لجبازی، عشق و نفرین

هوشنگ اسدی
هوشنگ اسدی

پائیز به نیمه نرسیده، سیاه زمستان روزگار نکبت احمدی نژادی، باز برایران پرده عزا می گسترد.در محرمی دیگر، تصویر مامور اطلاعاتی و مقتول پرونده تجاوز بر بالای علم عزای امام سومین شیعیان جا می گیرد و پرونده مبهم زنی که بعد از هفت سال زیستن زیر سایه مرگ سرانجام اعدام شد، بسته می شود.شاه ستون علم محرم در دستان بازجوی مشهوری است که در حساس ترین لحظات مذاکرات، انتشار پاورقی”چرا امام حسین (ع) با یزید مذاکره نکرد؟” را در دستور کارروزنامه ضد ملی کیهان قرار می دهدتافرجام کارهسته ای را پیشاپیش اعلام کند.

دکتر حسن روحانی که می گفت “حقوقدان است نه سرهنگ”، در برابر سعید جلیلی رای آورد.جلیلی که نماد خشونت بود، درست در همین ایام با شمشیرآخته برای موسوی و کروبی از خلوت شورای عالی امنیت ملی – در نقش نماینده رهبر- به صحنه آشکار سیاست روز، بازمی آید: “بارسیدگی به اتهامات سران فتنه حقیقت و عدالت بیشتر روشن می‌شود. آنهاظلم بزرگی در حق جمهوری اسلامی ایران کرده‌اند.نه یک روز نه دو روز بلکه یک سال و هشت ماه فتنه‌انگیزی خود را علیه نظام انجام دادند.آنهاهمزمان با تظاهرات و تحولات در چند کشور خاورمیانه خواستند که فتنه جدیدی را شکل دهند و جمهوری اسلامی را کنار حسنی مبارک قرار دهند و دوباره به نظام هزینه جدیدی تحمیل کنند”.

هفته پیش احمد جنتی “امام خمینی و موسولینی” رادر کنار هم نشانده بود، این هفته سعید جلیلی “امام خامنه ای و حسنی مبارک” را همکاسه می کند.رئیس تیم مذاکره کننده پیشین در پرونده هسته ای به فراخوان میر حسین موسوی و مهدی کروبی برای برگزاری تظاهرات در روز ۲۵ بهمن سال ۱۳۸۹ برای همبستگی با مردم کشورهای مصر و تونس اشاره دارد که در “بهار عربی” علیه رهبران خود تظاهرات کرده بودند.

در حالی که هنوز دادگاهی برای رسیدگی به اتهام‌ها علیه رهبران اعتراض‌های سال ۸۸ تشکیل نشده است، نماینده “مقام معظم” میرحسین موسوی و مهدی کروبی را “مجرم” می خواند.

علی افشاری – تحلیل گر سیاسی- “تمدید مذاکرات را محتمل‌ترین فرجامِ” دور کنونی مذاکرات هسته ای می داند و به تجدید “رویکرد زمان جلیلی” اشارت می دهد: “عملکرد تیم هسته‌ای ایران بعد از توافق موقت ژنو تغییر چشمگیری داشته و به رویکرد زمان جلیلی نزدیک شده است. در این دوره نقش عباس عراقچی که از دیپلمات‌های وابسته به رهبری و اصول گرایان افراطی است به نحو ملموسی افزایش یافته است. البته شیوه و عملکرد آنها متفاوت است اما اهداف و محتوا تقریبا یکی است. سیاست ایران در مذاکرات معطوف به توافق جامع سرسختی در برداشته شدن یکپارچه تحریم‌ها و عدم انعطاف در ارائه امتیازات بیشتر از اقدام مشترک شش ماهه ژنو است”.

در واکنش به “تذکر” یک نماینده اصول‌گرای مجلس، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی، “حصول توافق ضمنی هسته‌ای” بین هیات ایرانی و هیات آمریکایی در مذاکرات اتمی و “عدم رعایت خطوط قرمز نظام” از سوی تیم مذاکره‌کننده ایران را تکذیب و تاکید می کند: “تاکنون هیچ توافقی در هیچ موضوعی نشده است”.

 به نظر می رسد شلیک تیر آخر در “بن بست خامنه ای” به مجید تخت روانچی- عضو ارشد در تیم مذاکره‌کننده اتمی – سپرده شده است: “«طبقه‌بندی» و لغو « پله‌پله» تحریم‌ها مورد قبول جمهوری اسلامی نیست و غرب باید تحریم‌ها علیه ایران را یک‌جا بردارد”.

اتم در ژنو و اسید در اصفهان، هستی ملی رابه بازی گرفته است. مردم در اعتراض به اسید پاشانی که دختران بیگناه را هدف گرفته اند، به خیابان می آیند.اسید پاشان آزاد می گردند و روزنامه نویسان و معترضان دستگیر می شوند. و صد البته کسی به این پرسش نرگس محمدی جواب نمی دهد: “اسیدپاشی مخل اسلام است یا اعتراض به اسیدپاشی؟”

روز آخر هفته سیستم عریض طویل امنیتی که معلوم است قصد معرفی و دستگیری اسید پاشان را ندارد، به ترفند همیشگی متوسل می شود.حسین حسین زاده، جانشین فرمانده نیروی انتظامی اصفهان غروب چهارشنبه می گوید: “در حاشیه تجمع اخیر مردم اصفهان در اعتراض به اسیدپاشی، شماری از اعضا ی «منافقین»، سلطنت طلب ها و ضدانقلاب دستگیر شدند. گره زدن اسیدپاشی به امر به معروف و نهی از منکر، از سوی دشمنان سازماندهی شده و «باهدف» بود. در حال حاضر بیش از ۹هزار کانال رادیویی و ۱۸هزار شبکه ماهواره ای علیه ارزش های اسلامی در حال فعالیت هستند”.

فرمانده نیروی انتظامی هم در باره تصویر منتشره در باره یک “ متهم احتمالی” خبر می دهد. هنوز ساعتی نمی گذرد که کوس رسوایی “سربازان بدنام امام زمان” باز هم از بام می افتدو معلوم می شود “اسید پاش کرواتی” کسی نیست جز دکتر علی جلالی مدرس و ممیز بین المللی استاندارد ودبیر انجمن علمی استاندارد ایران.

محمدجواد لاریجانی، دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه جمهوری اسلامی، که کارش ازرسوایی گذشته است، پای ندارا به میان می کشد: “شاید اسیدپاشی کار کشورهایی باشد که در قتل ندا آقاسلطان دست داشتند. در فتنه ۸۸ دیدیم ندا آقاسلطان را کشتند و قاتل وی امروز در انگلستان به سر می‌برد”.

هفته ایست که بازهم پرونده حقوق بشر جمهوری اسلامی درسازمان ملل مطرح است. درویس، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا، با اشاره به تازه‌ترین گزارش سازمان ملل در مورد وضعیت حقوق بشر در ایران، می‌گوید حکومت ایران در زمان ریاست‌جمهوری حسن روحانی، همچنان به شکل عمیقی به نقض حقوق شهروندان خود می‌پردازد.

دیده‌بان حقوق بشر از حکومت جمهوری اسلامی می خواهد تا به آزار نسرین ستوده، وکیل و فعال حقوق بشر، پایان و به او اجازه دهد مخالفت مسالمت آمیز خود را ابراز کند.

امید کوکبی، فیزیکدان ایرانی که در زندان اوین به سر می‌برد، از سوی انجمن غیردولتی پیشبرد علوم آمریکا (AAAS)، به عنوان برنده جایزه “آزادی و مسئولیت‌پذیری علمی” انتخاب می شود.

امید کوکبی، فیزیکدان و نخبه ایرانی، فارغ‌التحصیل دانشگاه شریف و دانشجوی مقطع فوق دکترای فیزیک اتمی در دانشگاه تکزاس آمریکا، در ۱۰ بهمن‌ماه ۱۳۸۹ در فرودگاه امام خمینی و به‌هنگام ترک کشور بازداشت شد.او پس از ۱۵ ماه، سرانجام دراردبیهشت‌ماه ۹۱، به اتهام “ارتباط با دولت‌های متخاصم” و “کسب درآمد نامشروع” به ده سال حبس محکوم گردید.

هفته اول آبان به پایان می رسد.محمود نیلی احمدآبادی، گزینه پیشنهادی جدید حسن روحانی، برای تصدی وزارت علوم، با ۱۶۰ رای مخالف، پشت در این وزارتخانه می ماند. حسن روحانی، درجلسه علنی مجلس در دفاع از وزیر پیشنهادیش می گوید: “ملت نه فاصله را می‌پسندد و نه خدای ناکرده لجبازی را می‌پسندد.این دولت اهل لجبازی نیست”.

و اسامی ۷۵۰ بورسیه غیر قانونی منتشر می شود. نام فرزندان سران “نظام” در میان این افراد، دری تازه به تاریکخانه قدرت و چپاول می گشاید: منصوره مصلحی (دخترحیدرمصلحی وزیر سابق اطلاعات)، حنانه سادات صفوی (دخترسید یحیی رحیم صفوی فرمانده سابق سپاه پاسداران و دستیار ارشد رهبر ایران)، محمد آقاسی (داماد یحیی رحیم صفوی)، حسن اشتری (فرزند سردارحسین اشتری جانشین فرمانده نیروی انتظامی)، زهرا موسوی گرکانی (فرزند آیت‌الله موسوی گرکانی رئیس دیوان عالی کشور)، سید نظام موسوی (مدیرعامل خبرگزاری فارس)، محسن پیرهادی (عضو کنونی شورای شهر)، مهدی پیرهادی (داماد حمیدرضا ترقی عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی)…

 

خانم ها! آقایان!

عبدالله حاجی صادقی، جانشین نماینده ولی فقیه در سپاه –همین دیروز- فرمایش فرموده اند: “اسلام تنها «عشق» نیست٬ بلکه «مرگ» و «نفرین» هم دارد”.

حاج آقا این مطلب را در واکنش به اظهارات “روشنفکرانی” بیان کرده اند که به گفته حضرتشان معتقدند اسلام تنها “عشق” است ودر رد این اظهارات از “زیارت عاشورا” مثال آورده اند که تنها ۳۰ بار دشمنان امام حسین را “لعن” کرده است.

بیهوده نیست که در این شب دیجور پائیزی کسی عشق را از زبان احمد شاملو می خواند:

همه

لرزش دست و دلم

از آن بود که

که عشق

پناهی گردد،

پروازی نه

گریز گاهی گردد.

آی عشق آی عشق

چهره آبیت پیدا نیست

و خنکای مرحمی

بر شعله زخمی

نه شور شعله

بر سرمای درون

آی عشق آی عشق

چهره سرخت پیدا نیست.

غبار تیره تسکینی

بر حضور ِ وهن

و دنج ِ رهائی

بر گریز حضور.

سیاهی

بر آرامش آبی

و سبزه برگچه

بر ارغوان

آی عشق آی عشق

رنگ آشنایت پیدا نیست