یاد یاران

نویسنده

” اگر کار نکنم خرج زندگی‌ام لنگ می‌ماند. من سرپرست ندارم و حتما باید دستم را روی زانویم بگذارم ،‌ بلند شوم و کار کنم…”

این حرف های نادیا دلدارگلچین ،هنرپیشه ی مشهور ایرانی است که پس از تحمل روزهای هولناک بیماری سرانجام در بیست و پنجمین روز مردادماه در بیمارستان عرفان دار فانی را وداع گفت.بانوی سینما و تلویزیون ایران که در کارنامه کاری خود دهها اثرتصویری را در قاب دوربین تجربه کرده بود ،به رغم اعتراضات و گلایه های متعددخود از عدم توجه و رسیدگی مدیران فرهنگی ارشاد ،سرانجام به سختی با فرشته مرگ روبرو شد و بالینش در زادگاه چون غریبه ها خاک ابدی را نوازش کرد.

نادیا دلدار گلچین پس از تحمل رنج یک دوره طولانی بیماری کلیه پیش از مرگ و برای معالجه به بیمارستان های دولتی متعددی چون سینا،مدرس و طالقانی مراجعه نمود.او در این مدت گفتگوهای زیادی راهم با رسانه های دولتی انجام داد تا شاید از امکانات و تسهیلات مناسبی جهت عبور از بیماری خود فراهم سازد.اما در این مدت از سوی معاونت سینمایی وزارت ارشاد تنها یک شماره حساب بانکی جهت گلریزان مردم برای  تامین مایحتاج مالی و پزشکی وی اعلام شد.این رفتار ارشاد بلافاصله با واکنش تند خانواده او روبرو شد. دختر این بازیگر در گفتگو با رسانه های ایران گفت:“ما سال‌ها قبل برای فراهم کردن هزینه‌های عمل مادرم خانه‌اش را فروختیم و حالا با چنین روحیه‌ای چگونه می‌توانیم از مردم کمک بگیریم؟! ای کاش قبل از به راه انداختن این آبروریزی برای بازیگری که یک عمر با آبرو زندگی کرده، حداقل با خانواده‌اش موضوع را مطرح می‌کردند. مگر تا به حال کسی به ما کمک کرده که بخواهیم به دنبال کمک مردم باشیم .اگر هم صحبتی کردیم روی سخن ما با مسئولان بود و حساب آنان از مردم فرق می‌کرد.”

خاکسپاری:

در ابتدا ، مینژه دلدار گلچین، بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون و دخترعموی نادیا دلدار گلچین خطاب به حاضرین مراسم گفت: می دانم که نادیا اکنون در بین ما و دلهای شما حضور دارد و خداوند را بابت این همه دل های عاشق شاکریم.

در ادامه نادر گلچین، پدر نادیا دلدار گلچین با چهره های متاثر و حزن انگیز پشت تریبون حاضر شد:

نادیا دور از جنجال و هیاهوی زمانه بود. او ساده زیست و قانع بود و در طول عمر کوتاه خودش همچنان با من برخوردی بی نیاز داشت و از کم و کثر زمانه هیچگاه ننالید و مردانه روی پای خود ایستاد و همه را دوست می داشت. تا نفس باقی است جایگاهش در سینه تنگ من است. حال او در میان ما نیست ولی در هرگوشه و کناری خاطرات تلخ و شیرینش را به خاطر می آورم.

سپس مرجانه گلچین دختر عموی این بازیگر در جایگاه قرار گرفت و گفت: متاسفانه نادیا به سبب بیماری اش در سالهای گذشته درد و رنج فراوانی را تحمل کرد، ولی هیچ وقت امید خود را از دست نداد و همیشه نگاهش به آینده بود و به فردای روشن… 

داریوش اسدزاده دیگر سخنران این مراسم بود.او درباره گلچین گفت:در این محضر شریف که هنرمندان و هنردوستان جمع اند توان گفتارم نیست، نه توان جسمی و نه توان روحی زیرا یکی از عزیزانمان و هنرمندانمان را از دست داده ایم. من افتخار همکاری در چند کار سینمایی و تلویزیونی را با نادیا داشتم و باید بگویم که به تمام معنا خانم باوقار، متین و استواری بود.

سیداحمد میرعلایی رئیس بنیاد سینمایی فارابی  هم در سخنانی درباره وضعیت نادیا دلدار گلچین  گفت: ایشان مدت زیادی با بیماری دست و پنجه نرم می کرد چند باری که با ایشان ملاقات داشتم هیچ باری نبود که از بیماری خود گله کند و جهاد گونه آنچه که داشت همه را برای دردی که داشت، هزینه کرد و مناعت طبع و آبروداری ایشان یکی از صفات خوب انسانی بود که پای به جهان بعدی گذاشت. به اعتقاد من اگر هنرمندی انسانیت را درک نکند نمی توان نام او را هنرمند گذاشت…

از عزیزان عرصه تئاتر مثل ایرج راد و هنگامه قاضیانی ممنونیم که پیگیر بیماری خانم گلچین بوده اند.واقعا باید چهارتا مسئول ما مرده باشند که ما برای یک هنرمند در حد و قواره خانم گلچین شماره حساب اعلام کنیم. این مریضی ممکن است برای تک تک ما به وجود بیاید و باید از خدا بخواهیم که ما هم مثل خانم گلچین این مسیر را طی کنیم. 

ایرج نوذری، حبیب دهقان نسب، فریده صابری، منوچهرعلی پور،شکرخدا گودرزی،اشکان خطیبی  ، فلور نظری و سایر هنرمندان تئاتر، تلویزیون، سینما و موسیقی در این گردهم آیی حضور داشتند.

 

بیوگرافی:


 نادیا دلدار گلچین متولد 1339 در تهران و دارای مدرک تحصیلی دیپلم موسیقی از هنرستان عالی موسیقی بود. او فعالیت بازیگری‌اش را از سال 1369 با فیلم «ابلیس» آغاز کرد و در ادامه در تئاترهای زیر گذر لوطی صالح، سوگ، معرکه در معرکه و … به ایفای نقش پرداخت. گلچین در فیلم‌هایی چون «دیدار در استانبول»، «دوروی سکه»، «پادزهر»، «همه دختران من»، «مرد نامریی»، «خط آتش»، «روسری آبی»، «کمکم کن»، «مهرمادری»، «غریبانه»، «شیدا»، «دختری با کفش‌های کتانی»، مجموعه های تلویزیونی «خاله سارا»، «کهنه سوار»، «دزدان مادربزرگ»، «همه فرزندان من»، «پزشکان»، «شن‌های کف رودخانه»، «سه در چهار» و نمایش های «زیر گذر لوطی صالح»، «سوگ»، «مضحکه آدم»، «معرکه در معرکه» و.. نیز به عنوان بازیگر حضور داشت.