نگاه دیگر

نویسنده
نسرین تبریزی

تازه های بازار کتاب…  

او فقط یک مرد کوچک بود

مرد کوچولو

نویسنده: عباس کازرونی

ترجمه: سارا آهنی، پویا پارسی

 

انتشارات هرمس کتاب مرد کوچولو را به بازار نشر فرستاده است در 326 صفحه و به بهای 4800 تومان. یادداشت مترجمان همه اطلاعات اولیه در موردکتاب را بدست می دهد:

مر کوچولوسفر عباس هفت ساله از تهران به استانبول است. سفر کودکی تنها با آرزوها، امیدها، رنجهال و شادیها.

عباس سه ماه در ترکیه زندگی می کند. بر او ماجراهای بسیار می گذرد. در ای نماجراهای تلخ و شیرین، تواناییها وکوشش هایش د راین کتاب به زیبائی نقش می بندد.

پس از روزهای پر تلاش، او برای تحصیل و زندگی ویزای انگلیس را دریافت می کند.

مردکوچولو تصویری است زنده و صمیمی از زندگی و سفر کودکی تنها، بادلی پر امید و اراده ای استوار… این کتاب از پرفروشترین کتابهای سال غرب به شمار می آید.

 

 

روضه های رضوانی: دفتر شعرهای آزاد ابوالفضل بیهقی

گزینش و پاره بندی: محمد جعفر یاحقی

264ص، تهران: انتشارات سخن، 1389، چاپ اول

این کتاب، شامل بخش هایی زیبا، شاعرانه و موزون از «تاریخ بیهقی» است که بر اساس دیدگاه و اندیشه ای خاص گردآوری شده. به عقیده گردآورنده این مجموعه، نثر «بیهقی» از خاصیت شاعرانگی گیرا و جذابی برخوردار است. او با ارائه نمونه هایی از این نثر شاعرانه در کتاب حاضر، نشان می دهد که «بیهقی» همپای شاعران امروز توانسته است خود را به حوزه شعر آزاد نزدیک کند و در زمانه ای که هنوز نثر پارسی حتی به آرایش های ادبی معمول در شعر سنتی هم نزدیک نشده بود، عرصه نوآیینی به روی نثر پارسی بگشاید که تا همین سده اخیر ناشناخته بوده است. شاعرانه های «بیهقی» نه بر رسم روزگار، موزون و مقفی، که بیشتر آهنگین و برخوردار از طنین شعری است؛ هر چند که وزن و تقطیع نیز بکلی در حوزه شاعرانه های او غریبه و بی کار نمانده و     می توان، اگر ضرورتی داشته باشد، پاره های اندک و بسیاری از نثر او را تقطیع کرد و بر قالب های شعر سنتی نیز عرضه داشت.

 

 

آن جا که برف ها آب نمی شوند

نویسنده: کامران محمدی

101ص، تهران: نشر چشمه، 1389، چاپ اول

این رمان، دفتر اول از سه گانه ای است که با عنوان «سه گانه فراموشی» به مرور منتشر خواهد شد. «آن جا که برف ها آب نمی شوند» روایت سه روز از زندگی آدم هایی است که تنهایی، عشق، فراموشی و مرگ، وجه مشترک زندگی آنهاست. نویسنده با رویکردی روان شناختی و تحلیل گرانه، بیش از هر چیز تلاش کرده است شناخت روشنی از موقعیت روانی شخصیت های قصه اش به دست دهد. قصه جذاب، تحلیل های روان کاوانه از موقعیت شخصیت ها، همراه با زبان روان و ساختار مدرن، این رمان را به اثری خوش خوان و در عین حال، عمیق تبدیل کرده است. 

شاخ: مجموعه داستان پیوسته

نویسنده: پیمان هوشمندزاده

86ص، جلد نرم، تهران: نشر چشمه، 1389، چاپ دوم

این کتاب که مجموعه ای از داستان های به هم پیوسته است، زندگی دو سرباز ایرانی را به تصویر می کشد که در سال های پس از جنگ ایران و عراق، در یکی از نقاط مرزی این دو کشور، دوران سربازی خود را طی می کنند. یکی از سربازها، راوی داستان و دیگری دوست او است که «سیا» نام دارد. «شاخ» روایت زندگی ملال انگیز و گاه آشفته این دو سرباز است: جنگ تمام شده اما اثر آن هنوز بر منطقه و آدم ها هست؛ با جنازه هایی که پوسیده و اینجا و آنجای بیابان روی شن افتاده اند…

 

 

تاریخ تبریز

نویسنده: ولادیمیر مینورسکی

ترجمه: عبدالعلی کارنگ

به کوشش: غلامرضا طباطبایی مجد

304ص، تبریز: انتشارات آیدین، 1389، چاپ اول

این کتاب که بیش از پنجاه سال پیش برای نخستین بار ترجمه و منتشر شد، گزارشی ارزشمند و مستند از تاریخ تبریز است؛ از گذشته های دور تا قرن بیستم میلادی. مؤلف کتاب، «ولادیمیر فئودوروویچ مینورسکی» یکی از برجسته ترین و نامدارترین ایران شناسان جهان قرن بیستم بود که آثار ماندگاری در زمینه تاریخ و فرهنگ ایران از خود به یادگار گذاشته است. چاپ حاضر از«تاریخ تبریز» با ویرایش جدید و توضیحات و تعلیقات مفید، منبعی ارزشمند و خواندنی درباره تاریخ تبریز را در اختیار علاقمندان و پژوهشگران قرار می دهد.

 

 

فرهنگ عامه در مثنوی

نویسنده: محبوبه مباشری

524ص، تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، 1389، چاپ اول

در این کتاب، نویسنده تلاش کرده است تصویری از اوضاع فرهنگی و اجتماعی در روزگار پیدایش «مثنوی مولانا» ارائه دهد. بی تردید، بازتاب شرایط و مقتضیات اجتماعی یک جامعه در لابلای اشعار یک شاعر قابل شناسایی است، و این امر در «مثنوی» نیز به خوبی مشهود است. کتاب حاضر نیز موضوعات بسیار «مثنوی» هم چون سنن اجتماعی، ضرب المثل ها، اخلاق، عقاید و باورهای عامه، طب و درمان بیماری ها، موسیقی، آداب و رسوم ازدواج و مانند این ها را شناسایی و تقسیم بندی کرده است.

 

 

درآمدی بر اهریمن شناسی ایرانی

نویسنده: آرش اکبری

304ص، تهران: انتشارات ترفند، 1389، چاپ اول

اهریمن پژوهی و دیوشناسی یکی از بنیادهای پژوهش در فرهنگ، اساطیر و ادبیات ایران زمین است. گرچه این موضوع در هر برهه ای از زمان و مکان در ادبیات ایران قابل پژوهش است، اما پررنگ ترین و پیچیده ترین بخش آن در ادبیات پهلوی ساسانی و ادبیات حماسی فارسی به ویژه «شاهنامه فردوسی» چهره می نمایاند. در کتاب حاضر، پدیده های رفتاری اهریمن و دیوان در ادبیات ایران به طور کلی و در «شاهنامه» به طور خاص مورد بررسی قرار گرفته است. هدف پژوهش، رسیدن به شناختی از اهریمن و دیوان از آغاز ادبیات ایرانی تا پایان دوره حماسه های ملی (قرن هشتم ه. ق) و همچنین بازشناسی و بازسازی حلقه های مطالعاتی بین ادبیات ایران باستان و حماسه های فارسی است. 

 

 

امنیت ملی و نظام اقتصادی ایران

نویسنده: حسن روحانی

822ص، تهران: مرکز تحقیقات استراتژیک، 1389، چاپ اول

در فاصله سال های 1381 تا 1384، جلساتی در «مرکز تحقیقات استراتژیک»، وابسته به «مجمع تشخیص مصلحت نظام»، با هدف شناسایی تهدیدها و چالش های اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی تاثیرگذار بر امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران تشکیل شد. بخشی از این جلسات، به رابطه امنیت ملی و مسائل اقتصادی در ایران کنونی پرداخت. آنچه در کتاب حاضر، گردآوری و تدوین شده حاصل آن جلسات است که با اصلاح و تکمیل و به روزکردن آمارهای مربوطه ارائه شده است.

 

 

جاده ابریشم

نویسنده: ناصرتکمیل همایون

118ص، تهران: دفترپژوهش های فرهنگی، 1389، چاپ اول

این کتاب جلد 90 از مجموعه ارزشمند و خواندنی «از ایران چه می دانم؟» است. این مجموعه، خوانندگان را به گونه ای مختصر و مفید با فرهنگ، تاریخ و تمدن ایران آشنا می کند. جاده ابریشم یکی از قدیمی ترین راه های تجاری و اقتصادی جهان بود که از شرق چین به ایران می آمد و از ایران تا اروپا       امتداد می یافت. سیاحان، بازرگانان، مبلغان مذاهب گوناگون و مبشران فرهیخته دراین جاده رفت و آمدها داشته و ساکنان مناطق مختلف جهان را با فرهنگ ها و   اندیشه های متنوع آشنا کرده اند. در کتاب حاضر، نقش تجاری و فرهنگی این جاده و شاخه های آن، به ویژه بخش مربوط به ایران، مورد توجه قرار گرفته است.

 

 

سمک عیار: جامعه آرمانی مبتنی بر جوانمردی

نویسنده: مارینا گیار

ترجمه: عبدالمحمد روح بخشان

234ص، تهران: انتشارات کتاب روشن، 1389، چاپ اول

داستان «سمک عیار» یکی از داستان های کهن و مردمی فارسی است، که به شرح دلاوری ها، جوانمردی ها و زیرکی های عیاری به نام «سمک»  می پردازد. این داستان، که متن پیراسته آن به اهتمام شادروان «دکتر پرویز ناتل خانلری» در چند جلد منتشر شده است، حاوی نکاتی بسیار درباره اوضاع اجتماعی ایران در سده های ششم و هفتم هجری، خاصه در ارتباط با وضع عیاران و فتیان و کارها و خصلت های جوانمردانه آنان است. در کتاب حاضر، پژوهشگری آگاه و دلبسته از بلاد فرنگ، به بررسی و تحلیل ژرف این داستان و توضیح مفاهیم عیاری و جوانمردی می پردازد. او ضمن مرور داستان، تصویری از جامعه آرمانی عیاران و جوانمردان ترسیم می کند؛ کاری که در واقع باید به دست محققان ایرانی انجام می شد و متاسفانه، طبق معمول، در این دیار عمدتا مغفول مانده است.

چشم انداز ایران: دو ماهنامه سیاسی- راهبردی

شماره 64، آبان و آذر1389

بخش بزرگی از مطالب آخرین شماره «چشم اندازامروز»، به گفتگوی سوسن شریعتی و تقی رحمانی درباره «پروتستانتیسم و فهم شریعتی از آن» اختصاص دارد. در کنار این گفتگو در این شماره مطالب زیر به چشم می خورد:

 

آیین: ماهنامه پژوهشی، تحلیلی، اجتماعی

شماره 32 و 33، آبان ماه 1389

در آخرین شماره ماهنامه «آیین» که به طور عمده به آموزش و پرورش در شرایط کنونی ایران می پردازد می خوانیم: