نگرانی بابت ایجاد گروه های تروریستی جدید

نویسنده
شیرین کریمی

» حمله سرداران جمهوری اسلامی به آمریکا و داعش

سردار قاسم سلیمانی، فرمانده یگان ویژه عملیات برون مرزی سپاه ـ سپاه قدس- که دیروز به همایش بزرگداشت “فرماندهان شهید نیروی زمینی سپاه پاسداران” رفته بود،فرصت را مغتنم شمرد تا در جمع خبرنگاران چند جمله ای نیز در خصوص نزاع کنونی عراق و سوریه بگوید.

فرمانده سپاه قدس با حمله همزمان به نیروهای تندرو خلافت اسلامی ـ موسوم به داعش ـ و ایالات متحده که از دو ماه پیش پرچمدار ائتلاف جهانی برای نابودی داعشی ها شده خاطرنشان کرد: “مطمئنم هر حرکتی چه بزرگ و چه کوچک، چه لشکرکشی‌هایی مانند لشکرکشی‌های آمریکا و چه حوادثی مانند حوادث تروریستی داعش، چون در مبدأ فاقد حقیقت هستند نتیجه‌ای جز شکست ندارند.”

سردار سلیمانی که میان حامیانش به “حاج قاسم” شهره است تنها جمهوری اسلامی را که در سه دهه اخیر اسلام سیاسی شیعی را تبلیغ کرده در نزاع چندجانبه منطقه صاحب حقیقت دانسته و گفته است: “دلیل اینکه همه تلاش‌ها در مقابل اسلام، ایران و تشیع شکست می‌خورد این است که در درون آن هیچ حقیقتی وجود ندارد.”

تصاویر فرمانده اصلی ترین یگان عملیات برون مرزی نظام در ماه های اخیر در جبهه های نبرد علیه داعش در عراق منتشر شده و به روایتی سردار سلیمانی در این مدت یک پایش ایران بوده است و پای دیگرش در عراق.

او در اظهارات روز دوشنبه اشاره ای به حضور سپاه قدس و خودش در عراق نکرده و به جای آن از همه خواسته است تا به “انتهای مسیر” نزاع در عراق و سوریه چشم بدوزند. سردار سلیمانی در پاسخ به این سؤال که حوادث عراق و سوریه به چه مسیری منتهی می‌شود گوشزد کرده است: “مهم انتهای این حوادث است و باید همواره به انتهای حوادث نگاه کنیم، در سوریه هم دیدید که چه اتفاقی افتاد و نتیجه و انتهایش چه شد.”

جمهوری اسلامی در سه سال اخیر دوشادوش رژیم بعث سوریه قرار گرفته و حتی از کشتار شهروندان سوری معترض به دیکتاتوری بشار اسد حمایت کرده، اما پس از ورود نزاع سوریه به فاز جنگ داخلی و باز شدن پای اعضای القاعده عراق و افغانستان به ماجرا، فرصت را مناسب یافته است تا دفاع مالی و نظامی خود از دمشق را توجیه کند.

پس از هجوم داعش به موصل و قتل عام شیعیان عراق و تصمیم اسلام گرایان تندرو برای فتح اربیل، جمهوری اسلامی بر آن شد تا به مقابله مستقیم با آن ها برخیزد. سردار سلیمانی در این نبرد نقشی جدی داشته است و حتی برخی رسانه ها و سرداران سپاه نیز دست به اسطوره سازی از فرماندهی وی زده اند.

برای نمونه اوایل این ماه، سردار امیر علی حاجی زاده فرمانده هوافضای سپاه در یک مصاحبه تلویزیونی گفته بود: “اگر ایران نبود داعش کردستان عراق را می‌گرفت سردار سلیمانی با ۷۰ نفر جلوی داعش را گرفت و نگذاشت وارد اربیل شوند.” روایتی که ظاهرا اشاره تاریخی به واقعه عاشورا و تعداد یاران امام سوم شیعیان در نبرد با سپاه یزید دارد.

سردار علی فدوی، فرمانده نیروی دریایی سپاه نیز روز گذشته ایالات متحده و بریتانیا را متهم به تلاش برای اختلاف افکنی میان جمهوری اسلامی و کشورهای عرب منطقه کرده اما با این لحن: “همه کشورهای منطقه واقفند که آنها برادران کوچک کشور بزرگی مثل ایران هستند و ایران حامی آنها خواهد بود.”

عربستان سعودی، قطر، امارات متحده همسایگان جنوبی و ترکیه همسایه غربی ایران در سال های اخیر حامی مالی و نظامی شورشیان سوری بوده اند که سودای ساقط کردن دولت اسد را داشته اند. این کشورها در دو ماه اخیر نیز به ائتلاف جهانی ـ به رهبری ایالات متحده ـ پیوسته اند که در حال حمله هوایی علیه مواضع داعش در عراق و سوریه است؛ تصمیماتی که باعث اختلافات عمیق میان نظام اسلامی و این کشورها شده است.

سردار فدوی در اظهارات دیروز خود همچنین متذکر شده است: “آمریکا و انگلیس و رژیم صهیونیستی خیرخواه این کشورها نیستند.”

آیت الله خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی هم در مصاحبه ای که پس از مرخصی از بیمارستان در ماه شهریور انجام داد به طور علنی مخالفت خود با ائتلاف جهانی علیه داعش را بروز داد و خاطرنشان کرد نظام در چنین ائتلافی شرکت نخواهد کرد.

وی هفته گذشته هم در سخنرانی عید غدیر نه فقط ایالات متحده بلکه بریتانیا را عامل سازمان دهی داعش عنوان کرد و گفت این کشور “خبیث” این گروه را برای مقابله با جمهوری اسلامی و بیداری اسلامی درست کرده‌است.

این اظهارات یک ماه بعد از آن مطرح می شد که حسن روحانی و دیوید کامرون به عنوان نخستین روسای دولت تهران و لندن پس از انقلاب ۵۷ با یکدیگر دیدار کرده بودند. کلمات ولی فقیه از این قرار بود: “این سیاست استعمار و مخصوصا انگلیس خبیث است؛ این‌ها داعش و القاعده را برای مقابله با جمهوری اسلامی و بیداری اسلامی درست کردند؛ البته امروز دامن خودشان را گرفته‌است.”

در همین راستا دیروز علی شمخانی، دبیر شورای امنیت ملی نیز در دیدار با نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه، انگشت اتهام را به سوی غرب و همراهان عرب اش گرفت و گفت: “ایجاد گروه تروریستی جدید برای مهار گروه‌های قبلی و یا دخالت نظامی نیروهای فرامنطقه‌‌ای منجر به تصاعد بحران می‌شود.”