انتقاد بوش از توافق اوباما با ایران

آی ۲۴ نیوز
آی ۲۴ نیوز

» گزارش آی ۲۴ نیوز از مخالفت جدید در واشنگتن

جان کری، وزیر خارجه آمریکا، روز دوشنبه با همتای ایرانی خود در نیویورک دیدار کرد تا درخصوص توافقی که قرار است تا پایان ماه ژوئن به نتیجه برسد مذاکره کنند، ولی وزرای خارجه دو کشور باید در رابطه با درگیری های یمن نیز به مباحثه بنشینند.

این دیدار در حاشیه کنفرانسی انجام شد که موضوع آن پیمان منع گسترش اتمی مطروحه در سال ۱۹۷۰ است و ۱۹۰ کشور شرکت کننده تا ۲۲ ماه مه تلاش خواهند کرد تا مسأله خلع سلاح اتمی را بار دیگر احیا سازند.

از پاییز سال ۲۰۱۳ که مذاکرات درخصوص برنامه اتمی ایران ازسرگرفته شده، دیپلمات های آمریکایی جدا از موضوع اتمی، در رابطه با مبارزه علیه گروه موسوم به دولت اسلامی و اخیراً مسایل مربوط به یمن نیز مذاکره می کنند.

وزیر خارجه آمریکا اظهار داشت که با همتای ایرانی خود در مورد کمک به پایان دادن خشونت ها در یمن صحبت خواهد کرد. او هشدار داد که آینده این کشور نباید ازسوی “احزاب خارجی و واسطه ها” تعیین شود.

ائتلاف اعراب در یمن که ازسوی عربستان سعودی رهبری می شود، روز دوشنبه اظهار داشت که فشار نظامی و اقدامات سیاسی لازم را برای بازگرداندن حکومت “مشروع” به این کشور درحال جنگ به کار خواهد گرفت. این درحالی است که هنوز حملات هوایی در این کشور علیه حوثی های مورد حمایت ایران شیعه ادامه دارد.

واشنگتن در بحران یمن در کنار قدرت های سنی حوزه خلیج فارس موضع گیری کرده و از آنها حمایت نظامی و اطلاعاتی می کند.

 

انتقاد بوش از اوباما

جرج بوش، رییس جمهور سابق آمریکا، به شدت از جانشین خود، باراک اوباما، درخصوص توافق اتمی اخیر با ایران انتقاد کرد. او دراین رابطه گفت: “این اقدام نشان می دهد که درک درستی از حاکمیت ایران وجود ندارد و این برای امنیت ملی آمریکا در دراز مدت بسیار بد است.”

او در ادامه گفت: “شما فکر می کنید که درحال حاضر در خاورمیانه هرج و مرج وجود دارد؟ فرض کنید نوه های ما خاورمیانه را چطور خواهند یافت.”

بوش که معمولاً به دولت کنونی آمریکا به طور لفظی حمله نمی کند، این اظهارات را در زمان نشست روز شنبه ائتلاف یهودیان جمهوریخواه در هتل ونیشین لاس وگاس بیان کرد.

آقای بوش گفت: “او انعطاف پذیر است. اکنون شاید از خود بپرسید: آیا این یک سیاست جدید است یا اینکه صرفاً سخنگو عوض شده؟”

در خلال همین کنفرانس، دو تن از اهالی تگزاس، سناتور تد کروز و ریک پری، به موضوع تهدید علیه موجودیت اسراییل نیز اشاره کردند.

کروز پرسید: “آیا در نقشه های آتی جهان کشوری به نام اسراییل وجود خواهد داشت؟”

 

حمایت آمریکایی ها از توافق

براساس نظرسنجی انجام شده در روز دوشنبه، اکثریت مردم آمریکا از پیش توافق اتمی ایران که در تاریخ ۲ آوریل در لوزان منعقد شده حمایت می کنند.

براساس این نظرسنجی انجام شده توسط دانشگاه کوئینی پیاک، ۵۸ درصد از اشخاصی که مورد سؤال قرار گرفته اند از این توافق حمایت و ۳۳ درصد با آن مخالفت کرده اند.

ازسوی دیگر، ۷۷ درصد از اشخاص رسیدن به توافق با تهران را به مداخله نظامی ترجیح می دهند.

منبع: آی ۲۴ نیوز، ۲۸ آوریل