نباید اجازه داد اسید پاشی مثل قتل های زنجیره ای بشود

نیوشا صارمی
نیوشا صارمی

» ارتباط اسیدپاشی‌های اصفهان با حجاب در مصاحبه با نمایندگان مجلس

با گذشت چند روز از رسانه‌ای شدن اسیدپاشی‌های سریالی به زنان اصفهانی، هنوز فرد یا افراد مهاجم دستگیر و معرفی نشده‌اند اما مقامات دولت، قوه قضاییه و پلیس متفق‌القول می گویند این حملات گروهی و سازمان‌یافته نبوده. همچنین ارتباط این اسیدپاشی‌ها به موضوع بدحجابی تکذیب شده است. اما در افکار عمومی همچنان این روایت پرطرفدار است که حمله‌ها سازمان یافته و به قصد حمله به زنان بدحجاب بوده. با دو نماینده مجلس در این مورد صحبت کرده‌ایم؛ آنها نیز نظرات مشابهی با دیگر مقامات دارند. محمد علی اسفنانی، عضو کمیسیون حقوقی و قضایی، و احمد بخشایش اردستانی، عضو کمیسیون امینت ملی مجلس می‌گویند که این حملات ممکن نیست از سوی افراد مذهبی و با انگیزه امر به معروف و نهی از منکر صورت گرفته باشد.

 

بخشایش: مقامات استان باید پاسخگو باشند

احمد بخشایش اردستانی، عضو کمیسیون امینت ملی و عضو مجمع نمایندگان استان اصفهان است. او با بیان اینکه کمیسیون امنیت ملی به احتمال زیاد به این جریان ورود خواهد کرد، می‌گوید: “فکر نمی‌کنم انصافا این ماجرا به امر به معروف و نهی از منکر ربط داشته باشد. احتمالا یک عده‌ای می‌خواهند شلوغی و هیجانی ایجاد کنند یا مورد توجه قرار بگیرند.”

این نماینده مجلس توضیح می‌دهد: “آنهایی که این مباحث را دنبال می‌کنند امر به معروف و نهی از منکر را بلدند. عملیاتی کردن امر به معروف و نهی از منکر وظیفه آدم‌ها نیست، وظیفه دولت است. ما تنها می‌توانیم به صورت شفاهی، لسانی و قلبی امر به معروف کنیم. مثلا وقتی در قلبمان از رفتاری ناراحت می‌شویم چهره در هم بکشیم. به طوری که طرف بفهمد، یا تذکر زبانی با زبان نرم بدهیم، تا اینجا وظیفه مردمی است اما وقتی بیاید در حوزه عمل، وظیفه دولت می‌شود. آنهایی که می‌خواهند امر به معروف و نهی از منکر بکنند؛ حداقل می دانند که اسیدپاشی خطاست.”

او در پاسخ به سئوالی در مورد مسبوق به سابقه بودن رفتارهای خشونت‌آمیز در حوزه حجاب، بخصوص در دهه 60 می‌گوید: “شاید یک زمانی بحث پونز هم بوده است. آن را هم البته من شخصا ندیده‌ام، شنیده‌ام. اما این موارد اسیدپاشی فکر می‌کنم از سوی آدم‌های بیمار و مشکل دار باشد. آدم‌هایی که حالا شاید مشکل سیاسی هم نداشته باشند و مشکل‌شان اجتماعی باشد. مثلا فردی باشد که همسرش جدا شده یا ناجوانمردی از او دیده، حالا دارد از یک سری خانم‌های دیگر انتقام می‌گیرد. اما در این فضا به اسم امر به معروف و نهی از منکر تمام شده است.”

بخشایش اردستانی، انتساب تندروی در امر به معروف و نهی از منکر را به توصیه‌های امام جمعه اصفهان، به شدت تکذیب و اضافه می‌کند: “امکان ندارد او چنین چیزی بگوید. امام جمعه محترم اصفهان وظیفه روحانیت خودش را انجام می دهد؛ می‌گوید امر به معروف و نهی از منکر مراحل دارد؛ می‌گوید منکر چیست؛ می‌گوید امر به معروف باید قلبی، زبانی و نوشتاری باشد و به مرحله عمل نرسد. نه اینکه اسید روی صورت مردم بریز و آنها را زخمی کن، نه اینکه به مردم حمله کن. تا جایی که ما یادمان است روحانیونی که امر به معروف کرده‌اند از آنهایی که مورد خطابشان قرار داده‌اند کتک خورده‌اند. اما اینکه متدینان و بسیجیان و حزب‌الهی‌ها به اسم امر به معروف بخواهند صورت زنان را به هم بریزند، بعید می دانم. نه در شرع جایز است نه در قانون. هیچ کسی این رفتار را قبول ندارد.”

به اعتقاد این نماینده مجلس، “خیلی بعید است که یک فرد متدین که واقعا مذهبی باشد بیاید این کار را انجام دهد، من اصلا نمی‌توانم باور کنم؛ هضم‌اش برای من خیلی سخت است.”

و اما پرسش آخر از او، در مورد ارزیابی‌اش از عملکرد نیروی انتظامی است: “ نیروی انتظامی و مقامات استان بایستی به محض اینکه اولین مورد گزارش شد مساله را دنبال و تعقیب می کردند. حالا هم باید سریعا جلوگیری کنند که این مساله شایع نشود. نیروی انتظامی، سپاه و مقامات استان باید سریع مساله را جمع کنند و پاسخگو باشند. نباید اجازه بدهند مساله‌ای مثل قتل‌های زنجیره‌ای اتفاق بیفتد. اسیدپاشی با هر انگیزه‌ای کار بسیار شرم‌آوری است.”

 

اسفنانی: امنیت باید به مردم برگردد

محمد علی اسفنانی، عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس و یکی دیگر از اعضای مجمع نمایندگان استان اصفهان است. او با بیان اینکه هنوز مراجع رسمی جزئیات دقیق را اعلام نکرده‌اند، از طرح موضوع در کمیسیون حقوقی مجلس خبر می‌دهد: “ پیشنهاد ما این بود که یک کارگروهی از اعضای کمیسیون بروند و از نزدیک ماجرا را پیگیری کنند و نتایج حاصل را به کمیسیون گزارش بدهند و اگر لازم شد در صحن هم قرائت بشود. منتها این منوط شد به اینکه موضوع در جلسه هیات رئیسه مطرح و با هماهنگی رئیس محترم مجلس نهایتا تصمیم گیری شود.”

اسفنانی هم در موضعی مشابه با دیگر نمایندگان و مقامات تاکید می‌کند: “رابطه اسیدپاشی با بدحجابی کذب محض است، بررسی‌ها نشان می‌دهد آنهایی که مورد حمله واقع شدند افراد کاملا محجبه‌ای بوده‌اند. ثانیا اینکه کسی که تقیدات دینی دارد بخواهد برای یک امر دینی و مذهبی و جلوگیری از فرض کنید یک مفسده، چنین جنایتی را مرتکب شود اصلا قابل تصور نیست. این اقدام یک اقدام غیرانسانی است که حتی یک انسان بی دین ولی منصف مرتکب نمی‌شود. تصورش خیلی تصور محالی است.”

او باز هم دلیل می‌آورد که چرا عاملان این حملات، انگیزه مذهبی نداشته‌اند: “موارد قبلی اسیدپاشی در سراسر کشور و در ۱۰۰ درصد پرونده‌ها بر اثر اختلافات شخصی بوده است. من فکر می‌کنم هر سه، چهار مورد را یک فرد انجام داده باشد. این نشان می دهد متاسفانه یک انسان مشکل دار خطرناک با روحیات بیمار به جان یک سری آدم بی‌گناه افتاده است.”

در فضای مجازی، تعلل در دستگیری مهاجمان، با سرعت عمل نیروی انتظامی در دستگیری سریع عوامل کلیپ هپی مقایسه شده است. اسفنانی وقتی در جریان این مقایسه قرار می‌گیرد، می‌گوید: “ ببنید یک مقداری باید حق داد، تشخیص اینکه چه شخص یا اشخاصی مرتکب جنایت شده‌اند سخت است. وقتی با آسیب دیده‌ها صحبت شده صراحتا اعلام کرده‌اند که خصومتی با کسی نداشته‌اند. این دختران نه مشکل خانوادگی داشته‌ و نه در جامعه دشمنی داشته‌اند که بخواهند انتقام بگیرد. این نشان می‌دهد فردی که دست به این کار زده یک انگیزه فراشخصی داشته است. انگیزه‌ای که به عنوان یک عقده روانی دارد تخلیه می‌شود و شناسایی چنین فردی در شهری به بزرگی اصفهان سخت است. اما در هر حال هر چه زودتر باید اقدام بشود. امنیت باید به مردم برگردد و نگرانی‌های مردم برطرف شود.”