در سالگرد اعتراض به وضعیت دریاچه ارومیه؛ بازداشت پیشگیرانه فعالان مدنی

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» نگهداری در بازداشت‌گاه حفاظت اطلاعات نیروی انتظامی

در آستانه اعتراض‌های سالانه به خشک‌شدن دریاچه ارومیه، تعدادی از فعالان مدنی این شهر از سوی نیروهای امنیتی بازداشت شده‌اند. منابع خبری در ارومیه به روز گفته اند برخی از دستگیرشدگان جهت تفهیم اتهام به دادگاه منتقل شده اند و گمان می‌رود بقیه نیز در بازداشت‌گاه حفاظت اطلاعات نیروی انتظامی ارومیه نگهداری شوند.

به گزارش سایت اویان نیوز، که اخبار مناطق ترک نشین ایران را پوشش می‌دهد، در هفته گذشته چهار فعال ارومیه‌ای به نام‌های سینا حسینی، علی عزیزی، غلام‌ قلی‌زاده و عطا کریمی توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده‌اند.

بر اساس این گزارش، سینا حسنی و علی عزیزی، هر دو از فعالان مدنی، ۱۶ خرداد ماه امسال در کافه ای در شهر ارومیه بازداشت شده‌اند.

در همان روز گلناز خورشید، مادر سینا حسینی نیز از سوی ماموران امنیتی بازداشت و بعد از چند ساعت آزاد شد.

روز یکشنبه، ۱۷ خردادماه هم غلام قلی‌زاده، دیگر فعال مدنی ارومیه بازداشت شد. گفته می شود ماموران امنیتی با مراجعه به منزل این فعال، کامپیوتر، کتاب و وسایل شخصی او را نیز ضبط کرده اند.

این افراد همگی پیشتر در تیرماه سال ۹۲، زمانی که قصد داشتند در مراسمی به مناسبت روز جهانی شکنجه شرکت کنند، دستگیر و بعد از ۶ روز نگهداری در اداره اطلاعات ارومیه با قرار ضمانت کارمندی به ارزش ۱۵ میلیون تومان آزاد شده بودند.

روز یکشنبه، ۱۷ خرداد ماه، علاوه بر این سه نفر،عطا کریمی، از فعالان محیط زیست ارومیه نیز از سوی ماموران امنیتی در منزل خود بدون ارائه حکم بازداشت شد.

آقای کریمی سال گذشته هم‌ روز ۱۹ خرداد به همراه ۲۰ فعال مدنی دیگر در جریان یکی از تجمع‌های اعتراضی به خشک شدن دریاچه ارومیه بازداشت شده بود.

منابع نزدیک به خانواده این فعال مدنی، به روز می‌گویند او سرانجام از سوی شعبه یک دادگاه انقلاب ارومیه به اتهام تبلیغ علیه نظام به ۶ ماه حبس تعزیری محکوم شد.

عطا کریمی در فروردین ماه سال ۹۲ در تجمع اعتراض به وضعیت دریاچه ارومیه بازداشت شده بود.

یک فعال مدنی در ارومیه به روز می‌گوید بازداشت‌شدگان اخیر ارومیه در بازداشت گاه ۹ پله حفاظت اطلاعات نیروی انتظامی این شهر نگهداری می‌شوند.

اطلاع دقیق‌تری از سرنوشت این افراد و اتهامات احتمالی اطلاعی آنها در دست نیست، اما بستگان سینا حسینی گفته‌اند او روز دوشنبه احتمالا جهت تفهیم اتهام به دادگاه انقلاب ارومیه منتقل شده است.

یک فعال مدنی ساکن ارومیه به روز می‌گوید گمان می‌رود این بازداشت‌ها اقدامی پیشگیرانه در آستانه سالگرد برگزاری تجمع اعتراضی به خشک‌شدن دریاچه ارومیه باشد.

در سال‌های گذشته و همزمان با آغاز بحران خشک شدن دریاچه ارومیه، شماری از شهروندان آذربایجانی در شهرهای مختلف به وضعیت این دریاچه اعتراض کرده و هر بار هم شماری از آن بازداشت شده‌اند.

خرداد ماه سال گذشته دست‌کم ۳۰ نفر در ارتباط با این تجمع زیست محیطی بازداشت شده بودند.