خبرهای ناخوشی که پنهان نمی ماند

نویسنده

» مقاله دیلی استار درباره افزایش نرخ تورم در ایران

خبرگزاری دولتی ایرنا به نقل از محمود بهمنی رئیس بانک مرکزی ایران گزارش کرد، نرخ تورم ایران از 12.4 درصد در ماه گذشته به 14 درصد افزایش یافته است. در حالی که معمولا این بانک و مقامات دولتی اخباری مانند این را پنهان نگاه می دارند  بهمنی گفت تورم در ماه فروردین (که در 20 آوریل پایان یافت) حدود 14 درصد بوده است.

وی در عین حال پیش بینی های موجود مبنی بر افزایش قیمت ها در ماه اردیبهشت (که از 21 آوریل آغاز شده) را رد کرد.

نرخ تورم پس از آنکه [مطابق اعلام بانک مرکزی که کارشناسان قبولش ندارند] در ماه اوت به پائین ترین حد خود در ظرف 25 سال گذشته رسید (8.8 درصد)، مجدداً رو به افزایش گذاشته است و به اعتقاد برخی اقتصاددان ها، این روند می تواند در پی اقدام دولت برای حذف یارانه کالاهای اساسی نظیر مواد غذایی و سوخت، تشدید شود.

محمود احمدی نژاد رئیس جمهور ایران اجرای طرح اصلاح نظام پرداخت یارانه را از ماه دسامبر آغاز کرد و آنرا بزرگترین “جراحی” اقتصادی خواند که ایران تا کنون تجربه کرده است. اولین مرحله از این طرح شامل حذف 20 میلیارد دلار از یارانه های مربوط به مواد غذایی، بنزین، برق و گاز طبیعی است.

خبرگزاری نیمه دولتی فارس به نقل از بهمنی گزارش داد، نرخ تورم می تواند پس از تکمیل اصلاحات یارانه ای مجدداً به عدد تک رقمی تبدیل شود. البته وی از تعیین یک تاریخ دقیق خودداری کرد.

فارس به نقل از وی نوشت: “با تکمیل طرح اصلاحات یارانه ای، نرخ تورم مطمئناً دوباره تک رقمی خواهد شد. اجرای طرح حذف رایانه ها در شرف انجام است، وقتی به تکمیل طرح نزدیک می شویم، طبیعی است که نرخ تورم هم کاهش پیدا کند.”

مصرف کنندگان ایرانی از زمان آغاز اجرای این طرح، شاهد هفت برابر شدن بهای بنزین و افزایش قیمت آب و برق بوده اند.

احمدی نژاد تأثیر اجرای این طرح بر افزایش تورم و نابسامانی اقتصادی را تکذیب کرد و گفت به لطف پرداخت های نقدی یارانه ها، ایرانی های فقیر بیشترین بهره را خواهند برد.

برخی از روحانیون ایرانی و نمایندگان مجلس، دولت را به انتشار آمارهای دروغین متهم کرده اند و می گویند نرخ تورم به مراتب بالاتر از عدد اعلام شده از سوی مسؤولان است.

اقتصاد ایران به دلیل تحریم های وضع شده بر سر برنامه بحث انگیز هسته ای این کشور، با نابسامانی روبروست. بسیاری از کشورها نگران هستند برنامه هسته ای ایران پوششی برای تولید بمب هسته ای است. ایران می گوید فعالیت هسته ای اش در جهت تولید انرژی مورد نیاز برای تقاضای رو به رشد برق در این کشور است.

منبع: دیلی استار- 30 آوریل