باز هم سقوط توپولف روسی

نویسنده
احمد بیگلو

» صد و شصت و هشت نفر کشته شدند

سقوط یک هواپیمای توپولف دیگر و کشته شدن 168 مسافر آن در نزدیکی قزوین در حالی روی داد که حمید بهبهانی، وزیر راه و ترابری کابینه احمدی نژاد، ایمنی را اولویت اول برنامه های حمل و نقل کشور دانسته و اعلام کرده بود: چند سال است که در ایران هیچ گونه سانحه سقوط هواپیما نداریم وفقط  به طور جزیی ترکیدگی لاستیک و یا آتش گرفتن چرخ هواپیما رخ داده است اما خطرات جدی نبوده اند که تلفات جانی در پی داشته باشند.

مقامات وزارت راه و سازمان هواپیمایی ایران هنوز هیچ توضیح منطقی و باور پذیری درباره هواپیمای تهران - ایروان که در نزدیکی قزوین سقوط کرد و 168 انسان را به کام مرگ برد، نداده اند، اما سرهنگ حمید رضا خاکباز، معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان قزوین به نقل از شاهدان عینی به خبرگزاری ایسنا گفته است این هواپیما در آسمان آتش گرفته و پس از برخورد با زمین منفجر و متلاشی شده است. خبرگزاری روسی ریانووستی نیز دلیل سقوط این هواپیما را آتش گرفتن یکی از موتورها عنوان کرده است.این هواپیما از نوع توپولوف، متعلق به شرکت هواپیمایی کاسپین به شماره پرواز 7908، در مسیر تهران - ایروان در حال پرواز بود. این سانحه سومین سقوط هواپیمای توپولوف در کشئر از سال 2002 و مرگبارترین سانحه از سال 2003 بوده است.

 

اختلاف نظر مسوولین

در حالیکه مقامات محلی از نقص فنی هواپیما و تلاش برای فرود اضطراری خبر می دهند، اما مسئولان هواپیمایی جمهوری اسلامی  اعلام کرده اند هواپیمای ساقط شده “نقص فنی” نداشته و تا زمان سقوط، خلبان آن گزارشی مبنی بر “نقص فنی” ارسال نکرده است.

رضا قدیمی، مدیرکل فرودگاه امام خمینی به خبرگزاری ایسنا گفته است که  این هواپیما در سلامت کامل پرواز کرده و برای پرواز این هواپیما “همه بررسی‌های لازم و فنی” انجام گرفته بود و هیچ مشکلی از طرف فرودگاه نبوده است.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های کشور هم به خبرگزاری مهر گفت که خلبان این هواپیما پیش از سقوط، مکالمه‌ای مبنی بر وجود نقص فنی با برج مراقبت نداشته است. به گفته وی در مکالمات خلبان هواپیمای حادثه‌دیده با برج مراقبت، تمام صحبت‌ها از عادی بودن پرواز حکایت دارد و خلبان تا آخرین لحظه هیچ گزارشی مبنی بر وجود نقص فنی نداشته است.

این در حالی است که معاون سیاسی امنیتی استانداری قزوین اعلام کرده بود “این هواپیما به علت «نقص فنی» به سمت زنجان و تبریز در حرکت بوده تا فرود اضطراری داشته باشد و پس از آنکه موفق به فرود اضطراری نشد، به سمت تهران حرکت کرد که در بین راه سقوط می‌کند.”

 

از انتصاب امنیتی تا سقوط

تمام این ابهامات و عدم پاسخگویی صحیح به افکار عمومی در حالی صورت می گیرد که برخی اخبار از انتصاب یک مشاور امنیتی به سمت سرپرستی سازمان هواپیمایی کشوری، دو روز پیش از سقوط هواپیمای کاسپین حکایت دارد.

خبرگزاری دولتی فارس روز دوشنبه اعلام کرد  کاپیتان حسین خانلری از سمت ریاست سازمان هواپیمایی کشوری عزل شده و علی ایلخانی طی حکمی از سوی بهبهانی وزیر راه و ترابری، به عنوان سرپرست این سازمان منصوب شده است.این خبرگزاری درباره  سوابق سرپرست جدید سازمان هواپیمایی کشوری نوشته بود: پیش از این در اخبار رسانه‌ها، از علی ایلخانی به عنوان مشاور “امنیتی” سازمان هواپیمایی کشوری یاد می‌شد.

از سوی دیگر سایت  اینترنتی موج آزادی با طرح برخی ابهامات پیرامون عزل و نصب صورت گرفته در سازمان هواپیمایی کشور و سقوط هواپیمای کاسپین، خواستار  تشکیل یک کمیته حقیقت یاب مستقل برای بررسی اطلاعات موجود در جعبه سیاه این توپولوف شده است.

 

شائبه خرابکاری در هواپیما

این سایت دلایل برکناری کاپیتان حسین خانلری در روزهای پایانی دولت نهم و انتصاب چهره‌ای با پیشینه “امنیتی” به عنوان سرپرست کل سازمان هواپیمایی در شرایط فعلی را  فاصله کوتاه میان تغییر شائبه برانگیز ریاست سازمان هواپیمایی و سقوط هواپیمای مسافربری و  اختلاف فاحش میان اظهارات مسئولان ملی و محلی درباره وجود و عدم وجود نقص فنی از ابهامات مطروحه دانسته و نوشته است: این ابهامات در کنار تصاویر بقایای توپولوف ساقط شده که در نگاه اول وقوع انفجاری به مراتب قوی‌تر از انفجار معمولی ناشی از برخورد هواپیما به زمین را به ذهن متبادر می‌کند، شائبه خرابکاری در این ماجرا را پررنگ کرده است. این مسائل در کنار تغییرات مرموز در مدیریت سازمان هواپیمایی کشور باعث بروز برخی گمانه‌زنی‌ها پیرامون عمد دولت کودتا در ایجاد این حادثه برای تحت الشعاع قرار دادن اخبار کشور در آستانه نماز سرنوشت‌ساز جمعه تهران در فاصله یک ماه پس از کودتای انتخاباتی شده است.

گفتنی است “لون داویدیان”، نماینده ارامنه شمال ایران در دوره ششم مجلس شورای اسلامی و  هشت نفر از اعضای تیم ملی جودوی نوجوانان ایران به همراه دو مربی در این هواپیما بوده اند.