دو نفر بستری شدند؛ یک نفردرگذشت

نویسنده
شیرین کریمی

» آخرین اخبار زندانیان سیاسی و مطبوعاتی

اصرار مسئولین قضایی  و نهادهای امنیتی بر نگهداری زندانیان بیمار در زندان و عدم رسید‌گی پزشکی  به آن‌ها باعث وخامت حال دو زندانی و مرگ یک نفر در زندان اوین شد. سیدعلیرضا بهشتی، مشاور ارشد موسوی به خاطر شرایط نامساعد زندان و بیماری، شب گذشته دچار حمله قلبی شد. وی طی روزهای گذشته با وجود بیماری با لباس زندان و “دمپایی” در فصل زمستان به دادگاه انقلاب منتقل شده و ساعت‌ها در انتظار بازپرسی  مانده بود. وی در تماسی که بعد از حمله قلبی با خانواده داشته از “رفع عارضه و بهبودی نسبی” خبر داده است.

هم‌چنین سیدحسن احمدیان رئیس کمیته مردمی ستاد موسوی نیز در پی تشدید بیماری کلیوی از زندان اوین به بیمارستان آتیه تهران منتقل شد. بیماری احمدیان در حالی تشدید شده که خانواده وی بارها درخواست مرخصی کوتاه‌مدت برای وی را ارائه داده و با مخالفت مقامات قضایی روبرو شده بودند. همچنین دادستانی تهران با تبدیل قرار بازداشت سید حسن احمدیان که از 18 شهریور در زندان است، به قرار وثیقه با وجود اتمام دادرسی مخالفت کرده بود. این در حالیست که وی باید روز سوم بهمن مورد عمل جراحی قرار گیرد.

عدم رسیدگی پزشکی به زندانیان در حالی ادامه می‌یابد که با تداوم بازداشت، جان بسیاری از زندانیان هم‌چون ابراهیم یزدی، محمد ملکی، عمادالدین باقی و… در معرض خطر جدی است.

 

مرگ یک زندانی بیمار در اوین

یک زندانی سیاسی محکوم به حبس ابد نیز روز گذشته در اثر عدم رسیدگی پزشکی جان خود را از دست داد. البرز قاسمی که به اتهام محاربه از طریق همکاری با یک سازمان سیاسی ابتدا به اعدام و در دادگاه تجدید نظر محکوم به حبس ابد شده بود، در حالی‌که از سرطان معده رنج می‌برد، در بهداری زندان اوین درگذشت.

با وجود اینکه قاسمی سال‌ها زندانی بوده و از سرطان رنج می‌برده، مسئولین زندان و دستگاه قضایی او را از ارائه خدمات پزشکی و مرخصی استعلاجی محروم کرده بودند. هم چنین  با وجود اینکه وی در روزهای اخیر قادر به رفع احتیاجات خود نیز نبوده، مسئولین زندان اوین وی را حتی به بهداری زندان اوین نیز منتقل نکرده بودند. پیگیری‌های زندانیان عاقبت مسئولین زندان را برای پذیرش او در بهداری زندان اوین متقاعد کرد، اما وی روز گذشته در بهداری زندان جانش را از دست داد.

 

بی خبری از مصطفی دهقان و محمدرضا احمدی

از وضعیت و محل بازداشت مصطفی دهقان و محمدرضا احمدی که از 11 دی ماه بازداشت شده‌اند هیچ اطلاعی در دست نیست.  مصطفی دهقان، روزنامه‌نگار، که شانزدهمین روز بازداشت خود را سپری می‌کند، تنها در روز 14 دی ماه با خانواده خود تماس گرفته و پس از آن از وضعیت و محل نگهداری و اتهام وی خبری در دست نیست.

هم‌چنین محمدرضا احمدی فعال دانشجویی سابق انحمن اسلامی دانشگاه شیراز نیز در بی‌خبری در بازداشت به سر می‌برد و تا کنون هیچ تماسی با خانواده نداشته است. 

 

احکام تازه

یک مقام مسوول قضایی روز گذشته از صدور ۶ حکم برائت، ۴ حکم تعلیق و تایید ۱۳ رای صادره از دادگاه بدوی در ارتباط با بازداشت شدگان حوادث بعد از انتخابات در دادگاه تجدیدنظر خبر داد. پرونده این 23 نفر در شعبه 36 دادگاه تجدیدنظر به ریاست قاضی زرگر بررسی شده است. این مسئول قاضی این احکام را “لازم‌الاجرا” عنوان کرده است.

 

تداوم بازداشت منصوره شجاعی

در حالی که مسئولین دادگاه انقلاب در تماس با خانواده منصوره شجاعی از آن‌ها خواسته بودند برای آزادی وی وثیقه به دادگاه بیاورند، اما از قبول آن خودداری کردند.

فرهاد داودی، همسر منصوره شجاعی می گوید: “خسته شده ایم از انتظار پشت درهای زندان اوین و کسی نیست که جواب پرسش های ما را بدهد. فردای همان شبی که تماس گرفتند و گفتند وثیقه ملکی بیاورم، سند ملکی را بردم و حتی آن را هم در اداره ثبت، در بازداشت بردند، اما پس از آنکه همه کارهای اداری‌اش انجام شد، آقایان بهانه گرفته اند که مالک این سند حضور ندارد و چون به اسم من نیست آن را نمی پذیرند. درحالی که در آن سند من وکالت تام دارم. پس از آن هم برای گرفتن پاسخی از آن ها دو روز است که مقابل در زندان اوین انتظار می کشم تا بلکه جوابی برای پرسش‌ام بگیرم تا بلکه همسرم هرچه زودتر آزاد شود و بی قراری‌های پسرم را هرچه سریعتر رفع کنم، اما اصلا کسی نمی‌آید که جوابی بدهد. دیگر مستاصل شده ام و نمی دانم چه باید بکنم.”

منصوره شجاعی، پژوهشگر حوزه زنان و از اعضای کمپین یک میلیون امضاء، روز 7 دی ماه، نیمه های شب در منزلش بازداشت و به بند 209 زندان اوین منتقل شده است.

 

بی‌خبری از مریم ضیاء

از مریم ضیا، فعال حقوق کودکان که در جریان حوادث بعد از انتخابات بازداشت شده بود، خبری در دست نیست. وی آخرین بار 10 روز قبل از بند 209 زندان اوین با خانواده‌ خود تماس گرفته و این  تنها تماس او بوده است. مریم ضیا دو فرزند دارد که هم اکنون نزد مادرش نگهداری می‌شوند، آنها تاکنون چندین بار به دادگاه انقلاب مراجعه کرده  اما هیچ خبری از مریم به دست نیاورده‌اند

 

پرونده رضا خادمی در دادگاه تجدید نظر

رضا خادمی از متهمان حوادث بعد از انتخابات که به اعدام محکوم شده بود، با صدور قرار عدم صلاحیت از سوی شعبه 31 دیوان عالی کشور به دادگاه تجدیدنظر استان تهران ارجاع شد. رضا خادمی یک روز پس از انتخابات در منزل خود دستگیر و در شعبه 15 دادگاه انقلاب به اتهام محاربه به اعدام محکوم شده است.

 

بازداشت  در کهگیلویه و بویراحمد

شش نفر از اعضای مرکزی احزاب اصلاح طلب استان کهگیلویه و بویراحمد بازداشت شدند. به گزارش سایت جرس “در پی اعتراض احزاب اصلاح طلب استان کهگیلویه و بویراحمد نسبت به سخنرانی اهانت آمیز روح الله حسینیان در سخنان پیش از خطبه  نماز جمعه یاسوج و پس از بازجویی‌های مکرر در ستاد خبری اداره اطلاعات استان  روز چهارشنبه 30 دی ماه  سه نفر از مسئولین و سه عضو شورای مرکزی احزاب اصلاح طلب استان بازداشت موقت شدند”.

سید ضیاء الدین رضا توفیقی رئیس سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی استان، سید رضا عسکری دبیر جبهه  مشارکت ایران اسلامی، علی خواجوی دبیر انجمن اسلامی معلمان استان به همراه قاسم یزدانی، لطیف رستاد و هجیر تشکری از اعضای شورای مرکزی جبهه مشارکت ایران اسلامی از جمله کسانی هستند که در پی شکایت روح الله حسینیان بازداشت شده‌اند.

 

700 میلیون وثیقه برای 5 روز مرخصی

محسن صفایی فراهانی روز گذشته پس از تودیع وثیقه 7 میلیارد ریالی بعد از نزدیک به هفت ماه “بازداشت موقت” برای 5 روز به مرخصی آمد.

صفایی عضو ارشد جبهه مشارکت اسلامی پیش‌تر از سوی  شعبه 15 دادگاه انقلاب به 6 سال زندان محکوم شده بود. وی که از خرداد ماه در بازداشت به سر می‌برد، بیش از 4 ماه را در سلول انفرادی گذرانده است.

 

مخالفت با آزادی پس از17 سال

مسئولین زندان ارومیه با آزادی مشروط یک زندانی اهل پیرانشهر به نام عثمان مصطفی پور که هفدمین سال زندان خود را می‌گذراند، موافقت نکردند.  وی از سال 1370 به اتهام ارتباط و همکاری با احزاب کرد بازداشت و به 25 سال زندان محکوم شده است، با این حال و بعد از گذشت این مدت مسئولین قضایی و زندان ارومیه از آزادی او خوددداری می‌کنند.