یک کارخانه هسته ای مخفی دیگر

نویسنده

» گزارش کریستین ساینس مانیتور از یک افشاگری تازه مجاهدین

هوارد لافرانچی

یک گروه مخالف ایران که سابقه افشای سایت های اتمی مخفی ایران را نیز دارد،  اطلاعات بیشتری را منتشر کرد؛ این بار اعلام کرد که حکومت ایران قطعات مورد نیاز برای سانتریفوی های مورد استفاده در غنی سازی اورانیوم را تولید می کند. این حادثه همزمان با حمله ارتش عراق به محل پایگاه نظامی این گروه در هشتاد کیلیومتری خاک عراق، اتفاق افتاد.

دو نفر از اعضای شورای مقاومت، بازوی سیاسی سازمان مجاهدین خلق ایران در واشنگتن با ارائه دادن تصاویر هوایی از دو سایت در شمال تهران، اعلام کردند که در این مکان ها بیش از 100 هزار سانتریفوژ توسط  وزارت دفاع ایران تولید می شود.

علیرضا جعفرزاده، یکی از سخنگویان این گروه ن که به دلیل افشای سایت نطنز در سال 2002 شهرت دارد، گفت: “تعداد سانتریفوژ ها بسیار بیشتر از تعدادی است که ایران تا کنون به بازرسان سازمان ملل  اعلام کرده است.”

سال هاست آژانس بین المللی انرژی  اتمی متوجه شده است که تعداد سانتریفوژ های ایران رو به افزایش است اما تلاش برای یافتن محل  و نحوه تولید آنها بی نتیجه بوده است.

ایران اصرار دارد که به هیچوجه مجبور به افشای این اطلاعات نیست و تاکید دارد که  برنامه های اتمی اش صلح آمیز است.

آقای جعفرزاده و سونا صمصامی، یک زن فعال ایرانی اعلام کردند که کارخانه ای در مجتمع صنعتی “تابا” در بیرون از شهر کرج و سایتی به نام شفیع زاده در بیرون از شهر قزوین قرار دارند. جعفرزاده گفت که این دو سایت توسط وزارت دفاع ایران مدیریت می شوند و این همان خط قرمزی است که می تواند برای آژانس بین المللی انرژی اتمی با ارزش باشد که تلاش می کند تا فاش کند که برنامه های اتمی ایران با اهداف نظامی است یا  جنان که جمهوری اسلامی ادعا دارد برای اهداف  صلح امیز فعالیت می کند.

به گفته این دو مخالف حکومت ایران، در گذشته هم سازمان مجاهدین خلق اطلاعاتی درباره برنامه های مخفی هسته ای جمهوری اسلامی  افشا کرد که به صدور قطعنامه هائی علیه تهران انجامید و از طرفی موجب شد تا اعضای این سازمان کوشش کنند تا مجاهدین خلق را  از فهرست سازمان های تروریستی آمریکا و اروپا خارج کند.

تلاش های سازمان مجاهدین خلق در دوران بوش و تا کنون در دوران ریاست جمهوری  اوباما موفق به خارج کردنش نام خود از فهرست سازمان های تروریستی نشده است.

ریموند تانتر، یک مقام سابق امنیتی کاخ سفید در دوران ریگان که از حامیان قدیمی مجاهدین خلق است، می گوید که سرویس های اطلاعاتی آمریکا آنچه را که به بهار اعراب معروف  شده  از دست داده  اند زیرا بیش از حد بر روی گروه های رسمی متمرکز شده بودند تا گروه های بدون مجوز. او می گوید که همین اتفاق در مورد ایران هم دارد می افتد، مقامات اطلاعاتی آمریکا نسبت به گروه هایی که بهترین اطلاعات داخلی را بخصوص در مورد برنامه های اتمی ایران در اختیار دارند بی اعتنا هستند.

آقای تانتر معتقد است که در حالی که مجامع بین الملل همه توجه شان را به قسمت های دیگر خاورمیانه معطوف کرده اند، دولت ایران تلاش می کند به اهداف سیاسی و امنیتی خود برسد. حکومت ایران در پی دستیابی به جنگنده های ضد رادار  و ادامه غنی سازی اورانیوم است.

 

جعفرزاده و خانم صمصامی در افشاگری تازه خود جزئیاتی در مورد این که کدام قطعه سانتریفوژ در کجا ساخته می شود، ارائه کردند. این اطلاعات شامل اسامی مقامات نظامی ایران و کسانی که مدیریت سایت تابا و شفیع زاده را به عهده دارند می شوند که برخی از این افراد نامشان  قبلا در فهرست شورای امنیت ملی آمریکا قرار داشته اند.

آنها می گویند اطلاعاتی که در جریان یک کنفرانس مطبوعاتی فاش شد، قبلا در اختیار مقامات آمریکایی گذاشته شده بود.

جعفرزاده  جزئیات چگونگی عملکرد این دو سایت را تشریح کرد. او گفت که دست کارمندانی که  بین این دو سایت در تردد هستند و اطلاعاتی را با خود حمل می کنند، به کیف های شان بسته شده است تا کیف ها از آنان جدا نشود. همه تماس های تلفنی این دو سایت شنود می شود و آوردن هر نوع وسیله الکترونیکی و کامپیوتر های شخصی ممنوع است؛ انتقال هر نوع اطلاعاتی بشدت مشکل است.

ممکن است تصادفی باشد اما وزارت امور خارجه آمریکا قرار است در همین هفته در مورد خارج کردن مجاهدین خلق از فهرست گروه های تروریستی تصمیم بگیرد. نام  این سازمان در دوران کلینتون زمانی در این فهرست قرار گرفت که  دولت وقت ایران  اطلاعاتی  در مورد ترور مستشاران ارتشی آمریکا در ایران در اختیار واشنگتن گذاشت که توسط مجاهدین خلق صورت گرفته است.

اما تانتر معتقد است که سازمان مجاهدین خلق از  یک دهه پیش  که در هیچ عملیات نظامی شرکت نداشته است.

کریستین ساینس مانیتور، 7 آوریل