روحانی شفاف تر عمل می کند

نویسنده

» گزارش ایل فولیو درباره آینده بحران هسته ای

تاتیانا بوتورلاین

در میان شور و شوق بین المللی که انتخاب شدن حسن روحانی را در بر گرفته است، نخست وزیر اسرائیل، بنجامین ناتنیاهو، تنها ساز ناکوک این ارکستر است: او گفته است که میانه رو بودن نفر دوم حکومت ایران تنها دودی در آتش و یک امید واهی است. وزیر دفاع اسرائیل، موشه یعلون هم گفت: “برای ما هیچ چیز عوض نشده است.”

این واکنش ها در حالی ظاهر شده که ماه عسل روحانی و سران کشور های غربی همچنان ادامه دارد. به گفته نیویورک تایمز “انتخاب روحانی بسیار امیدوار کننده است” و رئیس جمهور فرانسه، فرانسوا اولاند نیز از این موضوع استقبال کرد و ولادیمیر پوتین پیروزی روحانی طوری اعلام کرد که گویی بهار ایرانی آغاز شده است. پوتین، روحانی را مرد بسیار کارکشته ای توصیف می کند و سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه نیز اطمینان داد که ایران آماده متوقف کردن غنی سازی اورانیوم ۲۰ درصد است و بهتر است بار تحریم ها از روی دوش ایران برداشته شود.

روحانی روز دوشنبه اعلام کرد که ایران دست از غنی سازی اورانیوم بر نمی دارد اما به گفته هآراتص روس ها بدون خواست رهبران ایران چنین مسئله ای را مطرح نمی کنند. به گفته این روزنامه اسرائیلی، شاید مسیر جدید ایران در ماه فوریه در زمان دیدار روحانی از مسکو در آستانه دیدار با گروه ۱+۵ در قزاقستان، مشخص شود. به هر حال ایران قصد دارد از باد موافق استفاده کند: دور جدید مذاکرات قرار است در ماه اوت آغاز شود اما یکی از سخنگویان وزارت امورخارجه ایران گفته است که ایران آمادگی دارد قبل از این زمان هم وارد گفتگو بشود.

دو هفته پیش، روحانی از سیاست خارجی ایران در هشت سال گذشته انتقاد کرد و گفت که عدم هماهنگی میان وضعیت اقتصادی و پرونده هستی ای ایران منجر به از بین رفتن عزت مردم ایران شده است، درحالی که می شد پرونده هسته ای را با اظهارنظر های منطقی تری دنبال کرد. روحانی گفت که تصمیم گیری در مورد پرونده هسته ای به عهده رهبر، علی خامنه ای، است اما دولت می تواند در مورد نحوه اجرای آن تاثیر گذار باشد. او که فردی میانه رو است، در اولین کنفرانس خبری خود بارها از کلمه “شفافیت” استفاده کرد و در مجامع بین المللی حسی از بوجود آورد، اگرچه شنیدن کلمه “شفافیت” از کسی مقل روحانی کمی عجیب به نظر می آمد.

او کسی است که در مذاکرات اتمی، بیراه نمی گوید، اما این تضمین هم وجود ندارد که برنامه های اتمی متوقف شود. این حرف را روحانی بارها تکرار کرده است. او دو مثال می زند: در سال ۲۰۰۶ زمانی که ما با اروپایی ها در تهران گفتگو می کردیم، تاسیسات اتمی اصفهان در حال تکمیل شدن بود. در واقع ما ایجاد فضای آرامش موفق شدیم این تاسیسات را تکمیل کنیم. به این صورت بود که زمانی که آمریکا تلاش می کرد اروپایی ها را متقاعد کند که حرف های ما را باور نکنند، اروپایی ها به آنها گفتند: “ما آنها را باور می کنیم”. مثال دوم زمانی بود که آمریکا تلاش می کرد پرونده اتمی را به شورای امنیت ببرد. من مانع این اقدام شدم. من گفتگو هایم را در سطح وزیر آغاز کردم و سطح گفتگو ها را به رئیس جمهور ها رساندم. این همان کاری است که امروز هم باید انجام شود.

ایل فولیو، 20 ژوئن