تشدید جنگ سرد قالیباف و احمدی نژاد

نویسنده
مهناز ملکوتی

» روابط عمومی شهرداری خواستار توضیح شد

هنوز ۲۴ ساعت از کنفرانس مطبوعاتی پرحاشیه محمود احمدی نژاد و طعنه های او به شهرداری و سایر نهادهای حکومتی و غیرحکومتی جمهوری اسلامی نگذشته بود که روابط عمومی شهرداری تهران با ارسال نامه ای به نهاد ریاست جمهوری، خواستار مشخص شدن آدرس بلواری شد که رییس دولت مدعی قطع همه درختان آن ظرف دو روز شده بود.

بدین ترتیب روابط احمدی نژادـ- قالیباف که از پیش از انتخابات ریاست جمهوری دهم همواره “بد” بوده و دولت و شهرداری در موضوعات مختلفی همچون متروی تهران، تامین اعتبار طرح های ملی، محیط زیستی و… در چالش مداوم با یکدیگر بوده اند، پس از اظهارات احمدی نژاد در کنفرانس مطبوعاتی روز سه شنبه وارد فاز تازه ای شد.

رییس دولت دهم در آن کنفرانس هنگامی که دستگاه های مختلف جمهوری اسلامی را آماج حملات خود قرار داد، سری هم به محل کار سابق خود یعنی شهرداری تهران زد تا این پرسش را مطرح کند: “شهرداری تهران هیچ اشکالی ندارد؟ من خودم شهردار تهران بودم و در همین تهران اگر در خیابانی چاله‌ای پیدا می‌شد صدها مقاله درباره آن می‌نوشتند.”

 احمدی نژاد در ادامه ادعا کرد: “در زمان شهرداری بنده، فردی در یکی از خیابان‌های فرعی مقابل صدا و سیما تعدادی درخت را بر اساس حکم قاضی و با وجود مخالفت ما در زمین یک نهاد غیردولتی قلع و قمع کرد تا برج بسازد. رسانه‌های عمومی علیه من به عنوان شهردار وقت عزای عمومی اعلام کردند…. آن روز فریاد وااسفاه سر دادند که محیط زیست از بین رفت و مرا محکوم به بی عدالتی کردند. اما بنده از جایی رد شدم که پر از درختان قدیمی بود که همه ‌آنها را برای خیابان کشی برداشتند ولی هیچ خبری منتشر نشد.”

احمدی نژاد سپس گفت: “امروز درباره هزینه کردها هیچ خبر و سئوالی مطرح نمی‌شود و معلوم است که اقدامات رسانه‌ها یک طرفه است و انگار کسی در کشور جز دولت ایراد ندارد”.

استفاده از واژه “هزینه کردها” هنگام انتقاد احمدی نژاد از شهرداری تهران به نگاه قدیمی اصولگرایان حامی رییس دولت نسبت به برنامه های محمدباقر قالیباف در شهرداری تهران باز می گردد. به اعتقاد حامیان احمدی نژاد، برنامه های عمرانی شهرداری تهران که با تبلیغات گسترده رسانه ای اجرا می شود برای انتخابات ریاست جمهوری کاربرد دارد و قالیباف می کوشد از این راه کسب محبوبیت کند.

صادق محصولی از نزدیکان احمدی نژاد چندی پیش با اشاره به هزینه های شهرداری اعلام کرده بود: “مدعیان اصولگرایی نه تنها با خیلی از اصولگرایان و نیرو‌های حزب‌اللهی همراه نیستند بلکه با مردودین فتنه همکاری سیاسی دارند. چطور می‌شود اسم آنها را اصولگرای واقعی گذاشت. در واقع آنها باشگاه سهامی قدرت ایجاد کرده‌اند که در آن انجام وظیفه و عمل به تکلیف مطرح نیست. باید مراقب بود چراکه مثلاً در انتخابات مجلس ما شاهد بودیم برخی افراد که به مراکز مدیریت شهری متصل بودند میلیاردها تومان هزینه تبلیغات کردند. آیا این کار با مبانی اصولگرایی سازگار است؟”

اظهارات حامیان دولت در مواجه با محمدباقر قالیباف در حالی است که حضور دوساله احمدی نژاد در شهرداری تهران با علامت سئوال های متعددی درباره هزینه های سال‌های ۸۲ تا ۸۴ رو به روست. از سال‌های شهرداری احمدی‌نژاد حدود ۳۰۰ میلیارد تومان هزینه بدون سند باقی مانده که مشخص نیست صرف کدام امور شده است؛رقمی که به اعتقاد برخی منابع از جمله صرف حسینیه ها، اماکن مذهبی تهران و پایگاه های بسیج شده است که بعدها در جریان انتخابات به نفع احمدی نژاد وارد میدان شدند.

از سوی دیگر کارنامه محمدباقر قالیباف نیز در موارد متعددی دارای ابهام است تا جایی که در یک مورد، برخی اخبار حکایت از آن دارد در پروژه تونل توحید که بودجه مصوب آن از سوی شورای شهر ۱۳۰ میلیارد تومان بوده تا سال ۱۳۹۰ نزدیک به ۸۰۰ میلیارد تومان هزینه شده در حالی که مقامات این نهاد شهری تاکنون هزینه تمام شده این تونل پر سر و صدا را اعلام نکرده اند.

خسرو دانشجو سخنگوی شورای شهر تهران، سه سال پیش در انتقاد از شفاف نبودن هزینه های مالی شهرداری تهران این پرسش را مطرح کرده بود که “بالاخره قیمت تمام شده تونل توحید یا پیاده رو خیابان ولیعصر چقدر است؟ و چرا نفر اول شهرداری و سایر افراد ارقام متفاوت می دهند و دست آخر هم رقم واقعی اعلام نمی شود!؟ کارگزاران در مناطق چه کسانی هستند و آیا ذی حسابان بر کار این افراد هم نظارت می کنند!؟”

روابط قالیباف-ـ احمدی نژاد چنان تیره و تار است که این دو هر وقت برای افتتاح پروژه ای به یکدیگر می رسند، حتی اخبار و تصاویر لبخند یا احوالپرسی آنها نیز به صورت گسترده منتشر می شود. در یک مورد رجانیوز از سایت های سابق حامی دولت “روبوسی احمدی نژاد و قالیباف” را به عنوان تیتر خبر اهتزاز پرچم جمهوری اسلامی در باغ- موزه جنگ انتخاب کرده بود.

شهردار تهران و رییس دولت دهم در انتخابات ریاست جمهوری نهم رقیب یکدیگر بودند و جایگاه قالیباف در نظرسنجی ها حکایت از برتری او نسبت به دو کاندیدای دیگر اصولگرا یعنی علی لاریجانی و محمود احمدی نژاد داشت. حتی گروه های مختلف اصولگرا نیز از احمدی نژاد خواستند نامه انصراف خود از انتخابات را به نفع یکی از این دو نفر بنویسد و از گردونه خارج شود اما او چنین نکرد واز صندوق انتخابات پیروز در آمد؛ انتخاباتی که نظامیان و فرماندهان سپاه آن را عملیاتی “پیچیده و چند لایه” خواندند که به گزینش احمدی نژاد منجر شد.

قالیباف سال گذشته در یک سخنرانی خصوصی که فایل صوتی آن به صورت گسترده در سایت های خبری منتشر شد اظهارات صریحی علیه احمدی نژاد و حلقه اطراف او به زبان آورد.او گفته بود: “اگر من بیایم از دزدی هایی که در شهرداری آقای احمدی نژاد شده بگویم که… از کارچاق کن هایی که آقا ی احمدی نژاد داشته والان اون کارچاق کن شده استاندار ایشان… اگر نبود دفاع های مقام معظم رهبری از دولت، تاحالا بارها مجلس هشتم طرح عدم کفایت احمدی نژاد را وسط آورده بود.”

روزنامه ایران ارگان دولت احمدی نژاد هم که مدیرمسوول آن اکنون در زندان اوین به سر می برد، چند روز پیش نوشت: “سنگ تمام معاونت سیمای سازمان صدا و سیما در اهانت به رئیس جمهور با دعوت از محمد باقر قالیباف دشمن شماره یک دولت در برنامه‌ای به مناسبت هفته دفاع مقدس نیز خود حکایتی جدا دارد، شهردار تهران در این برنامه که در شب سخنرانی رئیس‌جمهور در مجمع عمومی سازمان ملل پخش می‌شد به صراحت رئیس جمهور را دزد خطاب کرد و هر آنچه دل تنگش می‌خواست به وی نسبت داد.”

با این حال در آخرین ماه های حضور محمود احمدی نژاد در خیابان پاستور جنگ سرد او با قالیباف در خیابان بهشت وارد فاز تازه ای شده تا جایی که اظهارات احمدی نژاد بلافاصله واکنش شهرداری را در پی داشته است. در نامه روابط عمومی شهرداری تهران خطاب به محمد شیخان، رییس مرکز ارتباطات و اطلاعات و تبلیغات ریاست جمهوری آمده است: “هماهنگونه که مستحضرید ریاست محترم جمهور جناب آقای دکتر محمود احمدی نژاد در بخشی از سخنان خود در نشست خبری روز سه شنبه مورخ ۱۱/مهر/۱۳۹۱ بر اساس متن پیاده شده از فیلم نشست مذکور مطالبی به شرح ذیل مطرح فرموده بودند: همین امروز از یک بلواری رد می‌شدیم که پر درخت‌های قدیمی بود، پریروز رد می‌شدیم، امروز هم رد شدیم همه درخت‌ها را برداشتند برای خیابان کشی، یک خبر منتشر نمی‌شود”.

در ادامه این نامه آمده: “با توجه به اینکه ابعاد موضوع از سوی رئیس جمهور محترم در حدی ارزیابی شده که طرح آن را در سطح ملی ضروری دانسته‌اند، خواهشمند است آدرس بلواری که در تاریخ مورد اشاره ایشان (یکشنبه مورخ ۹/مهر/۹۱ تا سه شنبه ۱۱/مهر/۹۱) درختان قدیمی آن برای تعریض خیابان برداشته شده به منظور پیگیری های بعدی به این اداره کل ارسال گردد.”

همزمان برخی اخبار از تلاش دولت برای برنامه ریزی جدی در انتخابات شورای شهر چهارم حکایت دارد؛ انتخاباتی که همزمان با ریاست جمهوری یازدهم برگزار می شود و در این صورت به گمانه بازگشت احمدی نژاد به شهرداری تهران بار بیشتری می بخشد.