پشت ویترین

نویسنده
نسرین تبریزی

تازه های بازار کتاب…

 

تشکل های دانشجویی: به ضمیمه مجموعه قوانین تشکل های دانشجویی

به اهتمام: محمد جواد جاوید

452ص، تهران: پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی، 1389، چاپ اول

این کتاب که به صورت یک مجموعه مقاله است، ابعاد گوناگونی از ساختار و فعالیت های انجمن های دانشجویی در کشورهای جهان و ایران را روشن       می کند. عناوین بعضی از این مقالات و نویسندگان آنها عبارت انداز: «بازخوانی یک تجربه: شکل گیری نهادهای دانشجویی جدید/ابوالحسن ریاضی»، «تاثیر تشکل و صنف بر توسعه و تولید دانش در دانشگاه/سارا محمد کمال»، «ساختار تشکل های دانشجویی فرانسه/شادی ضابط، فهیمه سادات طباطبایی»، «وضعیت انجمن های دانشجویی در دانشگاه تهران/ترکان عینی زاد، مهدیه السادات رضوی»، «آسیب شناسی تشکل های دانشجویی/افشین متقی، سمیرا متقی» و «آسیب شناسی جایگاه انجمن های دانشجویی در دانشگاه های ایران/ سید حسن حسینی». کتاب با مجموعه ای از آیین نامه ها، دستور العمل ها و قوانین مربوط به ایجاد و فعالیت تشکل های دانشجویی به پایان می رسد.

انگلیس و اشغال ایران در جنگ جهانی اول

نویسنده: محمد قلی مجد

ترجمه: مصطفی امیری

603ص، تهران: موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی، 1390، چاپ اول

این کتاب که به وسیله یکی از استادان بازنشسته دانشگاه «پنسیلوانیا» در آمریکا نوشته شده و اصل آن به زبان انگلیسی است، به شرح مستند اشغال ایران به دست نیروهای انگلیسی در زمان جنگ جهانی اول، علی رغم اعلام بی طرفی دولت ایران، می پردازد. مبنای این بررسی، اسناد منتشر نشده آمریکایی است که برای نخستین بار، پرده از کشتار مردم بی دفاع ایران به دست نیروهای اشغالگر برداشته است. توصیف چگونگی قتل عام عشایر سوسنگردی و سرکوب جنبش مردمی جنگل، تحمیل پلیس سرکوبگر جنوب و کشتار عشایر فارس، تشکیل پلیس شمال، حمایت از ورود شبه نظامیان مسیحی به ایران که منجر به کشتار مردم آذربایجان گردید و… از جمله مسائل طرح شده در این اثر است. نکته بدیع در این پژوهش، تلاش انگلیسی ها در تحریف جمعیت ایران و سرپوش بر قتل و غارت و ایجاد قحطی است. نویسنده معتقد است که جنگ جهانی اول و قحطی بزرگ سال های 1917 تا 1919 میلادی در ایران، بزرگترین مصیبت تاریخ این مملکت، و حتی به مراتب خانمان سوزتر از حمله مغول در قرون وسطی بود. قحطی ناشی از اشغال ایران در آن سال ها، یکی از بزرگترین قحطی ها و فجایع تاریخ است.

فرهنگ واژه های مصوب فرهنگستان: دفتر هشتم

تدوین: گروه واژه گزینی

598ص، تهران: فرهنگستان زبان و ادب فارسی، 1390، چاپ اول

دفتر هشتم از مجموعه «فرهنگ واژه های مصوب فرهنگستان»، شامل حدود 3900 واژه است و در سه بخش جداگانه تنظیم شده است: بخش اول، شامل واژه های مصوب به ترتیب الفبای فارسی، همراه با تعریف است. بخش دوم، به فهرست واژه ها به ترتیب الفبای لاتین اختصاص دارد. بخش سوم، شامل فهرست واژه ها بر اساس حوزه کاربرد و به ترتیب الفبای لاتین است. در ترتیب و تنظیم واژه های این دفتر نیز مانند دفترهای پیشین، مترادف ها در زیر مدخل اصلی ذکر شده و در عین حال در جایگاه الفبایی خود نیز آمده است.

عصر طلایی مطبوعات ایران (1304-1299 شمسی)

نویسنده: فیاض زاهد

328ص، تهران: خانه تاریخ وتصویر ابریشمی، 1390، چاپ اول

این کتاب، پژوهشی است درباره وضعیت و فعالیت مطبوعات تهران، در فاصله سال های 1299 تا 1304 خورشیدی. از آنجا که این دوره، از پرافت و خیزترین دوره های تاریخ معاصر ایران است، مطالعه جراید و مطبوعات آن، علاقمندان را با بسیاری از رویدادهای اجتماعی و سیاسی در این فاصله زمانی، بیشتر آشنا می کند. محور اصلی این پژوهش، مقالات مطبوعات متنوع آن دوره و تحلیل روند تاریخی، با تکیه بر متون و مطالب آنها است. عناوین بعضی از مباحث کتاب عبارت انداز: «کودتای سوم حوت»، «قرارداد 1919»، «احساس حقارت»، «سید ضیاء الدین طباطبایی»، «قوام السلطنه از زندان تا وزارت»، «کابینه مشیرالدوله»، «صدارت رضا خان»، «رضا خان جمهوری می خواهد»، «قتل عشقی»، «تغییر سلطنت» و…

شناسه موزه های ایران (مصور، رنگی)

نویسنده: ژاله مجیب

704ص، تهران: موزه علوم و فناوری جمهوری اسلامی ایران، 1390، چاپ اول

این کتاب، شامل مشخصات موزه های گوناگون مناطق مختلف ایران است. این موزه ها، بر اساس استان دسته بندی و معرفی شده اند. کتاب با موزه های آذربایجان شرقی آغاز می شود و با موزه های استان یزد به پایان می رسد. اطلاعات ارائه شده درباره هرموز عبارت انداز: نام موزه، محل (استان، شهر)، سازمان موسس موزه، نشانی، تلفن، زمینه اصلی فعالیت تخصصی موزه، تاریخ تاسیس، روزها و ساعات بازدید، نام مدیر و بهای بلیط ورودی.

فهرست واره تاریخ ادبیات ایران: از صدر اسلام تا سال 1357 ه. ش

به اهتمام: کاظم دزفولیان

528ص، تهران: انتشارات طلایه، 1390، چاپ اول

این کتاب، فهرست واره ای است مختصر و مفید از زندگانی، احوال و آثار شاعران و نویسندگان و همچنین برخی از فلاسفه، متکلمین، فقها، ریاضی دانان، اطباء و… این فهرست واره در واقع خلاصه و چکیده ای است از چند کتاب تاریخ ادبیات، مانند: «تاریخ ادبیات در ایران/ذبیح الله صفا»، «از صبا تا نیما/یحیی آریان پور»، «از نیما تا روزگار ما/یحیی آریان پور»، ‌«تاریخ نظم و نثر فارسی/سعید نفیسی»، «تاریخ تحلیلی شعر نو/محمد شمس لنگرودی»، «صد سال داستان نویسی/حسن میرعابدینی»، «پژوهشگران معاصر ایران/هوشنگ اتحاد» و… در این مجموعه، فقط اسامی شاعران و نویسندگانی آمده است که از آنها اثر یا آثاری به جا مانده است. اسامی شاعران و نویسندگان و علمای هر دوره به ترتیب حروف الفبا ثبت شده است.

درآمدی بر ساختار اسطوره ای شاهنامه

نویسنده: بهار مختاریان

280ص، تهران: نشر آگه، 1389، چاپ اول

این کتاب، مجموعه مقالاتی است درباره ساختار اسطوره ای «شاهنامه». این مقالات نشان می دهند، که اگر چه «شاهنامه» اثری ادبی است، اما از لحاظ محتوایی در پیوند با اسطوره های اقوام هند و اروپایی قرار دارد و درک محتوای اسطوره ای این اثر، تنها در برقرار کردن پیوند میان این محتوا و اسطوره های هند و اروپایی و نیز افسانه های ایرانی (داستان های پریان) امکان پذیر است. عناوین برخی از مقالات این مجموعه عبارت انداز: «تاریخچه اسطوره شناسی و نقدی بر اسطوره شناسی ایران»، «تهمینه کیست؟»، «اکوان دیو: اکومن یا اکوای دیو»، «سیاوخش و بالدر: پژوهشی تطبیقی در اسطوره شناسی هند و اروپایی»، «خاستگاه اسطوره ای نام سیاوش»، «اسطوره فریدون در روایات ایرانی»، «اسطوره فریدون و ضحاک» و «ساختار تغذیه در اسطوره مشی و مشیانه». 

تمامیت ارضی ایران: سیری در تاریخ مرزهای ایران/جلد اول

نویسنده: محمدعلی بهمنی قاجار

850ص، تهران: موسسه مطالعات و پژوهشهای سیاسی، 1390، چاپ اول

از ابتدای قرن نوزدهم میلادی، تمامیت ارضی ایران بارها نقض شد و هر بار قدرت های بزرگ جهانی، گوشه ای از این سرزمین پهناور و کهن را از آن جدا کردند، بدون این که واکنش مناسب و درخور توجهی از سوی حکومت های مرکزی انجام گیرد. در کتاب حاضر که جلد اول از یک مجموعه دو جلدی است، موضوع تمامیت ارضی ایران در دوران «پهلوی اول» یعنی در فاصله سال های 1299 تا 1320 خورشیدی، مورد بررسی قرار گرفته است. این پژوهش متکی به اسنادی است که بسیاری از آنها، برای نخستین بار منتشر می شود. در حقیقت روش پژوهش، به صورت کتابخانه ای بوده و بهره گیری از اسناد در اولویت قرار داشته است. شیوه پژوهش، توصیف تحولات مرزی ایران با گزارش دهی بر اساس اسناد بوده است.

کارنامه و خاطرات هاشمی رفسنجانی، سال 1367: پایان دفاع‏، آغاز بازسازی

800ص، تهران: دفتر نشر معارف انقلاب، 1390، چاپ اول

این کتاب از مجموعه «کارنامه و خاطرات هاشمی رفسنجانی»، به مهم ترین رویدادها و تحولات سیاسی و اجتماعی ایران در سال 1369 می پردازد. این سال با شدت یافتن جنگ و بمباران و موشک باران گسترده شهرهای ایران به وسیله ارتش عراق آغاز شد. در 12 تیرماه سال 1369، یک هواپیمای مسافربری ایران مورد حمله موشکی ناوآمریکایی، در خلیج فارس قرار گرفت و همه 290 سرنشین آن کشته شدند. سرانجام در اواخر تیرماه با پذیرش قطعنامه 598 شورای امنیت سازمان ملل متحد، میان ایران و عراق، آتش بس برقرار شد…

زندگی نامه سیاسی و اجتماعی محمد علی علاء السلطنه

نویسنده: عباس هدایتی خمینی

395ص، تهران: انتشارات طهوری، 1390، چاپ اول

این کتاب، گزارشی است از زندگی اجتماعی و سیاسی «محمد علی علاء السلطنه»، معروف به «پرنس محمد علی خان». او در سال 1215 خورشیدی در خانواده ای متدین و سرشناس به دنیا آمد. پس از اتمام تحصیلاتش، به فعالیت در وزارت امور خارجه پرداخت و از این پس، به مدت چند دهه، در بالاترین مقام های حکومتی، خدمت کرد. «علاء السلطنه» تا پایان زندگی اش، ده ها نشان و مدال و لوحه و عنوان گرفت. او دیپلماتی آگاه و برجسته بود و از همه رموز و فنون دیپلماسی اطلاع داشت. «علاء السلطنه» با تلاش و کوشش بسیار راه ترقی را پیمود و در سنین کهولت به مقام وزارت خارجه و صدارت رسید. هر چند نویسنده کتاب حاضر، چنانکه خود در مقدمه کتاب اشاره می کند، با بعضی اقدامات «علاء السلطنه» مانند پذیرش مقام وزارت امور خارجه در دوره استبداد «محمد علی شاه»، عکس العمل کافی نشان ندادن در برابر قرارداد 1907 و… موافق نیست، اما در مجموع بر توانایی ها و خدمات این شخصیت برجسته اواخر عصر قاجار و کارنامه مثبت او در عرصه سیاست تاکید می کند.