سرانجام... سقوط سردار پرسپولیس

فریدون شیبانی
فریدون شیبانی

» پس از ۲۱ ماه ناکامی برای تیم پرهوادار ایران

صبح روز دوشنبه که سراسر ایران تعطیل بود، رسانه های داخلی گزارش دادند که سردار محمد رویانیان از مدیرعاملی تیم هوادار پرسپولیس برکنارشده و تا دو روزه جانشین او اعلام می شود. سردار رویانیان، در سالهای اخیر که سرداران سپاه پاسداران بر ورزش ایران، به ویژه فوتبال حاکم شده اند، با وجود امکانات فراوان و هزینه های میلیاردی در قراردادهای داخلی و خارجی، نه تنها موفقیتی برای سرخپوشان پایتخت به بار نیاورد که صدماتی جدی هم به این تیم زد.

درگیری با علی دایی و علی کریمی از جمله عملکردهای این سردار بود که با وجود توپ پر اولیه، واکنش هواداران آنان را به دنبال داشت و وی را مجبور به عقب نشینی کرد. در دوران پرماجرای ریاست او بر باشگاه پرسپولیس حرکتهایی نمایشی هر روز گسترش یافت که آخرین آن خرید هواپیمای اختصاصی و شروع یک شبکه تلویزیونی به نام پرسپولیس بود. این در حالی بود که حضور پیشکسوتان در کمیته فنی هیچگاه نمود واقعی نداشت و همه تصمیمات و انتخاب مربی ها و بازیکنان با خود این سردار ناآشنا با فوتبال بود. نخستین اقدام وی در مقام مدیریت این باشگاه، برکناری محمود خردبین، قدیمی ترین بازیکن ملی پوش پرسپولیس از مقام سرپرستی و گزینش سعید شیرینی به عنوان جانشین بود که او هم کمترین سابقه ای در فوتبال نداشت، هر چند نام این “بادی گارد” سردار در میان پیشکسوتان پرسپولیس هم جای گرفت.

یکی دیگر از برخوردهای وی درگیری لفظی با علی کریمی و راندن او از پرسپولیس بود.

 پس از اعلام برکناری رویانیان، محمود خردبین و کامبوزیا به عنوان اعضای جدید هیات مدیره معرفی شده اند تا مدیرعامل تازه را انتخاب کنند.

بخش خبر ورزشی سیمای جمهوری اسلامی جام جم در بعد از ظهر دوشنبه اعلام کرد که “رویانیان ماموریتش به پایان نرسید و برکنار شد.” خود رویانیان هم گفت که کنار نمی رود و در مقام عضو هیات مدیره باقی خواهد ماند. او اعلام کرد که پیش از فینال جام حذفی هم با اعلام پایان ماموریت از سوی دولت، به تصمیم ستاد کل نیروهای مسلح در مقامش باقی مانده بود.

از سوی دیگر بهروز منتقمی به عنوان قائم مقام رویانیان، در خبرگزاری فارس اعلام کرد که سردار باید باقی بماند زیرا با او مانند منوچهر متکی هنگام برکناری از وزارت امورخارجه رفتار شده است. رویانیان در شرایطی برکنار شده که در سفر مسکو برای عقد قرارداد با باشگاه رابین کازان روسیه به سر می برد.