وقتی خامنه‌ای از مردم خجالت کشید

محمدرضا یزدان پناه
محمدرضا یزدان پناه

» غیبت‌های جنجالی در مجلس

سایت های وابسته به جناح حاکم در خبر مشترکی گزارش داده اند که رهبر جمهوری اسلامی پس از مشاهده صندلی های خالی نمایندگان مجلس هفتم در نقل قولی گفته که از این مسئله پیش مردم احساس خجالت و شرمساری کرده است.

در خبری که نخست توسط سایت عصر امروز منتشر شد، به نقل از علی خامنه ای در آخرین دیدار با نمایندگان دوره هفتم مجلس آمده: ”خیلی از اوقات که در گذشته تلویزیون مجلس را نشان می‌داد و من صندلی‌های خالی را می‌دیدم، پای تلویزیون از مردم خجالت می‌کشیدم و احساس شرم می‌کردم!”

رهبر جمهوری اسلامی در آن دیدار که روز 27 خرداد ماه 1383 برگزار شد، افزوده بود: “ما به این مردم گفته‌ایم پای صندوق بیایید؛ آنها هم آمده‌اند و نماینده معین کرده‌اند؛ حالا چه دارد مطرح می‌شود؟ مطلب مهم. به مجلس نگاه می‌کنید، می‌بینید چهار تا صندلی خالی است؛ یکی نشسته، پنج تا صندلی خالی است. بنده این‌جا پای تلویزیون وقتی این صحنه را می‌دیدم، حقیقتاً احساس شرمندگی می‌کردم. این بی‌انضباطی است و مطلقاً نباید این را برای مجلس برتافت.”

انتقاد تند خامنه ای از غیبت های زیاد نمایندگان مجلس هفتم تا جایی که این مسئله را باعث شرمساری و خجالت خود در مقابل مردم دانست در حالی بیان شد که وی در پیامی به مناسبت پایان کار آن مجلس، کارنامه مجلس هفتم را “تحسین برانگیز” توصیف کرده و گفته بود که “مجلس هفتم با رویکرد ارزشی و شجاعانه خود در مسائل جهانی و ملی، و با دفاع از حقوق ملت در برابر بیگانگان، و با تلاش در راه رفع مشکلات مردم و با حرمت نهادن به آرامش فضای سیاسی و پرهیز از آشفته‌سازی و جنجال‌آفرینی، ‌کارنامه تحسین‌برانگیزی به جای گذاشت.”

 

مجلس با فلان تعداد غایب

پیش از این جنبش عدالتخواه دانشجویی، از گروه های دانشجویی طرفدار حکومت، با انتشار گزارشی بی نظم ترین نمایندگان مجلس هفتم را ربانی، احمد توکلی، مؤدب‏پور، مرحبا و حمیدی به ترتیب با ۴۵ و ۴۰ و ۳۹ و ۳۸ و ۳۶ جلسه غیبت، معرفی کرده بود.

همین مجموعه دانشجویی حامی رهبر جمهوری اسلامی، بی نظم ترین نمایندگان دوره هشتم مجلس را به ترتیب نصراله کوهی باغ اناری، شاهرخ رامین، مهدی سنایی و روح‌اله حسینیان دانسته بود.

در گزارش سایت عصر امروز آمده که “بی نظمی” نمایندگان در امر حضور و غیاب و “تاخیر” در آغاز جلسات صحن علنی مجلس، یکی از مشکلات اساسی مجلس هشتم بود. مشکلی که در سال آخر این دوره به اوج خود رسید و معمولا جلسات صحن علنی با نیم ساعت تاخیر تشکیل می شد.

بر اساس این گزارش، معمولا به طور میانگین در جلسات علنی مجلس هشتم ۷۰ الی ۸۰ نفر از نمایندگان به دلایل مختلف از جمله مرخصی، بیماری، غیبت و… حضور نداشتند تا اکثر خبرگزاری ها و سایت ها خبر آغاز صحن علنی مجلس در یکی از روزهای یکشنبه، سه شنبه و چهارشنبه را با تیتر “آغاز صحن علنی مجلس با فلان تعداد نماینده غایب” منتشر کنند و گاهی اوقات نیز از نمایندگان غایب در جلسات مهم و سرنوشت ساز صحن علنی نام ببرند.

این گزارش افزوده که از بین نمایندگان حاضر در جلسه نیز به طور متوسط ۶۰ نفر اصلاً در رأی‌گیری‌های مجلس شرکت نمی‌کردند که در برخی روزها این تعداد به ۸۰ الی ۹۰ نماینده نیز می‌رسید.

در اردیبهشت 1389 هم محمدحسن ابوترابی، نایب رئیس مجلس هشتم پس از دیدار فراکسیون روحانیون این مجلس با رهبر جمهوری اسلامی، از انتقاد خامنه ای نسبت به غیبت های نمایندگان خبر داده بود.

غیبت زیاد نمایندگان مجلس در جلسات، انتقادات برخی از آنها را به دنبال داشته است. از جمله احمد توکلی، نماینده ای که بر اساس آمار منتشر شده توسط جنبش عدالت خواه دانشجویی، بی نظم ترین نماینده مجلس هفتم بود، در این خصوص گفته به علت اینکه “هیات رییسه، سالانه انتخاب می‌شود با تخلفات سازمانی نمایندگان محافظه‌کارانه برخورد می‌کند.”

قوانینی مانند کلیات لایحه اصلاح قانون تنظیم خانواده و جمعیت، کلیات لایحه مجازات اسلامی، کلیات لایحه بودجه سال 88 کل کشور، کلیات طرح نظام جامع دامپروری کشور، تصویب کلیات قانون هدفمند کردن یارانه‎ها، قانون بودجه 89 کل کشور، فوریت طرح اصلاح قانون نظام وظیفه عمومی و استخدام 60 هزار معلم حق‌التدریسی و آموزشیار نهضت سوادآموزی،از جمله دستورهایی بودند که به علت به حد نصاب نرسیدن نمایندگان مجلس هشتم، تصویب آنها به تاخیر افتاد.

دوره های هفتم و هشتم مجلس شورای اسلامی در روزهای متعددی به علت غیبت یا تاخیر تعداد زیادی از نمایندگان با مشکلاتی در آغاز به کار مواجه بودند.

سایت های خبری گزارش می دهند که مجلس نهم در یک هفته ای که از آغاز به کار آن می گذرد، با نظم و انضباط بیشتری فعالیت کرده و جلساتش راس ساعت 8 صبح آغاز شده است.

 

مجازات آیین نامه

بر اساس ماده 88 قانون آئین‏نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، نماینده‏ای که بیش از یکصد ساعت متوالی یا دویست و پنجاه ساعت غیرمتوالی از اوقات رسمی جلسات مجلس و کمیسیون را بدون عذر موجه در یکسال غیبت نماید، مستعفی شناخته خواهد شد.

همچنین نماینده‏ای که به ‏علت ناتوانی جسمی و یا بیماری بیش از چهار ماه در یکسال غیبت موجه داشته باشد بنا به درخواست سی نفر از نمایندگان و تصویب دوسوم نمایندگان حاضر مبنی بر عجز وی از ایفای وظایف نمایندگی، سمت نمایندگی خود را از دست می دهد.

همچنین بر اساس مواد 89،90 و 91 به غیبت و تأخیر غیرموجه حقوق تعلق نمی‏گیرد و محاسبه ساعات غیبت در کمیسیون‏ها با رؤسای کمیسیون‏ها و در جلسات رسمی مجلس با هیأت رئیسه می‏باشد و در هر دو صورت، اعلام رسمی غیبت با هیأت رئیسه مجلس خواهد بود. هیأت رئیسه موظف است غیبت و تأخیر غیرموجه نمایندگان در کمیسیون‏ها را هر ماه به اطلاع نمایندگان برساند.

غیبت، تأخیر غیرموجه نمایندگان پیش از پایان جلسه مجلس اعلام و درصورت مذاکرات مجلس ثبت خواهد شد.