پیام های هاشمی دریافت شد

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» اخبار ضد و نقیض در مورد ریاست مجلس خبرگان

یک روز پس از اعلام غیر رسمی عدم کاندیداتوری آیت الله مهدوی کنی در انتخابات هیات رئیسه خبرگان رهبری، رئیس دفتر این مرجع تقلید شیعه با “کذب محض” دانستن این اخبار از حضور وی در جدال انتخاباتی خبر داد و در عین حال دریافت پیامهایی از سوی هاشمی رفسنجانی را نیز تائید کرد.

اخبار روزهای گذشته مبنی بر عدم حضور مهدوی کنی، نامزدی مجدد رئیس کنونی مجلس خبرگان را تقویت کرده بود؛اخباری که از اولین ساعات بامداد دیروز خشم رسانه های دولتی را به دنبال داشت.

با گذشت ساعاتی از شروع حملات مجدد به هاشمی رفسنجانی، فارس، خبرگزاری وابسته به نیروهای امنیتی نظامی با تکذیب نامزد نشدن آیت الله مهدوی کنی به نقل از مسئول دفتر وی نوشت: “بیش از 50 تن از اعضای مجلس خبرگان رهبری از آیت‌الله مهدوی کنی کرارا تقاضا کردند که در انتخابات آتی هیئت رئیسه، نامزد ریاست مجلس شوند که ایشان هم به درخواست آنها پاسخ مثبت دادند.”

مصطفی میر لوحی، خبری را که برخی سایت‌ها از قول اسدالله بادامچیان نماینده تهران در مجلس در خصوص عدم نامزدی آیت‌الله مهدوی کنی برای ریاست مجلس خبرگان به “احترام” آقای هاشمی رفسنجانی منتشر کرده بودند، “کذب محض” دانسته و به نقل از وی گفته است که: “من چنین مطلبی را نگفته‌ام”.

به گزارش خبر آنلاین، سایت نزدیک به سردار قالیباف، دبیر سیاسی هیات موتلفه اسلامی، اسد الله بادامچیان، گفته بود: “ریاست خبرگان بار دیگر با آقای هاشمی خواهد بود چرا که آیت‌الله مهدوی کنی به احترام آقای هاشمی در انتخابات حاضر نخواهند شد”.

 رجانیوز، از سایت های افراطی حامی دولت اما پیش از فارس، با بیان اینکه این سایت “برای ابقای هاشمی رفسنجانی در ریاست خبرگان پروپاگاندای شدیدی به راه انداخته” نوشت: “محتوای آن تصویر نوعی تجدید میثاق با رئیس فعلی مجلس خبرگان در شرایط حساس برای او بود”.

علی اکبر هاشمی رفسنجانی، هفته گذشته طی واکنشی به حواشی مربوط به انتخابات هیات رئیسه خبرگان رهبری در جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام گفته بود: “در اجلاس دوره قبل خبرگان رهبری، ریاست خبرگان را شخصاً به آیت‌الله مهدوی کنی پیشنهاد کردم و خود مایل به پذیرش آن نبودم و حضور در انتخابات خبرگان را رهبری معظم بر من تکلیف کردند.”

هاشمی افزوده بود: “برخی محافل و افراد و رسانه‌های معلوم‌الحال، مباحثی را در خصوص خبرگان مطرح می‌کنند که این‌گونه به جامعه القا کنند که اینجانب تشنه ریاست بر جایگاه و مسند خاصی هستم. در صورتی که به گواه تاریخ و گواهی شخصیت‌های موجود و نظام، بحمدلله هیچ‌گاه و در هیچ مقطعی به دنبال پست و مسئولیت نبوده‌ام.”

رئیس دفتر آیت الله مهدوی کنی اما همزمان با  اعلام حضور وی در انتخابات پیش روی خبرگان، ارسال دو پیام از سوی هاشمی رفسنجانی برای ورود مهدوی کنی به انتخابات هیات ریئسه مجلس خبرگان رهبری را هم تأیید کرد.

این در حالیست که حسن روحانی، نماینده مجلس خبرگان رهبری، در گفت‌وگو با ایرنا، خبرگزاری کار ایران، خبر دعوت نمایندگان مجلس خبرگان از مهدوی کنی برای نامزدی ریاست خبرگان را “شایعات بی‌اساس” نامیده است.

او همچنین تغییرات عمده در ترکیب هیات رئیسه مجلس خبرگان را نیز تکذیب  کرده و افزوده است: “ممکن است در ترکیب هیات  رئیسه خبرگان تغییر جزیی ایجاد شود.”

علی اکبر هاشمی رفسنجانی، احمد خاتمی، محمد یزدی، صادق لاریجانی، محمود هاشمی شاهرودی و ابراهیم رئیسی شش عضوهیات رئیسه مجلس خبرگان رهبری هستند. انتخابات هیات رئیسه این مجلس ۱۷ اسفند ماه سال جاری برگزار می‌شود.

بحث ها پیرامون ریاست این مجلس در شرایطی شدت گرفته که رئیس کنونی آن در طول هفته گذشته بارها به خاطر مواضع اش در مورد راهپیمایی 25 بهمن مورد حمله شدید هواداران دولت قرار گرفته است.

در ادامه حملات به هاشمی رفسنجانی روز شنبه هفته جاری ویدیویی در شبکه های اجتماعی منتشر شد که در آن شماری از نیروهای لباس شخصی در شهر ری علیه فائزه هاشمی، فرزند این روحانی موثر در شکل گیری جمهوری اسلامی، فحاشی کرده و با “اکبر شاه” نامیدن پدر وی، شعاری هایی علیه رئیس جمهور دوران سازندگی  سر داده اند.

سخنان اخیر هاشمی رفسنجانی درباره 25 بهمن و “معاند” خواندن راهپیمایان  آن روزکه اعتراض بسیاری از هواداران جنبش سبز را نیز به دنبال داشت، از سوی  محافل سیاسی راست به عنوان تاکتیکی برای ادامه حضور در مسند ریاست مجلس خبرگان تعبیر شده است.

علی اکبر هاشمی رفسنجانی در طول سه دهه حاکمیت جمهوری اسلامی مسئولیت های مختلفی به عهده داشته و در حال حاضر نیز سمت  ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام را هم به عهده دارد.