احمد خاتمی: بازی رسانه‌ای هاشمی را افشا می‌کنم

نویسنده
حسین محمدی

» تهدید و اختلاف بر سر ریاست خبرگان

اختلاف و درگیری بر سر کاندیداهای ریاست مجلس خبرگان افزایش یافته است. احمد خاتمی٬ امام جمعه موقت تهران٬ هاشمی رفسنجانی را تهدید به افشاگری کرده و هم‌زمان نام برخی کاندیداهای “ناصالح” مورد اشاره رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام هم منتشر شده.

احمد خاتمی در گفت‌وگویی با خبرگزاری نسیم٬ با اشاره به تکذیب سخنانش توسط نزدیکان هاشمی‌رفسنجانی٬ گفت: “ایشان به عنوان عضو خبرگان رهبری، حق دارند هر تصمیمی درباره کاندیداتوری بگیرند، اما انکار قولی که بنده از ایشان نقل کردم، خلاف واقعیت است”.

این عضو مجلس خبرگان اضافه کرده: “چون نمی‌خواهم جنجالی باشم در این مقطع نام چهره‌هایی که مد نظر ایشان هستند را نمی‌برم ولی اگر ببینم بازی‌های رسانه‌ای ادامه دارد هم نام آنها را می‌برم و هم راز و رمز مخالفت هاشمی رفسنجانی را با اینها می‌برم ولی در این مقطع من سکوت می‌کنم”.

به فاصله یک روز پس از انتشار مصاحبه احمد خاتمی با شبکه العالم و سخنان او درباره تمایل نداشتن هاشمی‌رفسنجانی برای کاندیداتوری ریاست‌ مجلس خبرگان، سخنان وی در این‌باره تکذیب شده بود.

 نایب‌رییس مجلس خبرگان، در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی العالم، وابسته به صدا و سیمای جمهوری‌اسلامی، درباره کاندیداهای ریاست مجلس خبرگان گفته بود که هاشمی‌رفسنجانی “در برخی جلسات گفته اند که تمایلی به ریاست ندارند، الان نیز در فضای عمومی خبرگان اسم ایشان مطرح نیست”.

هاشمی‌رفسنجانی، عضو فعلی مجلس خبرگان، بین سال‌های ۸۶ تا ۹۱ رییس این مجلس بود. او پس از حضور محمدرضا مهدوی‌کنی در انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس خبرگان و نامزدی اش برای ریاست این مجلس، از سمت خود کنا‌ره‌‌گیری کرد.

 اصول‌گرایان آن زمان به دلیل موضع‌گیری‌های هاشمی‌رفسنجانی درباره انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۸۸ و اعتراض‌های پس از آن، حضور وی در سمت ریاست مجلس خبرگان را نامناسب توصیف می‌کردند.

مجلس خبرگان براساس قانون اساسی دو وظیفه انتخاب و نظارت بر عمل‌کرد رهبر جمهوری‌اسلامی را به عهده دارد.

انتخابات ریاست مجلس خبرگان قرار است اسفندماه آتی و در جریان اجلاس بعدی این مجلس انجام شود. پیش از این و در پنج ماهی که محمدرضا مهدوی‌کنی، رییس مجلس خبرگان، در کما بود، اصول‌گرایان اجازه برگزاری انتخابات برای ریاست این مجلس را ندادند و هاشمی‌شاهرودی، نایب‌رییس اول، اداره جلسات را به عهده گرفت.

با توجه به بحث‌هایی که در ماه‌های گذشته از سوی برخی اصول‌گرایان درباره احتمال مشخص شدن جانشین آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری‌اسلامی، انجام شده و بخصوص پس از عمل جراحی او، حساسیت‌ها نسبت به انتخابات این مجلس و رییس آن افزایش یافته است.