خاک تل آویو را شخم خواهیم زد

نویسنده
شیرین کریمی

» کره شمالی الگوی دفاعی جمهوری اسلامی

در ادامه حملات لفظی فرماندهان نظامی جمهوری اسلامی علیه اسرائیل و ایالات متحده، فرمانده نیروی زمینی ارتش هم تهدید کرد که تهران خاک تل آویو را شخم خواهد زد. همزمان معاون ستاد کل نیروهای مسلح نیز به طور تلویحی خواسته کره شمالی الگوی دفاعی جمهوری اسلامی شود. این تهدیدات در شرایطی مطرح می شود که وزیر دفاع ایالات متحده در نخستین سفر خود به اسرائیل ضمن اعلام قرارداد نظامی ۱۰ میلیارد دلاری میان واشنگتن و متحدانش در منطقه از منتفی نبودن گزینه نظامی علیه ایران خبر داده است.

فرمانده نیروی زمینی ارتش در یک گفت و گوی تلویزیونی، در تهدیدی سفت و سخت علیه اسرائیل به شدت نسبت به عواقب حمله این کشور به ایران هشدار داد. امیر پوردستان در اظهارات خود پا را از تهدیدهای نوروزی آیت الله خامنه ای علیه تل آویو هم فراتر گذاشت و گفت: “علاوه بر اینکه تل‌آویو و حیفا را با خاک یکسان می‌کنیم، شخم خواهیم زد و این شعار نیست بلکه قابلیتی است که در نیروهای مسلح ایران وجود دارد”.

درست در نخستین روز سال جدید، آیت الله خامنه ای در جریان سخنرانی سالانه اش در شهر مشهد، تهدید کرده بود که اگر “غلطی از سردمداران اسرائیل سر بزند جمهوری اسلامی تل‌آویو و حیفا را با خاک یکسان خواهد کرد.”

فرماندهان ارتش پس از پایان جنگ هشت ساله با عراق از ورود مستقیم به منازعات رهبران سیاسی نظام با غرب و اسرائیل پرهیز می کردند، اما به ویژه از زمستان سال ۹۰، همزمان با ورود ناوهای جدید آمریکایی به خلیج فارس، آن ها نیز همصدا با سرداران سپاه زبان به تهدید نظامی و جنگ لفظی گشوده اند.

امیر پوردستان در تحلیلی که از قوای نظامی اسرائیل مطرح کرده آن را “کوچک شده ارتش اسرائیل” دانسته و افزوده است: “تمامی ادوات و تجهیزاتی که در اختیار ارتش رژیم صهیونیستی است در اختیار ارتش آمریکا نیز قرار دارد.”

 

مشت آهنین فرمانده

همزمان روز گذشته سرهنگ داوزنی فرمانده یگان توپخانه و موشکی نیروی زمینی ارتش نیز با به رخ کشیدن قدرت توپخانه ای جمهوری اسلامی، آن را “ مشت آتشین فرمانده بر دهان دشمن” توصیف کرده است. وی که با خبرگزاری فارس مصاحبه می کرد توضیح نداده منظورش از “فرمانده” کیست اما بر اساس قانون جمهوری اسلامی، رهبر نظام فرمانده کل قوا محسوب می شود.

سرهنگ داورزنی در اظهارات خود همچنین تصریح کرده است: “حضور یک یگان توپخانه در کنار دیگر نیروها قوت قلبی برای دیگران بود و همچنین یاس و ناامیدی را در دل دشمن زنده می‌کرد.”

سه روز پیش از او، فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی نیز در حاشیه رژه ۲۹ فروردین در جمع خبرنگاران سخنان مشابهی را مطرح کرد. امیر سرلشکر عطا‌ء‌الله صالحی اآمریکا و اسراییل را “دشمنان” جمهوری اسلامی خوانده و هشدار داده بود: “اگر بخواهند دست به حماقت بزنند و تهدید خود را علیه ایران عملی بکنند ما در پاسخ به آنها درنگ نخواهیم کرد.”

صالحی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه برخی مقامات اسرائیل گفته‌اند، اسرائیل ممکن است به تنهایی به ایران حمله بکند، گفته بود: “ما هم همین حرف را می‌زنیم و می‌گوییم ارتش جمهوری اسلامی ایران آماده است تا به تنهایی در مقابل رژیم صهیونیستی بایستد.”

اسرائیل به ویژه از زمانی که محمود احمدی نژاد در نخستین سال های ریاست جمهوری اش تهدید کرد که اسرائیل باید از نقشه جهان حذف شود، جمهوری اسلامی را بزرگترین تهدید علیه امنیت خود می داند. برنامه اتمی نظام نیز که مظنون به داشتن سویه های نظامی است به نگرانی های اسرائیل بیش از پیش دامن زده است. بنیامین نتانیاهو نخست وزیر دست راستی اسرائیل بارها تصریح کرده است که تل آویو در صورتی که احساس کند برنامه اتمی تهران امنیت شهروندان اسرائیل را به خطر خواهد انداخت با حمله نظامی یکجانبه جلو پیشرفت آن را خواهد گرفت. او در ماه های اخیر هم بارها از ایالات متحده و متحدانش خواسته است برای برنامه هسته ای جمهوری اسلامی خط قرمز تعیین کنند.

 

دفاع مثل کره شمالی

در همین حال سردار مصطفی ایزدی از معاونان ستاد کل نیروهای مسلح به طور تلویحی پیشنهاد داده است تا کره شمالی الگوی دفاعی نظام باشد. به گفته وی “طبیعی است هر کشوری مثل کره شمالی باید از کیان خودش دفاع و از هر ابزاری که دارد، استفاده کند.”

کره شمالی کشوری کمونیستی است که آزمایش های اتمی اش از سوی غرب و همسایگانش تهدیدی بزرگ برای امنیت جهانی محسوب می شود.

وی با اشاره به مذاکرات ناکام اتمی اخیر در قزاقستان میان دیپلمات های جمهوری اسلامی و قدرت های جهانی گفته است: “آنها( غرب) به این نتیجه رسیده‌اند که نمی‌توانند این حق مسلم را از جمهوری اسلامی بگیرند و مطالبی را که مطرح می‌کنند، نشان‌دهنده این موضوع است منتها به عنوان تهدید مجددا می‌گویند که گزینه نظامی روی میز است.”

سردار ایزدی در ادامه خاطرنشان کرده است: “خب ما هم آمادگی داریم و اگر شرایط ایجاب کند با قدرت از کیان و نظام و دستاورد انقلاب دفاع کنیم.”

هفته گذشته نیز تعدادی از سرداران بلندپایه تهدیدات مشابهی را علیه اسرائیل مطرح کرده بودند.

اسرائیل و غرب اعتقاد دارند برنامه غنی سازی اورانیوم جمهوری اسلامی سویه های نظامی دارد؛ ادعایی که تهران آن را رد می کند اما واشنگتن تهدید کرده است از هر ابزاری بهره خواهد گرفت تا اجازه ندهد جمهوری اسلامی به بمب هسته ای دست پیدا کند.

 

وزیر دفاع آمریکا: گزینه نظامی منتفی نیست

در همین راستا چاک هیگل، وزیر دفاع ایالات متحده در دولت جدید باراک اوباما با سفر به اسرائیل از قرارداد فروش تسلیحات نظامی به ارزش ۱۰ میلیارد دلاری به دولت یهود و متحدان عربی واشنگتن در خاورمیانه خبر داد؛ قراردادی که به زعم وی نشان از این دارد که استفاده از گزینه نظامی در مقابل برنامه هسته‌ای تهران “منتفی” نیست.

انتصاب چاک هیگل به سمت وزارت دفاع با مخالفت های جدی نیروهای طرفدار اسرائیل در واشنگتن مواجه بود. آن ها استدلال می کردند که وی مخالف سیاست های اسرائیل علیه جمهوری اسلامی است و از حمله نظامی علیه ایران حمایت نمی کند.

با این حال وی دیروز در اسرائیل صراحتا گفت: “در نهایت ایران یک تهدید است، یک تهدید واقعی.”

او سپس به طور تلویحی حق اسرائیل برای حمله یکجانبه به سایت های اتمی جمهوری اسلامی را به رسمیت شمرد و گفت “هر ملت مستقلی حق دارد از تمامیت ارضی خود دفاع کند.”

او با ارائه توضیحات بیشتر خاطرنشان کرد :“ایران با برنامه هسته ای خود تهدیدی بشمار می رود و اسرائیل هم تصمیماتی را که برای دفاع از خود ضروری می‌داند، اتخاذ خواهد کرد.”

با این حال وی بار دیگر دیپلماسی را “تاثیر گذار” دانست و گفت: “گزینه نظامی، گزینه ای است که همچنان روی میز است، اما فکر می کنم بسیاری از ما معتقدیم که به گزینه های نظامی باید به عنوان آخرین گزینه نگاه کرد.”