اعتراف به خرید قطعات موشکی برای ارسال به تهران

نویسنده

» نگاه لوس آنجلس تایمز به اعتراف یک ایرانی - آمریکایی

ابی سول

 

یک مرد ایرانی ساکن وود هلیز به اتهام صادرات غیرمجاز قطعات موشک و دستگاه های کنترل رادیویی به ایران محکوم شناخته شد.

داوود بنی عامری 38 ساله در دادگاه فدرال ایلینوی به اتهام صادرات کالا و دانش فنی به ایران بدون کسب مجوز و نیز اتهام تلاش برای صادرات تجهیزات دفاعی بدون مجوز، محکوم شناخته شد.

بنی عامری یک شهروند ایرانی است که با اقامت دائم قانونی به زندگی در آمریکا اقامت داشته و یک شرکت صادراتی را مدیریت می کرده است. وی در سپتامبر 2009 بازداشت شد و اتهامات علیه وی در ماه دسامبر همان سال عنوان شد.

وی به همکاری با اندرو تلمی 40 ساله، یک ایرانی ساکن سن فرناندو ولی، و سید مجید موسوی، شهروند ایرانی ساکن ایران و صاحب یک شرکت وارداتی متهم شده است.

تلمی محکوم شناخته نشد و در انتظار دادگاه است. موسوی فراری است و گمان می رود که در ایران  باشد.

بر اساس حکم اولیه محکومیت بنی عامری، وی برای خرید سه کیت رادیویی مارکونی از یک شرکت مستقر در ایلینوی در سال 2008 مذاکره کرده بود و این تجهیزات را برای برادرش در دوبی ارسال کرده بود تا از طریق وی به ایران فرستاده شود. بنی عامری گفت این معامله به درخواست موسوی صورت گرفته است.

موسوی سال بعد خواستار صادرات 10 آداپتور رابط برای سیستم های موشکی تاو 1 و تاو 2 به ایران شد.

بنی عامری در ای- میلی به موسوی گفته بود برای صادرات قطعات نیاز به مجوز است ، “اما به هر حال من یک کاری می کنم.”

وی اضافه کرده بود: “ضمناً این افراد احمق سعی کرده بودند قطعات را مستقیماً از تهران بخرند… اینطور که من فهمیدم این آداپتورهای رابط در سیستم ها بکار می روند و در آمریکا به عنوان قطعات نظامی محسوب می شوند. به آنها بگو اگر یک هواپیما می خواستند، کار آسانتری بود.”

بنی عامری ذکر کرده است که تلمی در مذاکره برای خرید قطعات موشک از شرکتی در ایلینوی، که بدون اطلاع آنها تحت نظر مقامات قانونی بوده، به وی کمک کرده است.

بنی عامری و تلمی کار خرید قطعات با بهای 9,450 دلار را در سپتامبر 2009 انجام دادند و قصد داشتند این قطعات را به دوبی و سپس از آنجا به ایران بفرستند. بنی عامری قصد داشت برای تسهیل انتقال این قطعات به دوبی پرواز کند اما در 9 سپتامبر و قبل از آنکه موفق به ترک کشور شود، در فرودگاه بین المللی لوس آنجلس دستگیر شد. قطعات موشکی نیز هرگز ارسال نشد.

پاتریک پوپ، معاون دادستانی آمریکا از ابراز نظر در خصوص مقصد نهایی قطعات موشکی خودداری کرد.

توماس برندستر، وکیل مدافع بنی عامری گفت موکلش تا حدودی به دلیل مستندات ویدئویی موجود در پرونده، به این نتیجه رسید که رفتن به دادگاه بی ثمر خواهد بود. برندستر گفت موکل وی علاوه بر حرفه صادرات، صاحب یک جایگاه بنزین در لوس آنجلس است و دارای یک همسر و دو فرزند خردسال است.  

وی گفت هزاران نفر هستند که با یا بدون مجوز به ایران کالا صادر می کنند. وی بنی عامری را یک عضو کارآمد جامعه خواند که “یک تصمیم اشتباه” گرفته است.

وی گفت: “این ماجرا برای خانواده اش، همسرش و فرزندانش ناگوار بوده است.”

بنی عامری با محکومیت حداکثر 30 سال زندان و پرداخت جریمه 500هزار دلاری روبروست. دستگاه قضائی موافقت کرد در ازای پذیرفتن اتهامات توسط وی،  طول دوره زندان را به 46 تا 57 ماه کاهش دهد.

وی در بازداشت باقی می ماند و حکم وی در روز 4 اوت اعلام خواهد شد.

منبع: لوس آنجلس تایمز- 1 ژوئن