بازداشت رویانیان به اتهام تخلفات مالی

بهروز صمدبیگی
بهروز صمدبیگی

» آیا این بار هم تکذیب می‌شود؟

این دومین بار است که خبر بازداشت سردار محمدرضا(محمد) رویانیان، مدیر عامل سابق باشگاه پرسپولیس منتشر می‌شود. این بار اگرچه ایرنا، خبرگزاری رسمی دولت بازداشت سردار را به نقل از یک منبع آگاه تایید کرده اما همچنان رسانه‌ها با احتیاط به موضوع می‌پردازند. چرا که فرمانده اسبق پلیس راهور پس از استعفا از مدیریت باشگاه پرطرفدار قرمزهای پایتخت، به سمت مسئول بازرسی ویژه معاونت بازرسی ستاد کل نیروهای مسلح منصوب شده و پیش از این در بیانیه‌ای منتشرکنندگان “شایعه” بازداشتش را تهدید به شکایت کرده است.

 

رویانیان: دادسرا خانه من است

ایران، روزنامه رسمی دولت در شماره روز سه‌شنبه خود خبر داد که در جریان رسیدگی به پرونده تخلفات مالی ستاد حمل ونقل و سوخت، محمد رویانیان برای دومین بار احضار شده است. بنا بر این گزارش، او در تاریخ دوشنبه، ۱۵ اردیبهشت، در دادسرای عمومی و انقلاب حاضر شده تا به طور همزمان با سعید شیرینی به سئوالات بازپرس پرونده پاسخ بدهد. سعید شیرینی، سرپرست تیم پرسپولیس در زمان مدیریت رویانیان، یکی از چهره‌های نزدیک به اوست که از اسفند سال گذشته در بازداشت به سر می‌برد.

اما صبح روز سه‌شنبه خبرگزاری ایرنا، خبرگزاری رسمی دولت، از قول یک “منبع آگاه” خبر داد که قرار بازداشت رویانیان از سوی شعبه ۱۵ دادسرای کارکنان دولت صادر شده است.

روزنامه ایران در آخرین نشست خبری دادستان کل کشور و سخنگوی قوه قضائیه نیز پیگیر تخلفات مالی در ستاد سوخت و باشگاه پرسپولیس شده بود که محسنی اژه‌ای پاسخ داد: “این پرونده در دادسرا در حال رسیدگی است و تاکنون هشت نفر در این پرونده مطرح هستند که پنج نفر از آنان با وثیقه آزاد شده‌اند، اما سه تن از متهمان در بازداشت هستند و تحقیقات درخصوص این پرونده ادامه دارد اما تاکنون کیفرخواستی برای آن‌ها صادر نشده است.”

پیش از این در اسفند ماه سال گذشته نیز خبر بازداشت سردار رویانیان به گوش می‌رسید، آن هم چند روز پس از آنکه سعید شیرینی با حکم عجیب و خارج از روال معاون وزیر ورزش از سرپرستی تیم پرسپولیس برکنار شد. رسانه‌های پرتعداد ورزشی در روزهای اول حتی خبر مربوط به بازداشت شیرینی را پوشش ندادند. روزنامه فرهیختگان اما در گزارشی ضمن اعلام بازداشت شیرینی، خبر داد که امکان دسترسی به رویانیان هم برای “تکذیب شایعه بازداشت” وجود ندارد. سید مجتبی شفیعی، رییس ستاد سوخت هم در پاسخ به این روزنامه گفت: “الان نمی‌توانم به شما بگویم که چنین اتفاقی افتاده یا خیر، به این دلیل که بار حقوقی دارد. من نه تایید می‌کنم و نه رد.”

اما وقتی خبر بازداشت سردار به رسانه‌های فارسی خارج از کشور رسید، خبرگزاری فارس راسا وارد شد و خبر را از جانب خود تکذیب کرد. فارس نوشت: “پس از حرف و حدیث‌های فراوان در رسانه‌های بیگانه در مورد مدیر عامل اسبق باشگاه پرسپولیس امروز محمد رویانیان مسئول بازرسی ویژه معاونت بازرسی ستاد کل نیروهای مسلح در مراسم ختم سردار اکبر هدایتی فرمانده قرارگاه نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران با لباس نظامی شرکت کرد.” البته هیچ عکسی از این مراسم و حضور رویانیان، نه در فارس و نه هیچ رسانه دیگری منتشر نشد.

سردار هم در گفت‌وگو با ایرنا حتی حضور در دادسرا را هم تکذیب کرد و توضیح داد که “ رفتن به دادسرای جمهوری اسلامی ایران مگر جرم است؟ من یک نظامی و ضابط دادگستری هستم و قوه قضاییه و دادسرا خانه من است. قوه قضاییه خانه امن خدمتگزاران، مستضعفین و مظلومان است.”

او چند روز بعد با انتشار بیانیه‌ای بازداشت شدن خودش را تکذیب کرد و منتشرکنندگان این خبر را به داشتن “کمی انصاف” دعوت کرد. او در این بیانیه که با امضای “ سرباز کوچک نظام جمهوری اسلامی ایران، محمد رویانیان” منتشر شد، نوشته بود: “ ایران اسلامی عزیز، قانون دارد؛ قضات محترم قوه قضاییه محترم با دقت و جدیت هر پرونده ای را بررسی می کنند. من خود 35 سال ضابط قوه قضاییه بوده و هستم من بهتر از هر کس می دانم این قوه مظهر پاکی،‌ درستی و عدالت است. کسی ادعایی اگر دارد، می تواند از مجاری قانونی پیگیری کند، همانگونه که بنده این حق را برای خود قائلم که از این پس، شایعه سازان و شایعه پراکنان را به دست قانون بسپارم.”

 

سردار چرا آمد و چرا رفت؟

رویانیان از معدود مقامات نیروی انتظامی بود که در سال ۸۴ و پس از آن به اردوگاه قالیباف نپیوست و از ابتدا چنین به نظر می‌رسید که قصد حضور در عرصه سیاست را ندارد. اما خیلی زود با حلقه حامیان دولت درآمیخت و در مقام رییس ستاد تبصره ۱۳ آن قدر در دفاع از احمدی‌نژاد و دولتش مایه گذاشت که ریاست باشگاه پرسپولیس را هدیه گرفت. سردار که آن روزها تنها کارنامه ورزشی اش تماشای فوتبال از تلویزیون بود با حمایت تمام قد دولت وارد عرصه فوتبال شد. چند سال پیش از او، حبیب کاشانی، عضو شورای شهر به واسطه خدماتش به احمدی‌نژاد در دوران شهرداری هم همین پست را جایزه گرفته بود و حسن بیادی دیگر عضو شورا، عضو هیات مدیره شده بود. اما هیچ کدام مثل رویانیان این موقعیت را غنیمت ندانستند تا در مقام ریاست یکی از پرطرفدارترین باشگاه‌های آسیا برای خود وجهه‌ای غیرقابل پیش‌بینی کسب کنند.

با این حال عمر فوتبالی سردار که دیگر یونیفورم نظامی به تن نمی‌کند یک شکست تمام عیار بود. او با استفاده از تمام رانت‌های اقتصادی پشت پرده، میلیاردها تومان به باشگاه تزریق کرد اما طلسم همچنان ناگشوده ماند.

در پایان چنین فصل کابوس‌واری که ادامه فصل بدتر پیش از آن بود، تنها دو دلیل می‌توانست رویانیان را در این سمت ابقا کند؛ حمایت بی‌چون و چرای دولت و یا موفقیت اقتصادی رویانیان و تلاش او برای پی‌ریزی پایه‌های درآمدزایی برای باشگاه پرسپولیس.

رویانیان حتی روی غرورش پا گذاشت و علی دایی قهر کرده را به تیم برگرداند تا همه چیز رنگ بهبود و امیدواری بگیرد. اما حواشی اقتصادی باشگاه پرسپولیس و بریز و بپاش‌های میلیاردی دوران وی، باعث بروز برخی ابهامات شده بود. استعفای او در وسط فصل و در هنگامی که خبر تحقیق و تفحص مجلس از ستاد سوخت بالا گرفته بود، به این ابهامات دامن زد.

 

سردار و شرکت صدرا

داستان اتهامات و تخلفات احتمالی سردار گسترده و پیچیده است. به گزارش روزنامه ایران، درباره نحوه هزینه ارز و اعتبارات در ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت ابهام‌های زیادی وجود دارد و به نظر می‌رسد آمار‌های ارائه شده از سوی این ستاد در خصوص “از رده خارج شدن خودرو‌های فرسوده” بسیار اشتباه و غیرواقعی است.

شرکت “صدرا خودرو” هم یک سر دیگر ماجرای فساد است. این شرکت در زمینه واردات خودروهای سنگین و سبک و همچنین تعویض خودروهای فرسوده کار خود را آغاز کرد و تحت پوشش ستاد سوخت به مدیریت رویانیان عهده‌دار طرحی شد که در آن، خودروهای فرسوده را از مردم تحویل می‌گرفت تا یک خودرو جدید با وام 15 درصد به آن‌ها تحویل دهد. اما هیچ خودرویی به متقاضیان تحویل داده نشد.

مدیریت این شرکت با برادران قویدل بود. برادران قویدل هم از چهره هایی هستند که در یکی دو سال اخیر در فوتبال ایران نامی برای خود دست و پا کرده‌اند. به روایتی در حال حاضر شهرام و بهرام در زندان و به روایتی فراری هستند اما تازه بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری اخیر بود که برخی از رانت‌جویی‌ها و مشارکت اقتصادی‌شان با سردار رویانیان، رییس وقت ستاد سوخت به رسانه‌ها کشیده شد.

روزنامه بهار در تیر ماه 92 با طرح این سئوال که چگونه “مافیا” وارد ستاد سوخت شده و حتی تا واردات خودروهای سنگین به نام این سازمان پیش رفته نوشت: “این دو برادر که یکی تنها ۲۷ و دیگری ۲۹ سال دارد در سال۸۶ با سرمایه عظیمی وارد حوزه ساختمان‌سازی شدند و توانستند با حمایت‌های خاص به‌سرعت با در دست گرفتن پروژه‌های مسکن مهر یک‌شبه به ثروت عظیمی دست یابند؛ اما شرکت جنجالی صدرا در مردادماه سال ۸۹ با عنوان صدراخودرو با زمینه واردات ماشین‌های سنگین و سبک و همچنین تعویض خودروهای فرسوده با افتتاح دفتری در خیابان گاندی آغاز به کار کرد. این شرکت، خودروهای فرسوده را از مردم تحویل می‌گرفت ومابقی پول خودرو جدید را با وام ۱۵‌درصد بانکی به مردم تحویل می‌داد. […] سابقه برادران قویدل که قبلا هم پدرشان در یکی از نهادهای غیرنظارتی، رییس دفتر چهره مشهوری بود، نشان می‌داد این اشخاص افراد قابل‌اطمینانی برای اجرای این طرح نیستند ولی رییس سابق ستاد سوخت که در آن روزها مدیرعاملی یک تیم فوتبال پایتخت را هم برعهده گرفته بود، با این شرکت قرارداد همکاری بست؛ اما پس از مدتی اعتراض‌های مردمی شروع شد؛ مردمی که هم خودرو خود را به نام این شرکت کرده بودند و هم قسط‌های خود را به بانک می‌دادند ولی هیچ خودروی جایگزینی به آن‌ها تحویل داده نشد و این شرکت همچنان به ثبت‌نام ادامه می‌داد.”

هفته‌نامه حاشیه، منسوب به پورمحمدی، وزیر دادگستری هم افشا کرد که اعضای هیات مدیره “صدرا سیستم پاسارگاد” از همان رانتی استفاده می‌کنند که برادران قویدل استفاده کردند. گفتنی اینکه همزمان با ورود سردار به پرسپولیس، نام صدرا خودرو به عنوان اسپانسر روی پیراهن باشگاه نقش بست. این دو بعدها کوشیدند از قبل فضایی که در کنار پرسپولیس به دست آوردند، امتیاز داماش گیلان را هم بخرند که با حکم دادگاه، باشگاه داماش از آنها گرفته شد و فقط برای این باشگاه، بدهی به یادگار گذاشتند.

به نوشته این هفته‌نامه، عبدالله تفرشی از نزدیکان محمد رویانیان، مدیرعامل شرکت صدرا سیستم پاسارگاد است. این شرکت با یک شرکت بین‌المللی تولید ورق‌های گالوانیزه و آلومینیومی در خاورمیانه قرارداد بسته است. براساس قرارداد منعقد شده این شرکت بین‌المللی که ورق‌های گالوانیزه و آلومینیومی تولید می‌کند، نمایندگی انحصاری خود را در ایران دایر می‌کند و سود فروش محصولات این شرکت عاید باشگاه پرسپولیس خواهد شد. تاکنون از چگونگی سود احتمالی سهم پرسپولیس خبری منتشر نشده است. بخش گسترده‌ای از فعالیت‌های اقتصادی شرکت صدرا که قرار است سودش به جیب سردار پرسپولیس برود، در زمینه مسائل مربوط به اسقاط خودرو و نفت است؛ حوزه‌هایی که رویانیان قبل از ورود به پرسپولیس در آنها فعالیت داشته است.