تازه چه خبر

نویسنده
پرستو سپهری

شکایت رسمی استاد شجریان از صدا و سیمای جمهوری اسلامی

 

ادامه  اعتراض هنرمندان

روز یکشنبه، استاد شجریان در گفتگوی تلفنی با برنامه ی تلویریونی “ دو روز اول ” شبکه ی    ”voa” ، خبر از تنظیم یک شکایت نامه رسمی بر علیه صدا و سیمای جمهوری اسلامی داد.

 

 

استاد شجریان در پاسخ به سوال بیژن،رهودی مجری برنامه که از او در باره چگونگی شکل گیری این اقدام سوال کرده بود گفت:

” به دنبال نامه ای که من در روز بیست و پنجم  خرداد به رئیس محترم سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی نوشتم، بیان کردم که این سرودهایی که شما از صدا و سیما پخش می کنید مربوط به سال پنجاه و هفت است و هیچ ربطی به امروز و شرایط امروز ندارد. و از شما خواهش می کنم که دیگر این کار را تکرار نکنید… در واقع من در اعتراضی که  به،رم برنامه های تویزیون داشتم، دیگر دوست نداشتم ترانه های من از این رسانه پخش شود.

اما به دنبال آن نامه، متاسفانه شاهد بودیم که صدا و سیما توجهی به خواست من نکرد و باز هم صدای من از رادیو تلویزیون پخش می شود. به همین منظور من از چند روز پیش از یکی از وکلای محترم دادگستری خواهش کردم که وکالت من را بپذیرد و این کار را قانونی کنیم. امروز ایشان حکمی از دادگاه گرفتند برای معاونت صدا و سیما که اگر اینها مجوزی برای پخش صدای من دارند، ارائه کنند. گفتیم این کار را انجام دهیم و مسئاله را قانونی کنیم تا اینها بدانند که مسئاله جدی است و این بی توجهی به خواهش من را کنار بگذارند.”

 شجریان در ادامه کلام به دیگر مصاحبه هایش اشاره کرد و گفت من “ باز هم تاکید می کنم ” که:

” اینها هیچ نقشی در تولید این برنامه ها نداشته اند و سالهاست که بدون اجازه من این کارها را پخش می کنند. من از آنها خواسته ام که هیچ کدام از کارهای من نباید در صدا و سیمای جمهوری اسلامی پخش شود. مخصوصاً که اینها برای کارهای من کلیپ تصویری درست می کنند و در این کلیپ ها تصاویری پخش می شود که هیچ ارتباطی به مفاهیم درونی سرودها ندارد. من قبلاً هم گفته بودم و نامه نوشته بودم که به غیر از ربنا هیچ کدام از کارهایم را اجازه نمی دهم که پخش کنید و راضی نیستم.”

استاد آوازایران در ادامه و در پاسخ به دیگر سوال مجری برنامه که از او در باره ی واکنش های احتمالی دولت پرسیده بود چنین گفت:

” مشکلاتی می خواهند ایجاد بکنند. خب بکنند. بالاخره این حق  من است که اجازه ندهم صدای من پخش شود. خواست من خلاف قانون نیست.”

وی همچنین نظرش را در باره ی موضع گیری این روزهای صدا و سیما اینگونه بیان کرد:

” به هر حال ما از صدا و سیما انتظار داریم که همه واقعیات را عنوان بکنند. اما می بینیم که خیلی از واقعیات از این طریق ارائه نمی شود و این خودش جای گله و شکایت است که چرا صدا و سیما توجه به همه اتفاقاتی که در مملکت می گذرد ندارد و تنها به بعضی از اتفاقات می پردازد.”

 

 استقبال مردم از این حرکت مردمی

پس از پخش گفته های این هنرمند نامی ایران و در اندک  زمانی پس از این مصاحبه، خبر شکایت استاد شجریان تبدیل به یکی از سوژه های داغ خبری برای وبلاگ نویسان و دیگر کاربران اینترنتی شد. سایت های بالاترین و،یس بوک در کوتاه زمانی پر شد از حمایت های مردم و جوانانی که سخنان استاد مایه ی دلگرمی و امید شان شده بود.

غالب کاربران اینترنتی با جملاتی کوتاه از استاد حمایت و تشکر کردند و از دیگر هنرمندان هم خواستند تا همراه راهی شوند که استاد در پیش گرفته است…

در ادامه ی این نوشتار یک چند از این نظرها را از پی می آوریم:

♦  درود بر تو. اگر دیروز عاشق تو بودم، امروز دیوانه ات هستم!

♦ این حرکت شجریان باید سرمشق و الگوی دیگر هنرمندان قرار گیرد. یعنی بدون دخالت در سیاست و شرکت در بیانیه های سیاسی و آلوده کردن هنر به سیاست وظیفه انسانی و اخلاقی و مدنی خود را انجام دهند.

♦ سایر هنرمندان و،رهنگیان نیز می توانند با این گونه اعمال ادای دین کنند :
یک-  بازیگران از همکاری با آثار تولیدی صدا و سیما خود داری کنند.
دو-  شاگردان استاد و سایر خوانندگان مردمی نیز از حضو در صدا و سیما خود داری کنند و اجازه پخش آثار خود را ندهند.
سه-  مجریان کارکشته از صدا و سیما استعفا دهند یا مرخصی بگیرند ( حیاتی / حیدری / افشار)
همین کافی است.
فراموش نکنیم صدا و سیما یکی از ارکان اصلی قدرت است. به اندازه ای که صدا و سیما تضعیف شود قدرت ناشی از آن هم ضعیف می شود.

♦ ماندگار بودی اکنون جاودانه شدی

♦ حریم عشق را درگه بسی بالاتر از عقل است، کسی آن آستان بوسد که جان در آستین دارد.
شاید تا دیروز خواننده ای اسطوره ای بودی، امروز افسانه ای جاودانه شدی،
درود بر شرف و شجاعت خسرو آواز ایران،محمد رضا شجریان

♦  ناز نفست استاد و دمت گرم
ای کاش بزرگان هنر و علم و معرفت راه این استاد رو ادامه بدن. ای کاش حداقل سه چهار تا از  اساتید مسلم که بعنوان چهره ماندگار از صدا و سیما جایزه گرفتن در یک حرکت سملیک جایزه هاشون رو یا پس بدن و یا اونها رو به خانواده کشته ها اهدا کنن. ای کاش.

منبع نظرها: سایت بالاترین