بازداشت لباس شخصی‌ها معجزه است

نویسنده
حسین محمدی

» واکنش مطهری به پیگیری پرونده‌ی شیراز

هم‌زمان با اعلام شکایت سپاه پاسداران از عوامل حمله به علی مطهری در شیراز، این نماینده مجلس، احضار، بازداشت و تشکیل پرونده برای افرادی که به وی حمله کرده‌اند را “معجزه” توصیف کرد.

مطهری در یک سخن‌رانی در دانشگاه امیرکبیر و در پاسخ به سوالی پیرامون لباس شخصی‌ها، گفت که این افراد “وابسته به جاهایی هستند و با آن‌ها برخورد نمی‌شود”.
به گفته این نماینده مجلس “در شیراز همه می‌دانستند افرادی که مباشرند و در صحنه حاضر هستند افراد فلان دستگاه هستند. من زمانی که در کلانتری بودم گفتم الان فرصت خوبی است که این‌ها را بگیریم اما آن‌ها جرات اقدام نداشتند و می‌گفتند موضوع را بعدا از طریق دوربین‌ها پیگیری می‌کنیم”.
مطهری روز ۱۹ اسفند برای سخن‌رانی در دانشگاه شیراز به این شهر سفر کرده بود، اما با حمله برخی افراد مواجه شده و شیشه‌های ماشینی که قرار بود وی را به دانشگاه شیراز برساند، با سنگ، چوب و آجر خرد شده بود. بعد از این حمله، سخن‌گوی وزیر کشور درباره هویت مهاجمان به مطهری گفته بود: “تقریبا ۲۰ دقیقه فیلم حادثه حمله به علی مطهری وجود دارد و چهره خودسرها قابل شناسایی است”.
مهاجمان چند روز بعد به خودروی مصطفی ترک‌همدانی، وکیل مطهری، نیز حمله کرده و روی آن نوشته بودند: “اخطار اول”. ترک‌همدانی گفته بود که به درخواست استاندار شیراز محل سکونتش را ترک کرده و در استانداری است.
این نماینده اصول‌گرای مجلس درباره پیگیری پرونده حمله به خود نیز گفت: “اینکه الان یک عده را خواسته‌اند و ۱۲ نفر بازجویی شده‌اند و سه نفر در بازداشت هستند و کیفرخواست برای آن‌ها در حال تهیه است که به دادگاه بروند معجزه‌ای شده است. در موارد قبلی این اتفاق نیفتاده بود. من معتقدم اگر از فلان دستگاه هم کسی تخلفی کرده باید اعلام شود و نباید تبعضی در این رابطه قائل شد. اگر اینطور بدون ملاحظه رفتار کنیم این مشکلات پیش نمی‌آید اما اینکه بگوییم تخلف فلانی را چون روحانی است یا سپاهی است یا نماینده مجلس است یا وزیر است، نگوییم، روش غلطی است و نتیجه این می‌شود که بلا بر سر خود افراد هم می‌آید”.
هم‌زمان مصطفی ترک‌همدانی،‌ وکیل علی مطهری، در گفت‌وگویی با روزنامه اعتماد، خبر از آن داد که سپاه پاسداران نیز از عوامل حمله به مطهری شکایت کرده. به گفته وی “فرماندهی سپاه نیز از ماجرای حمله به علی مطهری شاکی است و شکایت خود را از مسببان حمله به وی پیگیری می‌کند” و “فرماندهی سپاه در این پرونده ماموری برای پیگیری این ماجرا تعیین کرده است”.
این شکایت در حالی صورت گرفته که با توجه به انتساب عموم نیروهای لباس شخصی به بسیج و سپاه پاسداران، بسیاری از چهره‌های سیاسی معتقدند که بخش‌هایی از این نهاد در چنین حملاتی نقش دارند.
زمستان ۹۱ و در جریان سخن‌رانی علی لاریجانی در شهر قم، سخن‌رانی وی با حمله برخی معترضان همراه شد. بعدها براساس گزارش کمیسیون ویژه مجلس برای تحقیق در این زمینه، برخی اعضای رده بالای سپاه پاسداران در قم، به عنوان متهم معرفی شده بودند.
 پس از حمله به مطهری، حسن روحانی به وزرای کشور و اطلاعات دستور داد تا عوامل این ماجرا را شناسایی کنند. این نامه نخستین بار توسط ایسنا و با امضای محمد نهاوندیان، رییس دفتر روحانی، منتشر شد:‌ “دستور دهید هر دو وزارت‌خانه فورا عوامل شرور، ناقض قانون و دشمن شادکن و همچنین نیروهای حامی و آمر پشت پرده شناسایی و جهت اجرای عدالت به قوه قضاییه سپرده شوند. ضمنا مسوولین امنیتی استان که در این ماجرا قصور یا تقصیر داشته‌اند، تحت تعقیب قانون قرار گیرند. هر چه سریع‌تر گزارش امر به این‌جانب و هیات وزیران ارائه گردد”.
آن زمان برخی نزدیکان به حسن روحانی به انتقاد از عمل‌کرد استان‌دار فارس در این حادثه پرداختند. از جمله محمدرضا صادق، مشاور رسانه‌ای روحانی، گفته بود که استان‌دار فارس “اگر نتواند به زودی بر اساس اختیارات قانونی خود با خاطیان این مساله برخورد قانونی کند از باب مسوولیت‌پذیری باید استعفا دهد”.
ماه گذشته وکیل مطهری به ایلنا گفته بود: “به دادسرای شیراز مراجعه کردم و متوجه شدم که افرادی که در ارتباط با این پرونده بازداشت بودند،‌ پس از تفهیم اتهام از سوی دادگاه انقلاب با قرار‌های کفالت و وثیقه آزاد شده‌اند. با این وجود، برای بنده و موکلم اینکه مسئولان دانشگاه شیراز نیز متهم شناخته شده‌اند جای سوال است. ما راضی به این کار نبودیم و بنده تاکنون به عنوان وکیل علی مطهری شکایتی از مسئولان دانشگاه شیراز نداشته‌ام”.