دورخیر کارگران برای مراسم روز کارگر

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» معترضان در یزد و اهواز تجمع کردند

در حالیکه خانه کارگر، تشکل حکومتی کارگری در نظر دارد امروز، دوشنبه، برنامه‌های خود را برای هفته و روز کارگر اعلام کند، تشکل‌های غیر حکومتی با تاکید بر ضرورت “اجرای تعهدات ملی و بین المللی” از قشرهای مختلف کارگری خواسته‌اند در روزهای منتهی به اول ماه مه، صدای دیگر کارگران از جمله کارگران زندانی باشند.

آماده سازی برای پاسداشت روز جهانی کارگر در شرایطی صورت می‌گیرد که تجمعات و اعتراضات کارگری به بیکاری، عدم پرداخت حقوق معوقه، بیمه و شرایط کار، در نقاط مختلف کشور همچنان ادامه دارد.

کمیپن بین المللی حمایت از حقوق کارگران در آستانه روز جهانی کارگر طی فراخوانی با تشریح وضعیت اقتصادی کشور، بر ضرورت اجرای تعهدات ملی و بین المللی از جمله تعهدات پذیرفته شده جمهوری اسلامی ، در مقاوله نامه‌های شماره ۹۸ و ۸۹ سازمان بین المللی کار ILO در مورد آزادی تشکل یابی کارگران و معلمان، تاکید کرده است.

این کمپین کارگری برای “همدلی و همراهی با کارگران ایران” از آنهایی “که نگران آینده ایران و خواهان آزادی تشکل‌های مستقل کارگری و عدالت اجتماعی و آزادی کارگران مبارز در بند هستند”، خواسته است “به هر شکل و شیوه ممکن” در هفته و روز کارگر امسال صدای همه کارگران ایران باشند.

 بیانیه کمپین بین المللی حمایت از حقوق کارگران در سر فصلهای جداگانه از جمله “کودکان کار، زنان کارگر، کارگران افغان، فعالان کارگری زندانی” به تحلیل وضعیت امروز کارگران ایران پرداخته است.

همزمان ایلنا، خبرگزاری کار اعلام کرد که امروز دوشنبه، علیرضا محجوب، دبیرکل خانه کارگر به مناسبت هفته کارگر به سئوالات خبرنگاران پاسخ خواهد گفت.

روز جهانی کارگر که گرامیداشت شورش کارگران آمریکایی در اول ماه مه ۱۸۸۶ در شهر شیکاگو است، هر ساله در بسیاری از کشورهای جهان جشن گرفته می‌شود.

این مراسم هر چند در ایران بر اساس منابع مختلف پس از ۲۲ سال از نامگذاری این روز در نشست بین الملل سوسیالیست در پاریس، برای نخستین بار جشن گرفته شده، اما در چند دهه گذشته کارگران ایرانی برای برگزاری آن با محدودیت‌هایی فراوانی روبرو بوده‌اند.

ستاد بزرگداشت هفته کارگر در سال ۹۲ فروردین ماه اعلام کرد که این هفته امسال از پنجشنبه، پنجم اردیبهشت آغاز و تا روز چهار شنبه یازده اردیبهشت ماه، مصادف با روز جهانی کارگر ادامه خواهد یافت.

سال گذشته علیرغم درخواست مکرر تشکل‌های کارگری برای اخذ مجوز راهپیمایی، ‌کارگران مراسم روز جهانی خود را عموما در فضاهای سرپوشیده برگزار کردند. شمار زیادی از کارگران استان تهران اما‌‌ همان روز با تجمع در مقابل دفتر مرکزی خانه کارگر، سرانجام در ورزشگاه معتمدی گرد هم آمدند و این روز را گرامی داشتند.

اوضاع نابسامان اقتصادی کشور در یک سال و نیم گذشته، باعث تعطیلی شمار زیادی از واحدهای تولیدی بزرگ و کوچک و در نتیجه افزایش آمار بیکاری و تحمیل شرایط سخت اقتصادی به خانوار‌های کارگری و تشدید بحران‌های کارگری شده است.

تعیین حداقل دستمزد هم که در آخرین روزهای سال گذشته به تصویب شورای عالی کار رسید در یک ماه گذشته به اعتراضات کارگری دامن زده است.

در تازه‌ترین مورد از اعتراضات کارگری، به گزارش خبرگزاری‌های حکومتی روز یکشنبه،همزمان با سفر محمود احمدی‌نژاد به اهواز، کارگران کارخانه قند و تصفیه شکر این شهر در مقابل استانداری خوزستان تجمع کردند.

ایلنا همچنین گزارش داده که جمعی از کارگران شرکتی اداره کل راه آهن یزد هم ظهر یکشنبه در اعتراض به عدم تغییر وضعیت شغلی خود در مقابل استانداری یزد تجمع کردند.