اعتراض انگلیس به حمله به سفارتش در تهران

نویسنده

eterazsefaratenglis.jpg

رابرت تیت – تهران

سفارت انگلیس در تهران قرار است نسبت به حمله به تظاهر کنندگان به میهمانان ایرانی که برای شرکت در جشن تولد ملکه به این سفارتخانه آمده بودند، یک اعتراض رسمی به دولت ایران تسلیم کند.

گفته شده که جفری آدامز، سفیر انگلیس در ایران، در حال مشورت با وزارت خارجه است تا به اعمال خشونت علیه ایرانیان مدعو که به منظور جلوگیری از شرکت آن ها در مراسم روز پنج شنبه صورت گرفت، اعتراضی رسمی تهیه کند. این مراسم یکی از مراسم سالیانه سفارت انگلیس است.

تعدادی از میهمانان پس از برخورد به تظاهر کنندگان خشمگین که علیه آن ها شعار می دادند مجبور به بازگشت شدند؛ آن ها می گفتند “شرم به شما ایرانیانی که میروید شیرینی ملکه دروغ را بخورید”. از ساعتی مانده به شروع این مراسم، تظاهر کنندگان به پرتاب قوطی های آب، گوجه فرنگی و گلوله های رنگی به سوی مجتمع سفارت مشغول شدند و در تمام طول مراسم به این کار ادامه دادند.

پلیس ضد شورش سعی کرد تظاهر کنندگان را متفرق سازد و تعدادی از آنان را دستگیر نمود. مع ذالک دامنه تظاهرات به خیابان های مجاور کشیده شد که در آن جا تظاهر کنندگان با میهمانانی که در حال رفتن به مراسم بودند برخورد کردند. یک میهمان ایرانی گفت: “من در حالیکه در حال پارک اتوموبیل بودم مورد اهانت قرار گرفتم. واقعا ترسناک بود.”

این مزاحمت ها در حین ترک مراسم نیز ادامه داشت و برخی از میهمانان برای بازجویی بازداشت شدند. در این میان کارمندان سفارت چند مینی بوس تهیه کردند تا بقیه میهمانان را به مقصد برساند.

دیپلیمات های انگلیس از این حرکت بسیار خشمگین شدند. یکی از آن ها گفت: “حداقل اقدامی که باید انجام شود اعتراض سفارت به وزارت خارجه است که احتمالا با اعتراضی از سوی وزارت خارجه انگلیس به سفارت ایران در لندن همراه خواهد بود.”

هر چند تظاهرات در بیرون سفارت انگلیس در تهران امری عادی به شمار می رود، ولی این اولین بار است که میهمانی تولد ملکه مورد هدف قرار می گیرد.

این اعتراضات در زمانی اتفاق می افتد که تمام مراجع رسمی دولتی، ایرانیان را از هر گونه تماس با خارجیان و بخصوص غربی ها بر حذر می دارند و آن ها را تهدید می کنند. در میان 1500 نفر مدعوین این مراسم، تعدادی از هنرمندان، دانشگاهیان و افراد سرشناس ایرانی و نیز دیپلمات های سایر کشور و خبر نگاران حضور داشتند.

مراسم امسال در مطبوعات محافظه کار باز تاب یافته که پیش از برگزاری این مراسم این روزنامه ها، انگلیس را به استفاده از مراسم تولد ملکه به عنوان بهانه ای برای دعوت از “طبقه ممتاز” ایران متهم کردند. به گفته این روزنامه ها این حرکت بخشی از تلاش مشترک آمریکا و انگلیس برای بی ثبات کردن دولت اسلامی ایران است.

گاردین، 16 ژوئن