هشدار به مسلح کردن شیعیان

نویسنده
فاکس نیوز

» گزارش فاکس نیوز از وضعیت عراق

دولت ایران، که اکنون کاخ سفید به عنوان یک شریک احتمالی در مبارزه با شورشیان عراقی به آن نگاه می‌کند،‌ همین چند ماه پیش از جانب وزارت خارجه این کشور به عنوان عامل شر در عراق معرفی شده‌ بود.

مقامات ضدتروریسم در گزارش خود درباره حامیان تروریسم، ‌نسبت به دخالت ایران در عراق هشدار داده اند. این گزارش می‌گوید:‌ “ایران به رغم وعده برای حمایت از ثبات در عراق،‌ به گروه‌های شبه نظامی شیعه این کشور کمک‌های مالی و آموزشی می‌کند.”

این هشدار نشان دهنده وضعیت پرچالش دولت اوباما است که در حال بررسی گزینه همکاری با ایران در مقابله با شورشیان سنی در عراق است.

مقامات ارشد دفاعی آمریکا به فاکس نیوز گفتند که جنگنده‌های سوریه روز شنبه به دو کاروان شورشیان داعش (دولت اسلامی عراق و شام) حمله کرده‌اند. منابع مطلع از این رویداد گفتند‌ هواپیماهای سوریه با کمک اطلاعات ایران حمله کرده‌اند. این اولین بار از زمان شورش داعش در عراق است که گزارش شده هواپیماهای سوری از مرز عراق گذر کرده‌اند. این حمله نشان از آینده‌ای دارد که در آن آمریکا، ایران و سوریه با یک دشمن مشترک در عراق می‌جنگند.

جان کری وزیر خارجه آمریکا به یاهونیوز گفته است: “اگر ایران به تمامیت و یکپارچگی عراق و توانایی دولت برای اصلاحات احترام بگذارد، ما آماده‌ایم برای همکاری سازنده با ایران گفتگو کنیم.”

یک مقام ارشد وزارت خارجه روز دوشنبه به فاکس نیوز گفت، ایران و آمریکا در حاشیه مذاکرات هسته‌ای در وین در مورد وضعیت عراق مختصرا صحبت کرده‌اند. این مقام گفته است که صحبت‌ها وارد جزئیات نظامی نشده و درباره تهدید داعش علیه کشورهای منطقه از جمله ایران و نیاز به عدم حمایت از فرقه‌گرایی در این کشور بوده است.

دولت اوباما به صراحت از برکناری بشار اسد حمایت کرده است و گزارش اخیر وزارت خارجه در مورد ایران سئوال‌های جدی در مورد همکاری ایران و آمریکا برای هدفی مشترک ایجاد کرده است.

گزارش ماه مارس هشدار داده بود که ایران با تقویت گروه‌های شیعه علیه اهداف آمریکا تلاش می‌کند. تنش‌های فرقه‌ای بخشی از دلایل قدرت گرفتن دولت اسلامی عراق و شام (داعش) در شمال عراق محسوب می‌شود. گزارش وزارت خارجه مشخصا عنوان می کند که ایران با همکاری حزب‌الله به شبه نظامیان عراق در فراهم کردن سلاح و ساختن مهمات کمک می‌کند.

کاخ سفید، وزارت خارجه و پنتاگون روز دوشنبه اصرار کردند که همکاری نظامی با ایران را در نظر ندارند. جان کایربی منشی رسانه‌ای پنتاگون به خبرنگاران گفت: “ما هیچ همکاری نظامی با ایران را در نظر نداریم. هیچ برنامه‌ای برای مشاوره با ایران در مورد فعالیت‌های نظامی در عراق وجود ندارد. قرارنیست هیچ عملیات مشترک نظامی با ایران انجام شود.”

احتمال همکاری با ایران علیه دشمن مشترک برخی از سرسخت‌ترین منتقدان دولت اوباما را از هم جدا کرده است. جان مک‌کین ایده اتحاد با ایران را “بالاترین حماقت” خواند. وی گفت: “این همان رژیمی است که خطرناک‌ترین گروه‌های شبه‌نظامی شیعه را آموزش داده و مسلح کرده است و همواره نوری المالکی را تشویق کرده برنامه فرقه‌گرایانه‌ای را دنبال کند؛ موشک هایی را که به سفارت آمریکا در بغداد شلیک شد فراهم کرده و در خاورمیانه و جهان فعالیت‌های تروریستی انجام می دهد و از خاک و آسمان عراق برای رساندن سلاح به رژیم سوریه استفاده می‌کند.”

وی هشدار داد که منافع ایران و آمریکا با هم در یک راستا نیست و دخالت آنها می‌تواند با شعله‌ور کردن تنش‌های فرقه‌ای و پیوستن سنی‌های بیشتری به داعش وضعیت عراق را بدتر کند.

اما سناتور لیندزی گراهام که در اکثر موارد با مک‌کین موافق است این موضوع را به همکاری آمریکا و استالین در جنگ جهانی دوم تشبیه کرد، چون استالین “به بدی هیتلر نبود”. او در سی‌ان‌ان گفت: “ایران می‌تواند کمک‌هایی فراهم کند تا از سقوط بغداد جلوگیری کند.”

منبع: فاکس‌نیوز - 17 ژوئن