13 آبان باید تکرار شود

نویسنده

mehmanisefaratenglis.jpg

سعید محمودیان

“روح خدا به خدا پیوست” این جمله ای بود که بر روی تابلوی تبلیغاتی بزرگی در تقاطع خیابان منوچهری و خیابان فردوسی در مقابل در شرقی سفارت انگلیس به چشم می خورد.در زیر این تابلو، اما جوانان عضو بسیج، زیر آفتاب گرم جمع شده بودند و فریاد می زدند: “خانه روباه پیر تعطیل باید گردد”.

این شعار، نشان حرکتی بود اعتراضی به منظور جلوگیری از برگزاری جشن تولد ملکه انگلیس در سفارت انگلستان در تهران. به ویژه آنکه به نوشته کیهان، قرار بود ایرانیان زیادی هم در این جشن شرکت کنند.

این مراسم اعتراضی، طبق اعلام قبلی از ساعت 5 عصر پنج شنبه آغاز شد. شرکت کنندگان ابتدا با برگزاری یک کنفرانس خبری، و در حالیکه نیروهای ویژه و ضد شورش پلیس دور تا دور سفارت را محاصره کرده بودند، هدف خود را از تجمع در این مکان اعلام کردند.

معترضین در این جلسه خبری به این مساله نیز اعتراض داشتند که چرااین جشن تولد، یک روز پس از انفجار حرم امامین عسگریین در سامرا، برگزار می شود.

در همین ارتباط بود که مجری مراسم گفت: “کاسه صبر مسلمین جهان لبریز شده است و به شما که امروز در این جشن شرکت می کنید هشدار می دهیم که خود را هیزم خشم این ملت نکنید”.

در اینجا بود که حاضرین فریاد کشیدند: “وطن فروش خائن، خجالت خجالت”، “نوکران انگلیس، خجالت خجالت”.

و دختری چادری پلاکاردی را بالا گرفت که روی آن نوشته شده بود: “مجلس عیش و نوش در سرزمین اسلامی به چه معناست؟”

سپس نوبت به حسین دادخواه رسید که مجری او را نماینده اتحادیه تشکل های دانشگاه آزاد معرفی کرد. وی گفت: “امروز جنبش دانشجویی باید 13 آبان دیگری را رقم بزند”.


او افزود: “ما مصلحت طلب نیستیم، آرمان طلبیم. مصلحت طلبی متعلق به دولت است”. و لذا: “همین امروز باید به این مساله خاتمه دهیم”.

او که به شدت از سوی حاضرین تشویق می شد با شعار “نوکران انگلیس خجالت خجالت” سخنان خود را پایان داد.

در فاصله آمدن سخنران بعدی به روی صحنه، مجری مراسم گفت: “ما اگر بدانیم مقام عظمای ولایت از ما می خواهند که سفارت انگلیس هم همچون سفارت آمریکا باشد لحظه ای در این اقدام کوتاهی نخواهیم کرد”.

سپس مجتبی ابراهیمی که او نیز نماینده جامعه اسلامی دانشجویان معرفی شد، گفت: “ما می دانیم که چه هنرمندان و چه ایرانیان کثیفی به این جشن دعوت شده اند اما تا زمان ورودشان به داخل سفارت از افشای نام آنها خودداری می کنیم”.

در ادامه کفایتی، نماینده بسیج دانشجویی سخن گفت. او “خواستار محاکمه آمریکا و انگلیس و نیز اخراج سفیر انگلیس از ایران” شد و این خواست ها را “کمترین خواسته” حاضرین اعلام کرد.

مجری مراسم سپس از محمد افگانه خواست که رشته کلام را به دست گیرد و او را نماینده اتحادیه انجمن های اسلامی مستقل معرفی کرد.آقای افگانه اظهار داشت: “ما اکنون در مقابل خانه روباه هستیم.تنها جایگاه استعمارگر در تهران فقط همین سفارتخانه است. همین ها بودند که به علت شکست در مذاکره با ایران در حرم امامین در سامرا بمب گذاشتند”.

در پایان این کنفرانس خبری معترضین به شعار دهی پرداختند: “انگلیس جنایت می کند، خائن حمایت می کند”، “آمریکا و انگلیس ننگ به نیرنگتان”، “سفیر انگلستان اخراج باید گردد”، “هرکس که داخل بره از ملت ایران نیست”، “وای اگر خامنه ای حکم جهادم دهد” و…

آنگاه تجمع کنندگان به سینه زنی پرداختند و این شعار بر جمع حاکم شد که: “حسین حسین شعار ماست شهادت افتخار ماست”. همزمان پرتاب بادکنک های حاوی رنگ های قرمز و آبی به داخل سفارت نیز بالا گرفت که منجر به درگیری ماموران ضد شورش با معترضین شد. مامورینی که تنها در بیرون سفارت نبودند، بلکه از صبح در داخل نیز استقرار یافته بودند تا در صورت ورود معترضین به داخل سفارت با آنها برخورد کنند.

در میانه در گیری معترضین و ماموران نیروی انتظامی، ناگهان فردی فریاد زد: “برادر ها خواهر ها سرمان کلاه رفت، میهمانان از در شمالی در حال ورود به میهمانی هستند”. با این جمله همه به سمت خیابان “نوفل لوشاتو” دویدند و ماموران هم به دنبالشان.

در گیری در این خیابان شدت بیشتری داشت و تعداد زیادی از دختران بسیجی که یازهرا و یا فاطمه سرداده بودند با برخورد ماموران روبه رو شدند هر چند این برخوردها از حد معینی فراتر نرفت.

این تجمع در نهایت با دخالت پلیس در ساعت 7 به پایان رسید و میهمانان دعوت شده به این مراسم که در انتهای خیابان نوفل لوشاتو منتظر خاتمه ماجرا بودند، با همراهی ماموران وارد سفارت انگلیس شدند. به این ترتیب در ساعت 8 تقریبا کسی از مدعوین در خیابان نمانده بود و اتومبیل ها به داخل سفارت راه یافته بودند.تعداد اتومبیل های مهمانان بیش از 250 دستگاه بود که اغلب آنها نمره سیاسی داشتند؛ حدود 50 دستگاه نیز پلاک شان ایرانی بود.

با این حال با وجودی که برای این جشن حدود 1500 نفر دعوت شده بودند، اما تعداد زیادی در مراسم شرکت نکردند؛ و طبعا بیشتر غایبین، از مهمانان ایرانی بودند.

جالب اینکه پس ازاعتراض بسیجیان در مقابل سفارت انگلیس، وزیر بازرگانی ایران به همراه جفری آدامز سفیر انگلیس در تهران به مراسم کلنگ زنی بزرگترین سیلوی دنیا به ورامین رفتند.