امید٬ نرفته از دست!

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» آلترناتیو/ برای نخستین آلبوم گروه کامنت

گرچه این صفحه قرار بود که به معرفی گروه‌های موسیقی ایرانی بپردازد٬ اما انتشار آلبومی از یک گروه آلترناتیو و آینده‌دار٬ به شکل رسمی٬ اتفاقی نیست که بتوان راحت از آن گذشت.

گروه کامنت٬ اولین آلبوم خود با نام “رفته از دست” را منتشر کرده‌اند و مشغول برگزاری چند کنسرت هم در گوشه و کنار کشور - و از جمله شهر بابل - برای معرفی آن هستند. کسانی که کارهای قبلی این گروه را شنیده‌اند٬ می‌دانند که در این آلبوم هم باید منتظر یه کار خوب باشند. موسیقی خوب و اشعار پرمعنا که می‌توانند شنوندگان جدی موسیقی را راضی کند.

انتشار با مجوز این آلبوم و امکان معرفی آن٬ نه تنها برای گروه کامنت٬ بلکه برای گروه‌های دیگر هم می‌تواند مفید باشد. در واقع این مساله از سویی باعث می‌شود که طیف گسترده‌تری از مخاطبان به این موسیقی گوش فرا دهند و از سوی دیگر٬ می‌تواند باعث ارتقای کیفی کارها شود. چه در رقابت‌هایی که میان گروه‌ها برای ارائه موسیقی بهتر ایجاد می‌شود و چه به دلیل این‌که راحت‌تر - و با وجدان آسوده‌تری - می‌توان به نقد اشکال‌ها و ضعف‌های احتمالی آلبوم‌ها نشست.

کیان پورتراب، سرپرست گروه، در مصاحبهای درباره آلبوم جدید این گروه٬ چنین اظهارنظر کرده بود: “آلبوم «رفته از دست» شامل یازده قطعه است که تمام این قطعات برای اولین بار ضبط شده‌اند. فضای آلبوم، یک اتفاق جدید برای گروه محسوب می‌شود و در واقع به نظر من این آلبوم امضای گروه کامنت خواهد بود. در این آلبوم، آن‌چه از روز اول قصد ارائه‌اش را داشتیم را به صورت کامل بیان می‌کند؛ چه از نظر صدایی و تنظیم و چه از نظر ایدئولوژی آلبوم؛ اینکه قطعات به صورت داستانی از جایی شروع شده، به دنبال هم طی می‌شوند و نهایتاً در جایی به پایان می‌رسند. به همین دلیل از مخاطبین عزیز می‌خواهم قطعات این آلبوم را از ابتدا تا انتها، به صورت پشت سرهم گوش کنند، چون آهنگها به هم مربوط هستند”.

این حرف‌ها البته که به گزاف بیان نشده. شنیدن آهنگ‌های این آلبوم٬ برای هر شنونده‌ای مشخص می‌کند که اعضای گروه برای تولید این آلبوم وقت گذاشته‌اند و روی ریتم و ترانه‌ها٬ فکر شده. در واقع تهیه‌ی چنین آلبومی٬ نه از سر اضطرار یا صرفا برای درآوردن سری میان دیگر گروه‌های موسیقی نبوده و نیست. آن‌چه در این کار وجود دارد٬ تلاشی است برای ارائه موسیقی باکیفیت و با استاندارد بالا. این با-برنامه بودن البوم٬ در تک‌تک آهنگ‌ها نیز مشهود است و خود را نشان می‌دهد.

درباره آلوم جدید کامنت باید بیشتر گفت و نوشت٬ اما پس از شنیدن اهنگ‌های آن برای چند بار. این آلبوم اما شاید تصدیقی باشد بر سخنان اعضای این گروه که گفته بودند: “موسیقی گروه کامنت زمان و مکان مشخصی ندارد. ضمن اینکه سعی داریم محدودیتهای مخاطب را نیز از آن کسر کنیم و چنین چیزی با پرداختن به این نوع موسیقی به زبانهای دیگر را می‌طلبد”.