قالیباف، به دنبال افشاگری در تلویزیون

سامناک آقایی
سامناک آقایی

» مشاور احمدی نژاد: مخالفان واگذاری مترو "بچه های بداخلاقند"

دیروز همزمان با علام مخالفت شورای شهر تهران با واگذاری متروی پایتخت به دولت، سایت آینده خبر داد که محمدباقر قالبیباف قصد دارد طی چند روز آینده با حضور در تلویزیون سکوت چند ماهه خود را در قبال “اقدامات پشت پرده دولت علیه شهرداری تهران” بشکند.  از سوی دیگر، مشاور مطبوعاتی احمدی نژاد مخالفان واگذاری مترو به دولت را “بچه های بد اخلاق و بی تربیت” خواند.


مشاور مطبوعاتی احمدی نژاد و توهین به منتقدان

به نوشته ایرنا، خبرگزاری رسمی دولت، دیروز علی اکبر جوانفکر مشاور مطبوعاتی احمدی نژاد طی یادداشتی با عنوان “اوقات تلخی بچه های بداخلاق” در وبلاگ شخصی خود، مطالب منتشر شده در منابع مختلف خبری و تحلیلی در خصوص تصمیم احمدی نژاد برای انتقال مسوولیت متروی تهران از شهرداری به دولت را نتیجه تلاش سیاسی رسانه های مخالف دولت یا تحت نفوذ شهردار تهران دانست.
 جوانفکر در ادامه یادداشت خود در دفاع از تصمیم احمدی نژاد نوشت: خبرگزاری مهر وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی، سردمدار این موج سازی رسانه ای بود که آفند تبلیغاتی خود را با انجام مصاحبه های مدیریت شده علیه تصمیم رئیس جمهور در روز جمعه به انجام رساند و حتی به این نیز بسنده نکرد و اطلاعات مندرج در برخی از مصاحبه ها را با خبرسازی و در قالبهای جدید تنظیم و به فضای رسانه ای کشور تزریق کرد تا روزنامه های اصلاح طلب و برخی مدعیان اصولگرایی نظیر همشهری، جام جم، خبر و تهران امروز، بازتاب دهنده صدای واحدی از ستیز با دولت و مخالفت با تصمیم رئیس جمهور برای حل مشکل میلیونها شهروند تهرانی استفاده کننده از مترو باشند.

مشاور مطبوعاتی احمدی نژاد ادامه داد: صدای واحدی که از بوق های تبلیغاتی اصلاح طلبان و مدعیان اصولگرایی به گوش می رسد، حامل هیچ پیام خوشایندی برای دلسوزان انقلاب نیست، بویژه هنگامی که این همصدایی، بازتابی از تلاش غیردوستانه تبلیغاتی علیه یک دولت مردمی و سخت کوش و رئیس جمهور منتخب ملت باشد.

در واکنشی متفاوت به مساله انتقال مدیدیت مترو، مصطفی کواکبیان نماینده مردم سمنان و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در جریان مناظره ای تاکید کرد: اقدام دولت در طرح این موضوع کاملا سیاسی است و با این کار قصد ناکارآمد نشان دادن مدیریت شهری در تهران را دارد. عجیب است احمدی‌نژاد که ادعا می‌کند به دنبال کوچک کردن دولت است مسائلی خلاف قانون را از سیمای جمهوری اسلامی برای توجیه تمام بی‌توجهی‌های خود به مسائل شهر تهران مطرح می‌کند.

 
شورای شهر تهران مخالف است
 در همین ارتباط، مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران و همچنین محمد علی نجفی عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران روز گذشته بعد از پایان جلسه این شورا در اظهار نظرهای جداگانه ای از مخالفت شورای شهر تهران با تصمیم احمدی نژاد خبر دادند.
  به نوشته ایسنا، روز گذشته رئیس شورای شهر تهران در خصوص تصمیم احمدی نژاد تصریح کرد: تاکید شورای شهر تهران این است که وفق مقررات و قوانین عمل کنیم و اگر در مورد مساله‌ای نیاز به اصلاح قانون است، این اتفاق صورت گیرد، اما در حال حاضر توسعه و بهره‌برداری از مترو بر اساس قوانین موجود در اختیار شهرداری‌های کل کشور است.
 مهدی چمران در توضیح بیشتر این مساله اظهار داشت: برای تغییر این وضعیت یا ریاست جمهوری می‌تواند از اختیارات قانون اساسی استفاده کند و یا قوانین موجود مرتبط با این موضوع را در مجلس شورای اسلامی تغییر دهد. تجربه ما این است که اگر مجموعه‌های نظیر مترو به صورت غیردولتی مدیریت شوند، نتایج بسیار بهتری خواهد داشت و در حال حاضر نیز این تجربه در حال اجراست.
 محمد علی نجفی نیز در اظهار نظری مشابه، ضمن تاکید بر مخالفت کامل شورای شهر تهران با طرح الحاق مترو به دولت، در جمع خبرنگاران و در واکنش به تصمیم احمدی نژاد که از طریق شبکه پنج تلویزیون کشور اعلام شد، گفت: قبل از تغییر در قوانین صریح و فعلی، طرح این گونه مسایل به صورت عمومی منجر به ایجاد هیجان منفی در جامعه، مدیریت منفی و دولت می‌شود که به هیچ وجه به صلاح نیست. در مورد این مسایل دستگاه‌های نظارتی تاکنون بررسی‌هایی را داشته‌اند و هر بار حق را به شهرداری داده‌اند.
 
قالیباف به دنبال پاسخگویی در تلویزیون
 یک سایت نزدیک به شهردار تهران روز گذشته بدون اشاره مشخص به طرح مترو نوشت: به زودی شهردار تهران در خصوص سناریوها و کارشکنی های دولت علیه شهرداری تهران پرده از حقایق اصلی برخواهد داشت.
 سایت” آینده” با انتشار گزارشی در این باره متذکر شد: درحالی‌که طی چند ماه گذشته، دولت و رسانه‌های زنجیره‌ای از تمامی توان برای فلج کردن و بحرانی نشان دادن مدیریت شهری تهران استفاده کرده‌اند، محمدباقر قالیباف برای پرهیز از ایجاد تنش اقدام به سکوت کرده بود، اطلاعات خبرنگار “آینده” از شکسته شدن سکوت شهردار تهران و افشای بخشی از حقایق پشت‌صحنه حکایت دارد.
 به نوشته این گزارش: شهردار تهران قرار است هفته آینده با حضور در یک برنامه زنده تلویزیونی، با پاسخ دادن به اتهامات و ادعاهای مقامات دولتی و رسانه‌های زنجیره‌ای، بخشی از کارشکنی‌ها و اخلالات گسترده در مدیریت شهری تهران از سوی برخی مقامات اجرایی و محافل وابسته به آنان را افشا کند.
 همین گزاش با اشاره به “گوشه هایی از اجزای سنایوهای تبلیغاتی علیه شهردار تهران توسط حامیان دولت” ادامه می دهد: سناریوسازی برای بزرگ نمایی یک ریزش محدود در تونل توحید که امری طبیعی در یک پروژه است و تنها یک کشته بر جای گذاشت، در حالی صورت گرفت که بیش از150 نفر در سانحه سقوط هواپیمای روسی در قزوین و مشهد کشته شده‌اند، اما رسانه‌های دولتی به کشته‌شدن یک نفر چند برابر دو سانحه سقوط هواپیماپرداختند. پس از سناریوسازی برای تونل توحید، اخلال در فعالیت تاکسی‌رانی، یک‌طرفه کردن خیابان ولی‌عصر(عج) و سپس ایجاد بحران در سامانه BRT، در دستور کار رسانه‌های زنجیره‌ای و محافل دولتی قرار گرفت و پس از آن متروی تهران هدف بعدی این سناریوسازی قرار گرفت و دولت با تمام توان شامل دکتر احمدی‌نژاد، ‌رئیس ستاد تبصره 13 و فراکسیون حامیان دولت در مجلس و تمام رسانه‌های وابسته وارد موضوع شدند که اوج آن سخنان دکتر احمدی‌نژاد در شبکه پنجم سیما بود.
 سایت آینده افزوده: گفتنی است روز گذشته محمد باقر قالیباف از افتتاح تونل توحید در روز عید غدیر خم خبر داد و تاکید کرد که شهرداری تهران هیچ پروژه و یا طرح در دست اجرا را متوقف نخواهد کرد.

یادآوری موضع احمدی نژاد در دولت اصلاحات
 در .اکنشی دیگر به تصمیم احمدی نژاد در خصوص پروژه متروی تهران، یک سایت دیگر نزدیک به محمدباقر قالیباف روز گذشته به افشای یک نامه احمدی نژاد پرداخت که وی در دوره شهرداری خود خطاب به سید محمد خاتمی رئیس جمهور دولت اصلاحات نوشته بود.

به نوشته سایت “فردا”، در این نامه احمدی نژاد به عنوان مجری و رئیس مدیرت شهری تهران از رئیس جمهور اصلاحات در خواست پول، امکانات و اختیارات کرده بود؛ یعنی همان سه ابزاری که طی چهار سال گذشته احمدی نژاد به عناوین و بهانه های مختلف و گاها سیاسی از دادن آن به شهرداری تهران برای تسریع در احداث خط متروی تهران سرباز زده است.

احمدی نژاد در نامه خود خطاب به رئیس جمهور سابق ضمن انتقاد از عملکرد دولت در قبال شهرداری، نوشته: شهرداری سازمانی است عمومی و مستقل با ماهیت حکومتی و موضوعیت محلی، که قانوناً در زمره نهادها و موسسات عمومی غیردولتی (غیرتابع و غیروابسته به قوه مجریه) محسوب می‌شود.