماشاالله شاهمرادی، عباس محجوب،سهراب یاری، احمد ایراندوست

سایر عوامل: مدیرفیلمبرداری: فرشاد گل سفیدی/ صدا بردار: مرتضی اصلان زاده/ تدوین: سیامک مهماندوست/ طراح صحنه و لباس: حمید شهیری/ طراح گریم: مسعود ولدبیگی/ موسیقی: امیر توسلی/ عکاس: بابک برزویه/ تهیه کننده: سید محمود رضوی

 

طبقه هساث (طبقه‌ی حساس)؛ غریبه ای در قبر


طبقه‌ی هسّاث (طبقه‌ی حساس) به کارگردانی کمال تبریزی، داستان مردی ( با بازی رضا عطاران) است که پس از مرگ همسرش، او را در یک قبر دو طبقه دفن می‌کند، اما پس از مدتی که سر مزار می‌رود متوجه می‌شود مردی غریبه در طبقه دوم دفن شده است.

این فیلم که محصول سال 1392 است در ژانر کمدی ساخته شده و اکران آن از 15 اسفند 1392 در سینماهای تهران و شهرستان‌ها آغاز شده است. “طبقه حساس” با فروش بیش از دو میلیارد تومان در حال حاضر در رتبه دوم فیلم‌های پرفروش سینماهای ایران قرار دارد.

رضا عطاران برای این فیلم سیمرغ بلورین نقش اول مرد را در سی و دومین جشنواره فیلم فجر دریافت کرد.

بازیگران: رضا عطاران، محمدرضا فروتن، پانته‌آ بهرام، بهاره رهنما، پیمان قاسم‌خانی، هوتن شکیبا و آزاده صمدی

سایر عوامل: فیلم‌نامه‌نویس: پیمان قاسم‌خانی، مدیر فیلمبرداری: علی تبریزی، صدابردار: مهران ملکوتی، چهره‌پرداز: سودابه خسروی، طراح صحنه و لباس: سارا سمیعی، جلوه‌های ویژه میدانی: عباس شوقی، تدوین: مصطفی خرقه‌پوش، صداگذاری: سیدعلیرضا علویان، موسیقی: پیمان یزدانیان، جلوه‌های ویژه بصری: بهنام خاکسار، عکاس: زهرا مصفای‌تبریزی/ تهیه کننده: جواد نورزبیگی / پخش: رسانه فیلمسازان مولود

 

چ ؛ 48 ساعت از زندگی چمران

چ، به کارگردانی ابراهیم حاتمی‌کیا، روایت‌گر ۴۸ ساعت از زندگی مصطفی چمران ( با بازی فریبرز عرب‌نیا) در شهر پاوه است. در این بازه زمانی که در روزهای ۲۵ تا ۲۷ مردادماه سال ۵۸ اتفاق می‌افتد، چمران به عنوان نماینده دولت موقت، جهت رسیدگی به اغتشاشات پاوه که در محاصره نیروهای ضد انقلاب است به همراه تیمسار فلاحی فرمانده وقت نیروی زمینی وارد این شهر می‌شوند. آیت‌الله خمینی در فرمانی، مهلت ۲۴ ساعته‌ای به دولت و ارتش داده بود تا حصر پاوه را بشکنند و منطقه را از وجود نیروهای کومله و دموکرات پاکسازی کنند.

این فیلم که محصول سال ۱۳۹۱ است و اکران آن از ۲۰ اسفند ۱۳۹۲ در سینماهای تهران و شهرستان‌ها آغاز شده است. “چ” با فروش بیش از ۸۰۰ میلیون تومان در رتبه سوم جدول فیلم‌های پرفروش سینماهای ایران قرار دارد.

بازیگران: فریبرز عرب‌نیا، سعید راد، مریلا زارعی، بابک حمیدیان، مهدی سلطانی‌سروستانی، اسماعیل سلطانیان و امیررضا

سایر عوامل: تهیه‌کننده: مهدی کریمی و محصول بنیاد سینمایی فارابی فیلم‌نامه‌نویس: ابراهیم حاتمی‌کیا مدیر فیلمبرداری: حسین جعفریان صدابردار: بهمن اردلان چهره‌پرداز: مهرداد میرکیانی طراح صحنه و لباس: عباس بُلوندی جلوه‌های ویژه میدانی: حمیدرضا سلیمانی تدوین: مهدی حسینی‌وند صداگذاری: سیدعلیرضا علویان موسیقی: فردین خلعتبری جلوه‌های ویژه بصری: سیدهادی اسلامی عکاس: اسماعیل حاتمی‌کیا/ تهیه کننده: مهدی کریمی و محصول بنیاد سینمایی فارابی

 

خط ویژه ؛ هکرهای بانکی


خط ویژه به کارگردانی مصطفی کیایی، داستان یک نابغه علوم کامپیوتری به نام کاوه ( با بازی محسن زمانی) است که به همراه خواهر و شوهرخواهرش تحت شرایط خاصی حساب بانکی رانت‌خواری به نام محتشم را هک می‌کنند‌. محتشم برای بازگشت پولش به روش‌های غیر قانونی رو می‌آورد اما این پول هنگفت در اختیار هفت جوان قرار میگیرد و مشکلات عدیده‌ای را برای آنها بوجود می‌آورد.

این فیلم که محصول سال ۱۳۹۲ است در ژانر اجتماعی ساخته شده و اکران آن از ۱۴ اسفند ۱۳۹۲ در سینماهای تهران و شهرستان‌ها آغاز شده است. خط ویژه با فروش بیش از ۸۰۰ میلیون تومان در رتبه چهارم جدول پرفروش‌ترین فیلم‌های سینماهای ایران قرار دارد.

بازیگران: مصطفی زمانی، هانیه توسلی، هومن سیدی، میلاد کی‌مرام، محسن کیایی، سام قریبیان، میترا حجار، پریناز ایزدیار، نادر فلاح، اسماعیل پوررضا، علی کوچکی و بابک بهشاد

سایر عوامل: فیلم‌نامه‌نویس: مصطفی کیایی مدیر فیلمبرداری: مهدی جعفری صدابردار: امیر نوبخت چهره‌پرداز: مهرداد میرکیانی طراح صحنه و لباس: حجت اشتری و رعنا امینی جلوه‌های ویژه میدانی: گروه ۱۳ تدوین: نیما جعفری‌جوزانی صداگذاری: مهران ملکوتی موسیقی: آرمان موسی‌پور جلوه‌های ویژه بصری: کامران سحرخیز و امیر سحرخیز عکاس: محمد فوقانی/ تهیه کننده: فتح‌اله جعفری‌جوزانی و منصور لشکری‌قوچانی

 

با دیگران ؛ در آرزوی فرزند


با دیگران به کارگردانی ناصر ضمیری، داستان زنی به نام آرزو ( با بازی هنگامه قاضیانی) است که به دلیل سقط جنین‌های مکرر امید خود را به داشتن فرزند از دست داده و زندگی مشترک او با امیرحسین در شرایط بحرانی قرار دارد. طاهره دوست و همکار او با اقدامی فداکارانه مسیر تازه ای را در برابر این زوج جوان قرار می دهد. آزادی یعقوب شوهر سابق طاهره از زندان روابط زندگی امیرحسین، آرزو و طاهره را پیچیده می کند.

این فیلم که محصول سال ۱۳۹۲ است در ژانر اجتماعی ساخته شده و اکران آن از ۲۵ اسفند ۱۳۹۲ در سینمهای تهران و شهرستان‌ها آغاز شده است. “با دیگران” با فروش بیش از ۴۰ میلیون تومان در رتبه پنجم جدول پرفروش‌ترین فیلم‌های سینماهای ایران قرار دارد.

“با دیگران” اولین فیلم بلند سینمایی ناصر ضمیری است که بیشتر به عنوان فیلمساز کوتاه شناخته شده است. این فیلم در بخش نگاه نو سی و دومین جشنواره فیلم فجر حضور داشت.

بازیگران: هنگامه قاضیانی، بابک حمیدیان، حسن محجوب، لیلا زارع، حمیدرضا آذرنگ/ تهیه کننده: امیر سمواتی

 

دل بی قرار ؛ رودبار: ۳۰ خرداد ۱۳۶۹


“دل بی قرار”، به کارگردانی قربان محمدپور، داستان خواهر و برادری به نام‌های علی و معصومه است که به دنبال زلزله مهیب شامگاه ۳۰ خرداد ۱۳۶۹ در رودبار یکدیگر را گم می‌کنند و دست تقدیر برای آن‌ها وقایع ناخواسته‌ای را رقم می‌زند.

این فیلم که محصول سال ۱۳۹۱ است در ژانر اجتماعی/ خانوادگی ساخته شده و و اکران آن از ۲۳ بهمن ۱۳۹۲ در سینماهای تهران و شهرستان‌ها آغاز شده است. “دل بی قرار” با فروش بیش از ۳۰ میلیون تومان در رتبه ششم جدول پرفروش‌ترین فیلم های سینماهای ایران قرار دارد.

بازیگران: کوروش تهامی، شهره قمر، نازنین فراهانی، سارا خوئینیها، فرهاد جم، جهانبخش سلطانی، سپیده پهلوانزاده، ناصر فروغ، مانیا نوحی، سیامک اشعریون، سیروس اسنقی، اکبر حاتمی، محمد مهدی قاهری، علی برنجیان، داود سلامی و….

سایر عوامل: نویسنده: قربان محمدپور، مدیر فیلمبرداری: حسن پویا، دستیاران فیلمبردار: سعید براتی، حسن لشگری، محمد نادر قشلاقی، صدابردار: جعفر علیان، دستیار اول کارگردان و مدیر برنامه‌ریزی: روح‌انگیز شمس، منشی صحنه: آرزو قربانی، دستیار دوم کارگردان: جواد اکیا، طراح چهره پردازی: عبدالله اسکندری، مجری گریم آقایان : نیما اسکندری، مجری گریم بانوان: گل بانو سام خواه، طراح صحنه و لباس: حسین منصور فلاح، دستیاران صحنه: سعید وثاق همدانی، همایون فربود، مسئول لباس: موئینی، تدوین: کاوه ایمانی، صداگذار: محسن روشن، مدیر تولی/ تهیه کننده: محمود غلامی

 

صبح خاکستر ؛ تروریسم و انتقام


صبح خاکستر، به کارگردانی حسن ناظر، داستان دو برادر را نقل می‌کند که از هم دور افتاده‌اند و یکی در ایران روزگار می‌گذراند و دیگری در انگلیس. “مهران” فرمانده یکی از گروهان‌های ارتش ایران است. برادر او که در خارج از ایران زندگی می‌کند، تصمیم می‌گیرد همراه همسر خارجی‌اش برای دیدنش به ایران بیاید و مراسم عقدی با سنت‌های کشورش برگزار کند. در راه بازگشت به انگلستان اتوبوس حامل آن‌ها مورد حمله تروریستی قرار می‌گیرد و پسر جوان و همسرش کشته می‌شوند. “مهران” از این موضوع باخبر می‌شود و برای گرفتن انتقام برادر به انگلستان می‌رود.

این فیلم که محصول مشترک ایران و انگلستان است در سال ۲۰۱۲ ساخته شده و اکران آن از ۲۳ بهمن ۱۳۹۲ در سینماهای تهران و شهرستان‌ها آغاز شده است. صبح خاکستر با فروش بیش از ۱۲ میلیون تومان در رتبه هفتم جدول پرفروش‌ترین فیلم‌های سینماهای ایران قرار دارد. این فیلم کاندیدای بهترین فیلم اکشن خارجی از جشنواره AOF آمریکا شد.

بازیگران: پیمان آذین، سیزار شکیر، زینب شکیر، رضا بادامچی، کریس روب، آرا پایایا، ریک مایرز، هوشنگ سالک، آیسته بورکایسکایته

سایر عوامل: نویسنده: کوروش مهری، فیلمبردار: علیرضا رجایی مقدم، موسیقی و صداگذاری: محمدسعید شایان، صدابردار: رضا اردلان، تدوین: مسعود شایان، مدیر تولید و برنامه ریز: مجتبی نورمحمدی، طراح لباس: سارا طاهر، مدیر تدارکات: محسن تیموری، تولید: شرکت WORLD FILM PRODUCTION، مجری طرح: نیوشا ضیغمی / تهیه کننده: رضا آشتیانی