قبل از پایان رای گیری رییس جمهور را مشخص کردند!

بهرام رفیعی
بهرام رفیعی

» افشاگری علیه محصولی در جلسه رای اعتماد وزرا

روز گذشته مجلس  درحالی به گزینه های پیشنهادی محمود احمدی نژاد برای وزارتخانه های رفاه و تامین اجتماعی، آموزش و پرورش و نیرو رای اعتماد داد که این بار نیز صادق محصولی درمیان این گزینه های معرفی شده مخالفانی جدی داشت و نهایتا با آرای بسیار پایین تایید شد.

دیروز در جریان بررسی صلاحیت این سه وزیر باقی مانده از دولت محمود احمدی نژاد، نمایندگان با دادن 217 رای موافق به حمید رضا حاجی بابایی برای وزارت آموزش و پرورش، 210 رای موافق به مجید نامجو برای وزارت نیرو و 149 رای موافق و 95 رای مخالف  و 21 رای ممتنع صادق محصولی را برای وزارت رفاه و تامین اجتماعی تایید کردند.

این درحالی بود که بسیاری از نمایندگان مجلس روز گذشته علی رغم تلاش های حامیان دولت در مجلس برای کسب رای اعتماد بالای گزینه های پیشنهادی و حاشیه های فراوانی که در این جلسه بوجود آوردند، دربرابر صادق محصولی وزیر کشور سابق احمدی نژاد و گزینه معرفی شده وی برای وزارت رفاه و تامین اجتماعی موضع گیری کرده و با وزارت وی مخالفت کردند.

هرچند تلاش حامیان دولت برای کسب آرای بالای وزرای پیشنهادی احمدی نژاد کارساز شد و دو گزینه او برای وزارت آموزش و پرورش و نیرو با آرای بالایی رای اعتماد کسب کردند، اما مخالفان صادق محصولی علاوه بر برشمردن ابهامات فراوان درباره ثروت هنگفت وی، داشتن پرونده های مفتوح در برخی از پروژه های نفتی، این بار برگزاری نادرست انتخابات اخیر ریاست جمهوری و حوادث روی داده پس از آن را از جمله ضعف های محصولی برای تصدی پست وزارت در کابینه دولت دانستند و به همین دلیل آرای موافق کمتری به وی اختصاص دادند.

پیش از این نیزبسیاری از نمایندگان مجلس در زمان معرفی صادق محصولی برای تصدی پست وزارت کشور نیز با وزارت وی مخالفت کرده بودند.

جلسه رای اعتماد سه گزینه پیشنهادی احمدی نژاد برای وزارتخانه های آموزش و پرورش، نیرو و رفاه و تامین اجتماعی در حالی روز گذشته برگزار شد که پیش از این مجلس از دادن رای اعتماد به گزینه های قبلی یعنی سوسن کشاورز، محمد علی آبادی و فاطمه آجرلو برای تصدی این وزارتخانه ها خودداری کرده بود.

پس از برگزاری نخستین جلسه بررسی صلاحیت وزاری پیشنهادی کابینه احمدی نژاد، محمد رضا باهنر به صراحت از دخالت رهبر برای تایید وزرای پیشنهادی خبر داد و اعلام کرد که “اگر توصیه رهبری نبود احتمال داشت که ۸ الی ۹ نفر از وزرا رأی نیاورند.”

 

وزارت سرقفلی نیست که توزیع شود

جلسه رای اعتماد سه وزیر باقی مانده دولت احمدی نژاد درحالی برگزار شد که حاجی بابایی و نامجو دو وزیر پیشنهادی وی برای آموزش و پرورش و نیرو سخنران مخالف نداشتند. اما در مقابل صادق محصولی سخنرانان مخالف فراوانی داشت که جدای از بی برنامگی وی برای پست وزارت رفاه، انبوه پرونده ها ی شخصی وی را نیز مورد تاکید قرار می داند.

نخستین مخالف محصولی، یونس اسدی نماینده مشکین شهر بود که بار دیگر و بعد از آنکه مهدی کروبی در مناظره با احمدی نژاد به پرونده نفتی محصولی اشاره کرد، به این موضوع در مجلس پرداخت.

یونس اسدی تصریح کرد: “چندین پرونده در سازمان تعزیرات حکومتی در استان اردبیل برای بحث سوآپ نفتی مفتوح است که محصولی در قبال آنها مسئول است و باید بگوید که چه سوءاستفاده‌هایی در سوآپ‌های نفتی بین جمهوری آذربایجان که نفت و گازوئیل را از ایران به سمت نخجوان حمل می‌کردند انجام شده است.”

دومین مخالف وزارت محصولی، مهدی سنایی، عضو فراکسیون خط اماممجلس بود که در ابتدای نطق خود تاکید کرد: “عدم تخصص آقای محصولی از دلایل عمده مخالفت من با وزارت ایشان در سمت وزارت رفاه است.”

سنایی در ادامه گفت: “وحی منزل نیست که آقای محصولی حتما وزیر باشد، یک بار برای وزارت نفت، یکبار برای وزارت کشور و الان برای وزارت رفاه پیشنهاد شود. بالاخره تخصص ایشان چیست؟ نفت، کشور، رفاه یا سیاست؟”

این نماینده فراکسیون اقلیت مجلس در ادامه افزود: “وزارت سرقفلی نیست که توزیع شود. شغل‌های زیادی وجود دارد، ایشان نیز چنان که نقل می‌کنند اخلاق حسنه دارد و می‌تواند در محل‌هایی که تخصص دارد و نقض قواعد و نرم‌های ما نیست، خدمت کند.”

مهدی سنایی همچنین در بخش دیگری از اظهاراتش با اشاره به حوادث روی داده در انتخابات و  پس از که در دوره وزارت کشور صادق محصولی اشاره کرده و گفت: “ایشان در دوره وزارت کشورشان جزء ضعیف‌ترین وزرا از جهت تعامل با مجلس بودند. باید بین حضور 40 میلیونی و شکوهمند مردم در انتخابات و عملکرد وزارت کشور تفکیک کنیم. ای بسا وزارت کشور با اطلاع‌رسانی صحیح و به موقع و با اعتمادسازی می‌توانست جلوی برخی حوادث و تردیدها را بگیرد.”

 

مخالفت مطهری و ماجرای انتخابات

اظهارات این دونماینده مجلس در مخالفت با وزارت صادق محصولی در حالی بود که علی مطهری از اعضای فراکسیون اصولگرایان نیز مخالفت جدی خود با وزارت صادق محصولی را عنوان کرد، مخالفتی که حتی موجب درگیری در مجلس شد.

مطهری در ابتدای سخنانش در مخالفت با وزارت صادق محصولی با اشاره به سوء مدیریت  و همچنین ثروت هنگفت وی گفت: “به طور طبیعی چنین ثروتی اندوخته نمی‌شود و سخنان رئیس‌جمهور در رای اعتماد قبلی هم قانع‌کننده نبود و محصولی می‌تواند در پست دیگری همچون معاونت رئیس‌جمهور که به رای اعتماد مجلس نیاز ندارد، به خدمت خود ادامه دهد.”

فرزند آیت الله مطهری در ادامه سخنانش با اشاره به این که اظهارات او و مخالفان دیگر محصولی ربطی به صحت انتخابات ندارد، تاکید کرد: “حرف ما این است که نحوه مدیریت انتخابات ریاست‌جمهوی در وزارت کشور به گونه‌ای بود که ادعای واهی تقلب در انتخابات، در میان بخشی از جامعه زمینه پذیرش پیدا کرد.”

این نماینده فراکسیون اصولگرایان در مجلس در ادامه خاطر نشان کرد: “یکی از نشانه‌های این سوءمدیریت محصولی در نحوه اعلام نتایج این انتخابات بروز یافت، وزارت کشور در حالی که هنوز رای‌گیری در تهران تمام نشده بود، از پیروزی رئیس‌جمهور خبر داد که این امر نشانه سوءتدبیر و سوءمدیریت وزیر کشور وقت یعنی آقای محصولی است.”

مطهری در ادامه همچنین با اشاره به حمله نیروهای لباس شخصی و انتظامی به کوی دانشگاه، حمله ماموران انتظامی به مجتمع مسکونی سبحان و فجایع روی داده در بازداشتگاه کهریزک که در دوره مدیرت محصولی در وزارت کشور روی داده، تصریح کرد: “اینکه بگویند عناصر سرخود این کارها را کرده‌اند، پاسخ قانع‌کننده ای نیست. وزیر کشور مسوول امنیت داخلی کشور است، همانطور که پس از سقوط هواپیما، وزیر راه باید به دلیل سهل‌انگاری کارکنانش برکنار شود، وزیر کشور هم در چنین مواردی نباید بگوید که به من مربوط نیست و کاری از دست من برنمی‌آمد. حداقل باید اعتراض می‌کرد و یا عذرخواهی می‌کرد.”

این اظهارات مطهری در حالی بود که مهدی کوچک زاده یکی  از حامیان محمود احمدی نژاد در زمان نطق وی به عنوان مخالف به شدت به رییس مجلس اعتراض می کرد که علی لاریجانی اعتراض و تذکر وی را وارد ندانست اما با این حال کوچک زاده خود را به جایگاه هیات رییسه رسانده و لاریجانی را تهدید کرد.

همچنین درحالی که مطهری درحال مخالفت با وزارت محصولی بود، وی صحن مجلس را ترک کرده و پس از پایان مخالفت ها به مجلس بازگشت.

 

حمایت احمدی نژاد از یار دیرین

این مخالفت ها با وزارت صادق محصولی بخصوص درباره سوء مدیریت وی در زمان تصدی پست وزارت کشور و برگزاری پر اشکال انتخابات درحالی بود که محمود احمدی نژاد در ابتدای این جلسه دوره تصدی وزارت کشور توسط وی را از برجستگی های دوران کاری وی برشمرده و گفته بود: “وی زحمات فراوانی در وزارت کشور متحمل شد بار سنگین مهمترین وزارت خانه را بر دوش کشید به درستی و با پاکی و با موفقیت کار را انجام داد امروز هم ایشان مصمم است در خدمت دولت، در خدمت شما و در خدمت ملت یک بار سنگین مسئولیت را بر دوش بگیرد و کار مهم وزارت رفاه را جلو ببرد.”

احمدی نژاد با بیان این نکته که “محصولی مرد کارهای بزرگ است” همچنین درباره علت معرفی وی برای تصدی پست وزارت رفاه و تامین اجتماعی تاکید کرده بود “امیدواریم با کمک هم بتوانیم هم هدفمند کردن یارانه ها را پیش ببریم و هم در جهت اهداف وزارتخانه کارهای بزرگی انجام بدهیم و بتوانیم بیمه همگانی تمامین اجتماعی همگانی برقرار کنیم.”

صادق محصولی از جمله نزدیکان سالهای دور محمود احمدی نژاد و از سرداران سابق سپاه پاسداران در استانهای آذربایجان شرقی و غربی است که در فاصله سالهای پس از جنگ به ثروت هنگفت میلیاردی دست یافت. محصولی همزمان با استانداری محمود احمدی نژاد اردبیل در یک مزایده برنده‌ی قرارداد نفتی نخجوان شد و ثروتش بدانجا رسید که امروز به گفته‌ی خود وی “بالغ بر۱۶۰میلیارد تومان”است.

وی همچنین بعد از ریاست جمهوری احمدی‌نژاد نیز، وامی بالغ بر ۴۰۰میلیاردتومان از دولت گرفت و نام او در لیست ۲۰۰ نفره‌ی وزیر اقتصاد از وام‌گیرندگان کلان دولت قراردارد.

او پیش از تصدی وزارت کشور و وزارت رفاه کنونی  پیش از این یک بار برای تصدی وزارت نفت نیز از سوی احمدی نژاد به مجلس پیشنهاد شد که نمایندگان مجلس صلاحیتش را تایید نکرده و به وی رای اعتماد ندادند.