چرا رسانه‌های انقلابی را به دادگاه می‌برید؟

نویسنده
حسین محمدی

» هشتاد نماینده‌ی اصولگرای مجلس:

به فاصله چند روز پس از اعلام جرم دادستانی تهران علیه وب‌سایت خبر آن‌لاین و تذکر هیات نظارت بر مطبوعات به چند نشریه، هشتاد نماینده مجلس در نامه‌ای خطاب به وزیر ارشاد از “رفتار تبعیض‌آمیز” این هیات انتقاد کرده و پرسیده‌اند که چرا رسانه‌های مدافع انقلاب اسلامی یکی‌ پس از دیگری به دادگاه معرفی می‌شوند”؟

 این هشتاد نماینده در نامه خود به علی جنتی، نوشتند که “چرا هیات نظارت بر مطبوعات به روزنامه‌ای که اقدام به تبلیغ رسانه‌ فرانسوی توهین کننده به پیامبر اسلام کرده، تذکر نمی‌دهد؟ اما رسانه‌های مدافع انقلاب اسلامی یکی‌ پس از دیگری به دادگاه معرفی می‌شوند”؟

حمید رسایی، نماینده مجلس، گفت که در این نامه خطاب به علی جنتی آمده است: “چرا به رسانه‌های منتقد و انقلابی به‌بهانه عدم رعایت مصوبات برخی نهادها تذکر داده می‌شود و در عین حال به رسانه‌‌هایی که مصوبه شورای عالی امنیت ملی درباره حصر سران فتنه را زیر سوال می‌برند، تذکری داده نمی‌شود. سوال ما این است: چرا در عین راهی کردن رسانه‌های منتقد به دادگاه با رسانه‌ توهین کننده به سپاه و بسیج ملاطفت می‌شود”؟

 مضمون بخش‌هایی از نامه نمایندگان خطاب به وزیر ارشاد،به نامه‌ای شباهت دارد که چند روز پیش سردبیر روزنامه وطن‌امروز، به مدیرمسوولی مهرداد بذرپاش - خطاب به وزارت ارشاد نوشته بود.

 روزنامه وطن‌امروز از جمله روزنامه‌هایی است که وضعیت آن در این نامه با اعتراض نمایندگان مجلس مواجه شده. این روزنامه هفته گذشته در صفحه نخست خود عکسی از پادشاه عربستان منتشر کرد و با اشاره به خبر “وخامت حال پادشاه سعودی”، تیتر “خبر مرگش” را به عنوان “تیتر یک” خود برگزید.

 یک روز بعد نیز وطن‌امروز در صفحه نخست خود کاریکاتوری درباره برداشت ۴.۱ میلیارد دلاری دولت از صندوق توسعه منتشر کرد. به عقیده حامیان روحانی، این کاریکاتور توهین به رییس‌جمهوری بود و وی را در قالب دزد نشان می‌داد.

 وزارت ارشاد بابت تیتر روزنامه وطن‌امروز، به این روزنامه تذکر داد و این تذکر را با توجه به نادیده گرفتن مصوبه ۵۷۱ شورای عالی امنیت ملی توجیه کرد. براساس این مصوبه رسانه‌ها “از موضع‌گیری درباره موضوعاتی که دارای آثار و پیامدهای راهبردی در عرصه سیاست خارجی است بدون مجوز دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی خودداری کنند “.

 چند روز بعد، هیات نظارت بر مطبوعات در جلسه هفتگی خود بابت هر دو مورد به روزنامه وطن‌امروز تذکر داد و پرونده این روزنامه درباره تیتر “خبر مرگش” و بی‌توجهی به مصوبه شورای عالی امنیت ملی، را به دادگاه ارسال کرد. مساله‌ای که با اعتراض اصول‌گرایان مواجه شد.

هم‌زمان دو مساله‌ی دیگر در مطبوعات ایران رخ داده که مورد اشاره نمایندگان مجلس نیز قرار گرفته. ابتدا انتشار مطلبی در وب‌سایت خبر آن‌لاین پیرامون سپاه پاسداران. این وب‌سایت مطلبی به قلم حمیدرضا شاه محمدی منتشر کرد با عنوان “رمز گشایی از فساد ابوذر و سلمان ها در کلام رییس‌جمهور”.

نویسنده در مطلب خود از مداخله اعضای این نهاد نظامی در امور اقتصادی، امنیتی، سیاسی و رسانه ای انتقاد کرده و هشدار داده بود که ممکن است سپاه در “انتخابات خبرگان و انتخاب رهبری آینده” هم دخالت کند.

شاه‌محمدی اظهار نگرانی کرده بود که عادت کردن فرماندهان نظامی به زندگی مرفه و “پر زرق و برق” ممکن است قدرت سپاه را در مقابله خطرات نظامی به شدت کاهش دهد.

 انتشار این مطلب - که چند ساعت بعد از خروجی خبر آن‌لاین حذف شد - با واکنش سپاه پاسداران و رسانه‌های اصول‌گرا همراه شد. آن‌ها خواستار برخورد با این سایت شده بودند.

 هیات نظارت بر مطبوعات به این وب‌سایت - که متعلق به حسین انتظامی، معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد، است - تنها یک تذکر داد.

 اما به فاصله کوتاهی پس از این مساله، عبدالصمد خرم آبادی، معاون قضایی دادستان کل در امور فضای مجازی خبر از اعلام جرم این نهاد علیه این وب‌سایت داد.

 مساله‌دیگر اقدام روزنامه مردم امروز در استفاده از عبارت “من هم شارلی هستم” در تیتر خود بود. این تیتر اشاره به شعاری دارد که پس از حمله هفته گذشته به دفتر نشریه شارلی - ابدو و قتل برخی کارکنان آن،تبدیل به نماد حمایت از این مجله شد. روزنامه مردم امروز در صفحه نخست خود با انتشار عکسی از جورج کلونی، بازیگر سینما، نوشته بود: “کلونی: من هم شارلی هستم”.

 برخی اصول‌گرایان معتقدند که این حرکت روزنامه مردم امروز در واقع نشانه‌ی حمایت این نشریه از شارلی-ابدو است؛ نشریه‌ای که به دلیل انتشار کاریکاتورهایی از پیامبر اسلام، متهم به توهین به مقدسات مسلمانان است. آن‌ها از قوه‌قضاییه و وزارت ارشاد خواسته‌اند که با این نشریه برخورد کند.

 روزنامه مردم امروز به تازگی انتشار خود را آغاز کرده و سردبیر آن محمد قوچانی است. تیم تحریریه روزنامه مردم امروز، پیش از این روزنامه اسمان را منتشر می‌کرد. این روزنامه پس از انتشار شش شماره به اتهام زیر سوال بردن حکم قصاص، توقیف شده بود.