اینجا پادگان نیست

نویسنده

شیرین کریمی

دانشگاه صنعتی شاهرود روز یکشنبه شاهد تجمع و تریبون آزاد دانشجویی در اعتراض به شرایط بسته فرهنگی و سیاسی در این دانشگاه بود. در این تجمع که توسط انجمن اسلامی دانشجویان و با عنوان “اینجا پادگان نیست، اینجا دانشگاه است” برگزار شد، دانشجویان معترض به صورتی گسترده شرکت کردند.

در این تجمع دانشجویان ضمن اعتراض نسبت به صدور حکم انحلال انجمن اسلامی، عدم برگزاری انتخابات شورای صنفی در سال گذشته که منجر به انحلال شورای صنفی شده، فشار بی سابقه امنیتی بر کانون های فرهنگی هنری، مشکلات صنفی و بخصوص کمبود خوابگاه دانشجویی، خواستار حل مشکلات و آغاز به کار مجدد تشکل های انجمن اسلامی شدند. دانشجویان که بیشترین اعتراضشان به صدور حکم انحلال انجمن اسلامی بود، با دادن شعار و در دست داشتن پلاکاردهایی، حاکم شدن تفکر پادگانی و امنیتی در سطح دانشگاه شاهرود را نتیجه دخالت نهادهای امنیتی مختلف در امور داخلی دانشگاه دانستند و آن را محکوم کردند. آنان همچنین خواستار برقراری فضای آزاد و انتقادی در دانشگاه شدند. در این تجمع نمایندگان دانشجویان با غیر قانونی خواندن حکم انحلال انجمن اسلامی دانشجویان، ‌صدور این حکم را ناشی از فشارهای خارج از دانشگاه و بی تدبیری برخی مسئولان دانشگاه، خصوصا مسئول نهاد رهبری در دانشگاه شاهرود دانستند و از مسئولان دانشگاه خواستند در مورد رفتارشان تجدید نظر کنند.

در این تجمع، اشکان مدنی، دبیر انجمن اسلامی با ادله حقوقی حکم انحلال انجمن اسلامی و پاسخ ندادن به تایید انتخابات شورای مرکزی را عملی “کاملا غیر قانونی” خواند و گفت این رفتارها با انگیزه های کاملا سیاسی صورت گرفته و اکنون تنها رای و حمایت دانشجوست که به کار این انجمن مشروعیت می بخشد.

علی قلی زاده، سخنگوی انجمن اسلامی با اعتراض به برخوردهای پادگانی در دانشگاه خطاب به ریاست دانشگاه گفت: شما که ریاست و سرپرستی دانشجویان را بر عهده گرفته اید باید به صدای آنها گوش دهید نه به صدای نیروهای امنیتی خارج از دانشگاه.

وی با برشمردن مشکلات انجمن اسلامی، شورای صنفی و کانون های فرهنگی، از نظر “بسته بودن فضا و فشار بر صدای منتقد” دانشگاه شاهرود را از بدترین دانشگاه ها خواند و از مسئولین خواست از ادامه برخوردهای پادگانی در سطح دانشگاه دست بردارند و فضا را برای فعالیت های صنفی و سیاسی و فرهنگی دانشجویان مهیا کنند.

مسعود قربانی نژاد، نایب دبیر انجمن اسلامی هم در این تجمع ضمن سخنانی گفت: “متاسفانه برخی از دوستانمان با دلایلی کاملا غیر قانونی به کمیته های انضباطی فرا خوانده شده اند. به مسئولین هشدار می دهیم که حذف صدای منتقد جز اینکه موجبات غفلت و نا آگاهی از اوضاع واقعی جامعه و انحطاط مفاهیم حقوق بشر را در پی داشته باشد، راه به جایی نخواهد برد. ما تا زمان رسیدن به هدف نهایی خود یعنی آزادی و عدالت از هیچ فعالیتی دست نخواهیم کشید”.

مهدی چاووشیان، ‌نایب دبیر سابق انجمن اسلامی نیز فعالیت دراین فضای بسته را “افتخار دانشجو” دانست و با اشاره به جلسه های شبانه برخی افراد علیه انجمن اسلامی، ‌اعلام کرد: “انجمن اسلامی افتخارش به پیروی از دکتر مصدق، آیت الله طالقانی و مهندس بازرگان بوده و با این صحبت ها حیثیت انجمن لکه دار نمی شود”.

مسعود نظری فرد نیز اعلام کرد: “شورای مرکزی جدید انجمن با جدیت به کار خود ادامه می دهد و به پشتوانه دانشجویان دانشگاه به تنگ نظرانی که به خیال خویش قصد خفه کردن صدای منتقد را دارند نشان می دهیم که دانشگاه زنده است و دانشجو بیدار”.

الیاس علیپور، دبیر سابق شورای صنفی با شرح وقایع سال گذشته شورای صنفی و فشارهای وارد بر این تشکل دانشجویی و فضای صنفی و سیاسی حاکم بر دانشگاه از دانشجویان خواست خود شورای صنفی خود باشند و اعتراضات خود را به مسئولین دانشگاه برسانند.