احتمال رسیدن به توافق ضعیف است

لومتن
لومتن

» نگاه لومتن به نتیجه مذاکرات اتمی

روز دوشنبه یک دیپلمات غربی نزدیک به پرونده مذاکرات میان تهران و قدرت های جهانی اظهار داشت که شانس رسیدن به توافق درخصوص برنامه هسته ای ایران قبل از مهلت تعیین شده ۲۴ نوامبر “ضعیف” به نظر می رسد.

این دیپلمات افزود: “چهار و نیم هفته تا رسیدن به یک توافق نهایی باقی مانده. امیدواریم به توافق دست یابیم، ولی شانس رسیدن به چنین توافقی همچنان ضعیف است. توپ در زمین ایران است” و این کشور باید “اقدامات ملموسی انجام دهد”.

ایران و گروه ۵+۱ طی هفته های آینده باید مذاکرات خود را در وین افزایش دهند، به امید آنکه تا تاریخ ۲۴ نوامبر به یک توافق تاریخی که می تواند ماهیت صرفاً صلح آمیز برنامه هسته ای ایران را تضمین نماید دست یابند.

ایران در ازای این توافق مشمول لغو تحریم های بین المللی ای خواهد شد که اقتصاد این کشور را با مشکلات جدی بسیاری مواجه ساخته است. دو طرف در ابتدا تاریخ ۲۰ ژوئیه را برای رسیدن به توافق تعیین کرده بودند، ولی سپس آن را تا تاریخ ۲۴ نوامبر تمدید نمودند.

همان دیپلمات در این خصوص می گوید: “هر دو طرف خواهان رسیدن به توافق اند، ولی مشکلاتی وجود دارد، زیرا فاصله میان موضع گیری های دو طرف قابل توجه است.” او همچنین افزود: “درواقع مقامات ایرانی تصمیماتی را که از آنها برای رسیدن به توافق انتظار داشتیم اتخاذ نکردند. گروه شش کشور خواستار برخی اقدامات ازسوی آنان شدند: کاهش چشمگیر توان غنی سازی اورانیوم؛ تعطیلی سایت اراک،… در ازای تعلیق و سپس الغای تمامی تحریم های اقتصادی.”

این دیپلمات اظهار داشت که مذاکرات به “پیشرفت های محدود و ناکافی” دست یافته و خاطرنشان ساخت که مقامات ایرانی به ویژه “درخصوص مرکز اراک انعطاف پذیرتر بودند”.

رآکتور آب سنگین اراک یکی از نکات سؤال برانگیز مذاکرات بود، زیرا به لحاظ تئوری می تواند برای ایران پلوتونیوم تولید کند و این گزینه دیگری است برای تولید تسلیحات اتمی. دیگر مسأله نگران کننده در مذاکرات به توان ایران در تولید اورانیوم غنی شده پس از رسیدن به توافق مربوط می شود.

او در پاسخ به این سؤال که آیا این مباحثات بار دیگر تمدید خواهد شد گفت: “درحال حاضر شرایط برای تمدید مباحثات قابل تصور نیست. ولی اگر در تاریخ تعیین شده به هیچ نتیجه ای نرسیم، موضوع تمدید را مطرح خواهیم کرد.”

آمریکایی ها نمی خواهند این روند بار دیگر پس از تاریخ ۲۴ نوامبر تمدید شود، ولی به گفته بسیاری از ناظران، تمدید این تاریخ غیرقابل اجتناب است.

وندی شرمن، مذاکره کننده اصلی هیأت آمریکایی، روز پنج شنبه در تماس با تهران خواستار “انتخاب درست” ازسوی مقامات این کشور برای رسیدن به توافق شد. ولی به گفته عباس عراقچی، یکی از مذاکره کنندگان اصلی هیأت ایرانی، کشور او “هیچ پسرفتی را در برنامه اتمی، به ویژه مقوله غنی سازی اورانیوم، نمی پذیرد”.

منبع: لومتن، ۲۸ اکتبر http://www.lavie.fr/actualite/monde/israel-se-prepare-t-il-a-une-guerre-contre-l-iran-28-08-2012-30161_5.phphttp://www.slate.fr/story/47317/toxicomanie-came-drogue-iran-teheran