پایان اتحاد ایهود باراک و نتانیاهو

نویسنده

» تحلیل کریستین ساینس مانیتور از اختلافات در کابینه اسرائیل

در حالی که بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل عهد بسته است که با تاکید بر حمله یک جانبه، فشارها بر برنامه اتمی ایران را افزایش دهد، او به شدت نیازمند پشتیبانی ایهود باراک وزیر دفاع است. اما شکاف های پدید آمده بین این دو، شرایط را درست در زمانی که ایران مساله جدی تل آویو شده است بحرانی کرده است.

اواسط این هفته با شعله ور شدن اختلافات میان نتانیاهو و باراک اوباما بر سر نحوه مقابله با ایران، به نظر می رسد وزیر دفاع اسرائیل صفوف اتحاد را شکسته است. در یک موضع گیری مطبوعاتی وی از سخنان عمومی نخست وزیر در به چالش کشیدن کاخ سفید انتقاد کرد و گفت: “نباید فراموش کنیم که ایالات متحده متحد اصلی اسرائیل است و اختلافات باید پشت درهای بسته حل و فصل شود.”

ناظران می گویند این اظهارات از اهمیت به سزایی برخوردار هستند. پس از ماه ها موضع گیری عمومی و خصوصی در حمایت از برخورد تهاجمی در قبال ایران، به نظر می آید آقای باراک به مخالفان حمله زودهنگام به ایران پیوسته است. پس از آنکه مقامات نظامی اسرائیل و ایالات متحده با حمله نظامی مخالفت کردند، اظهارات اخیر اوباما نشان از منزوی شدن نخست وزیر اسرائیل به عنوان تنها طرفدار عملیات نظامی دارد.

شیمون شیفر، ستون نویس کهنه کار روزنامه یدیعوت آحارانوت می نویسد: “ایهود باراک به این درک رسیده است که بدون آمریکا شما قادر نخواهید بود کاری مانند حمله نظامی به سایت های اتمی ایران را انجام دهید، در این مرحله او همراه نتانیاهو نیست، اتحادشان به پایان رسیده است.”

شاید اینطور باشد، اما اوباما خود چنین تفاوت عمده ای را انکار می کند: “من و نتانیاهو همیشه اوضاع را به یک چشم می بینیم، ما خطر مشابهی را مشاهده می کنیم.” وی به روزنامه گلوبز گفته است: “بسیار اهمیت دارد که وقتی اسرائیل می گوید نمی تواند اجازاه دهد ایران به توانایی اتمی برسد و اینکه همه گزینه ها روی میز است، بدانیم که واقعا به آن اعتقاد دارد.”

 او همچنین اختلاف نظرها میان اسرائیل و ایالات متحده بر سر ایران را کم اهمیت جلوه داده است: “با صدای بلند و شفاف می گویم: در این گفتمان اشتباهی وجود دارد، در شرح اختلافات و بحران میان ما و آمریکایی ها به شدت اغراق شده است.”

به راستی چه خبر است؟ بسیاری در اسرائیل نسبت به رابطه ظاهرا خصمانه میان نتانیاهو و باراک اوباما بیمناکند، کسی که در نظرسنجی ها با اختلاف اندکی از میت رامنی کاندیدای جمهوری خواه پیش است. اسرائیل در طول تاریخش به رابطه نزدیک با ایالات متحده تکیه کرده و خیلی از سیاستمداران نگران هستند منافع اسرائیل با دوباره روی کار آمدن رئیس جمهور فعلی آمریکا لطمه بخورد.

واضح است که ایهود باراک از ائتلاف دولت اسرائیل خارج نخواهد شد. انتظار می رود در طی هفته های پیش رو از ایالات متحده دیدن کند و احتمالا مذاکرات پشت پرده ای برای دیدار نتانیاهو از نیویورک در اخر ماه سپتامبر انجام خواهد شد. ملاقات میان نخست وزیر اسرائیل و رئیس جمهور آمریکا هنوز قطعی نشده است.

حضور ایهود باراک به عنوان نخست وزیر سابق اسرائیل و کسی که به حزب چپ گرای کارگر تعلق دارد در کنار نتانیاهو باعث شده تا سیاست های دولت اسرائیل در قبال ایران در میان اسرائیل های میانه رو مقبولیت بیشتری پیدا کند.

نتانیاهو اصرار دارد که ایالات متحده در تعیین خط قرمز برای حمله نظامی علیه ایران جدی تر باشد، استدلال او این است که فقط تلاشی بازدارنده می تواند بدون درنگ باعث شود تا تهران بدون اعمال زور از برنامه اتمی اش دست بکشد.

در حالی که ناظران اذعان دارند پیش بینی رفتار وزیر دفاع مشکل است و او غالبا علاقه دارد مردم را سورپرایز کند، به نظر می آید آقای باراک شعارهای خود را در راستای مواضع اوباما مبنی بر اینکه آمریکایی ها حمله یکجانبه اسرائیل به ایران خطرناک است، تعدیل کرده است. برخی از سیاستمداران نزدیک به نخست وزیر وزیر دفاع را متهم کرده اند که ترسیده است.

دلایل ایهود باراک هرچه باشد، بدون حمایت وی، یا افسران ارشد در وزارت دفاع اسرائیل یا ایالات متحده، نخست وزیر اسرائیل کار سختی برای صدور دستور اجرای چنین حمله سرنوشت سازی در پیش دارد.

دیوید هوراویتز، سردبیر بخش خبری سایت تایمز اسرائیل می گوید: “احساس من این است که اوباما به این نتیجه رسیده لحظه حقیقت سپری شده است و باید در جستجوی راهی برای خروج بود.”

منبع: کریستین ساینس مانیتور - چهاردهم سپتامبر